معماری داخلی دفتر کار مجموعه کامپیوتر مرکزی

طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی دفتر کامپیوتری مرکزی / الناز بی طرف، هادی میراب

معماران: الناز بیطرف، هادی میراب

همکار طراحی: مرجان لاهوتی

مساحت: ۱۴۰ متر‌مربع

تاریخ شروع پروژه: ۱۳۹۸

تاریخ پایان پروژه: ۱۳۹۹

عکاسی: استودیو دید، امیرعلی غفاری

شرح پروژه:

پروژه‌ی معماری داخلی دفتر کار مجموعه کامپیوتر مرکزی همراه با بازسازی و تغییر کاربری یک واحد تجاری به دفتر کار مجموعه‌ی کامپیوتر مرکزی واقع در خیابان اردیبهشت شیراز می‌باشد.
این واحد تجاری در وضعیت اولیه، دو طبقه بوده که با تفکیک و جداسازی طبقات، طبقه‌ دوم با مساحت تقریبی ۱۴۰ مترمربع به فضای دفتر کار اختصاص داده شده است. تناسبات پلانی فضا به صورت طولی می باشد که نورگیری اصلی از سمت شمال پروژه و از سمت جنوب با سطح کمتری صورت گرفته است.

سقف موجود پروژه یک سقف کار شده با کناف به صورت یکدست است که با تعداد مکرر نورهای سقفی که به صورت تکرار‌ شونده در سقف قرار گرفته، انجام شده است. پس از مشاهدات وضعیت موجود، برخورد با این پروژه با چند پرسش آغاز می شود:
• چطور می‌توان به یک فضابندی با توجه به تناسبات طولی پلان و نورگیری مناسب رسید؟
• بهترین طرح برای پاسخگویی به ویژگی‌ های عملکردی که کارفرما از کار و فعالیت کارمندان خود انتظار دارد، چیست؟
• چگونه تاسیسات و زیرساخت‌ های مورد نیاز برای سرویس‌ دهی هر فضا (برقی، سرمایشی و گرمایشی) اجرا شود؟

مسیر ابتدایی طراحی بر مبنای پیکربندی اولیه‌ فضاها نسبت به ویژگی‌ های عملکردی هر فضا و با هدف ایجاد محیطی فعالیت‌ محور، به طوری شکل گرفته که ارتباطات جمعی در تعادلی با حفظ حریم فضای مدیریت و فعالیت‌ های نیازمند تمرکز به وجود آید. از این رو، جداره‌ های شفاف و نیمه‌ شفاف علاوه بر حفظ این تعادل، فضاهای مابین را نیز مستعد نورگیری ساخته است.

طراحی عملکردی فضاها به طوری شکل گرفته که در کنار فضاهایی که با توجه به ویژگی‌ های منطبق با کار و فعالیت برای کارفرما مطرح بوده، فضاهایی برای استراحت و تعاملات اجتماعی در کنار فضای کار و فضای آشپزخانه با هدف ارتقای سطح نوآوری و خلاقیت در کار مهیا شده است.
در پروژه معماری داخلی دفتر کار مجموعه کامپیوتر مرکزی و در راستای به وجود آوردن شرایطی که باعث نظم بخشیدن و سهولت دسترسی کارکنان به زیرساخت‌ هایی که در حین فعالیت کار خود بدان نیاز دارند،  نگاه ویژه‌ ای به عادت‌ های رفتاری کارمند در حین کار، در طراحی میز کارشان شده است.

همچنین در ابتدای اجرای پروژه پس از تخریب کف و برچیدن تاسیسات موجود، کلیه‌ زیرساخت‌ ها و تاسیسات مورد نیاز هر فضا به طوری اجرا شده که راحت‌ترین سرویس‌دهی را ممکن سازد و سقف موجود با حداقل تغییرات (طبق درخواست کارفرما) طوری با طراحی فضاها منطبق شده که تاثیر مطلوب‌ تری بر زیبایی و نورپردازی فضاها داشته باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر بیشتر از این پروژه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 279

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *