معماری خانه ویلایی در ارتفاع

معماری خانه ویلایی Clifton دفتر معماری Malan Vorster

معماری و دکوراسیون داخلی خانه ویلایی Clifton

حومه کلیفتون در ساحل اقیانوس اطلس کیپ تاون، به دلیل زیبایی منظره‌ ای که دارد، ترافیک بالایی دارد و ساکنان و گردشگران علاقه‌ مند به دویدن و پیاده‌ روی در نواحی آن هستند. در نظر گرفتن این واقعیت یک هدف عمدی در معماری خانه ویلایی در ارتفاع Clifton بوده است. در محله‌ ای که مشخصه آن دیوارهای مرزی بلند و توده ساختمانی بسیار زیاد است.

مشخصه های اصلی و موقعیت خانه ویلایی

معماری خانه ویلایی در ارتفاع از نظر بصری از خیابان قابل دسترسی است، به جای پنهان شدن در پشت دیوارهای محیطی و دروازه ها – و هدف آن کمک به منظر خیابان است (توجه خاصی به طراحی محوطه سازی در سطح پیاده رو شده است)، در رابطه با پیاده روها و ارتفاع خانه های مجاور موجود موقعیتی را در سمت تپه بین خانه‌ های پایین‌ تر در سمت چپ یا شمال و املاک بالاتر در سمت راست یا جنوب آن اشغال می‌ کند.

دیوارهای گابیون برای بلند کردن فضاهای نشیمن، بی توجهی به گاراژ بزرگ و ابزارهای صفحه نمایش استفاده می شود. ارتفاع بالاتر از سطح جاده برای به حداکثر رساندن پتانسیل دید ضروری است، اما می تواند منجر به بزرگ شدن توده ساختمان شود. هدف از این طراحی، فرسایش توده ساختمان با استفاده از حجم‌ های کوچک‌ تر و بیان عناصر ساختاری نازک‌ تر مانند دال‌ های کف است و در نتیجه یک انباشتگی ارگانیک از اجزای ساختمان ایجاد می‌ کند.

دیوارهای گابیونی گاراژ به گونه ای کاشته شده اند که با گذشت زمان بیش از حد رشد کنند و به این ترتیب منظره خیابان را برای رهگذران نرم کنند. آپارتمان مهمان در طبقه اول دارای منظره ای کامل از جاده، به دریای آن سوی آن را تشکیل داده است و با استفاده از یک دیوار کرکره ای از چوب سدر به آن حریم خصوصی داده شده است.

دو سطح پایینی (گاراژ و آپارتمان مهمان) خانه بیشتر با دامنه تپه درگیر می شود، در حالی که دو سطح بالا که محل اقامت اصلی است، به اشیایی مانند تخته سنگ تبدیل می شوند که در دامنه تپه قرار گرفته اند. محل سکونت اصلی به سه بلوک ساختمانی بتنی با کرکره («صخره‌ها») تقسیم می‌ شود که با استفاده از یک فضای آتریوم دو حجمی با جریان آزاد به هم متصل شده اند، همچنین شامل گردش عمودی (پله و بالابر) می باشند.

این اقامتگاه به صورت جعبه‌ های لعاب‌ دار و کرکره‌ ای سرو هستند که حمامی را در خود جای داده اند که شب‌ ها از داخل فانوس‌ هایی روشن می‌ شوند. این عناصر بیشتر با قرار گرفتن بر روی فضای منفی زیر تجلیل می شوند.

فضای داخلی و اهمیت نور و انرژی

در معماری خانه ویلایی، Clifton فضاهای نشیمن سرپوشیده و بیرونی بدون درز به حیاطی راحت و محافظت‌ شده می‌ ریزند که به جای پاسخگویی به منظره‌ های دریا، حداکثر نوردهی به شمال را ممکن می‌ سازد.

به طور مشابه، آشپزخانه با استفاده از سنگ های پله ای بر روی یک حوض با آبنمای دیوار مرطوب، ارتباط مستقیمی با باغ سبزیجات و گیاهان دارد. دهلیز با استفاده از یک پنجره ارسی مکانیکی بلند به سمت حوض باز می شود و به خنکی طبیعی در تابستان بسیار می افزاید.

به منظور به حداقل رساندن افزایش گرمای ناخواسته خورشیدی، مشخصات سقف و لعاب به دقت در نظر گرفته شد. نوردهی غربی با صفحه‌ های کشویی خودکار خارجی روی نماهای لعاب تنظیم می‌ شود، در حالی که مصرف انرژی با استفاده از پنل‌های فتوولتائیک و خورشیدی که هر دو به یک سیستم متمرکز برای گرمایش آب خانگی، گرمایش از کف و استخر متصل هستند، به حداقل می‌ رسد.

انتخاب مواد؛ بتن با علامت تخته، سنگ محلی، چوب سدر تصفیه نشده، تخته های چوب بلوط با اره ناهموار، کف ترازو و فولاد کورتن بیانگر گذر زمان، با تغییر تدریجی رنگ و بافت طبیعی هر ماده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری خانه ویلایی در ارتفاع دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,051

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *