تأثیر طراحی نور در کافی شاپ

طراحی نور کافی شاپ

امروزه کافی شاپ ها و رستوران خدماتی که ارائه می دهند چیزی ورای یک غذا و یا نوشیدنی با کیفیت می باشد. عواملی چون چیدمان، متریال، زیبایی شناسی و .. تجربه ای به یادماندنی برای مشتریان ایجاد می کند.

یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب می شود انسان با قرار گرفتن در برخی از فضاها احساس شادی و شعف کند و بیشترین لذت را از بودن و ماندن در آن محیط ببرد و یا بالعکس در فضاها و مکان های غمگین، دل مرده، افسرده و بی قرار شود و یا اینکه احساس هویت و آرامش را به یک فضا القا کند و روابط اجتماعی را ارتقا بخشد، اصل نورپردازی و رنگ های فضایی و ترکیب این دو با یکدیگر می باشد .

نور و رنگ از عوامل موثر بر تعادل محیطی به شمار می آیند و تاثیر مثبت آن ها بر روان و رفتار و خلق و خوی، قدرت نیروبخشی و تولید انرژی مثبت در انسان، غیر قابل انکار می باشد زیرا نور اثر مستقیم بر فعالیت بخش های درون مغز دارد و اشتیاق و علاقه به روشنایی و یا ترس از تاریکی، فقط یک مساله واهی یا روان شناختی و یا اجتماعی نیست. بلکه اثربخشی بهینه نور در سلامت روان و تاثیر آن در خلق و خوی و رفتار انسان و در نهایت ارتقا کیفی اخلاقی وی در پروژه های تحقیقاتی مختلف نیز ثبت شده است.

نور تأثیر مستقیمی بر روح و روان انسان دارد، نورپردازی یک محیط میتوان عامل ایجاد احساسات گوناگونی همچون آرامش، شعف، شادی، افسردگی، ترس، اضطراب، عصبانیت و … باشد. از این رو است که انسان در یک مکان با نوعی نورپردازی احساس شادمانی می کند و در همان محیط با گونه ای دیگر از نورپردازی غمگین و محزون میشود ، بدین ترتیب نحوه نورپردازی چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب می بایست دارای شکل و محتوی باشد.

تاثیر نور و رنگ در کافه

نورپردازی هوشمندانه کافه به جذب مشتری و ایجاد هویت برای کافه کمک بزرگی می کند. نورپردازی فضای کافی شاپ ها بنا به موقعیت مکانی و سبک دکوراسیون داخلی کافی شاپ انواع گوناگونی دارد. در ادامه در خط معمار چند روش ساده اما کاربردی برای نورپردازی صحیح کافی شاپ ها ارائه خواهیم داد:

نورهای آویز شده(لوسترها)

یک ردیف نورپردازی در امتداد پنجره روبه خیابان در کافی شاپ باعث برجسته شدن و جلب توجه فضای داخلی کافه از بیرون می شود. همچنین نصب یک لوستر در بالای پیشخوان می تواند در این بخش جذابیت بصری ایجاد کند و این بخش را در میان سایر فضاهای کافی شاپ برجسته تر بنمایاند. لوسترها در طرح ها و ابعاد گوناگونی در بازار موجود می باشند که شما می توانید متناسب با نوع فضای و سبک دکوراسیون و همچنین سلیقه خود انتخاب نمایید.

نورپردازی دیوارها

نورپردازی در دیوارها به طور استراتژیک در بالای صندلی ها قرار می گیرد، نور کافی برای اطراف را فراهم می آورند.

نورپردازی موضعی

این نوع نورپردازی یکی از کاربردی ترین نوع طراحی نور کافی شاپ ها و رستوران می باشد و شما می توانید نور را به سمت هر بخشی که که نیاز دارید متمرکز کنید.

نورپردازی معلق

این نوع نورپردازی برای کافی شاپ هایی که دارای سقف بلندی هستند مناسب می باشد. یکی از دلایل آن این است که شما می توانید آن را در ارتفاعات مختلف تنظیم کرده و جو فضا را تغییر دهید. نورپردازی معلق می تواند برای روشن ساختن میزها و در ترکیب با سایر نورپردازی ها به کار رود.

نور طبیعی

نور طبیعی یکی از بهترین و موثرترین نوع نورپردازی برای تمامی فضاهای داخلی می باشد. بنابراین معماران و طراحان داخلی توصیه می کنند تا حدامکان در فضای داخلی کافی شاپ و رستوران در طول روز از نور طبیعی بهره ببرید. شما می توانید برای افزایش نور طبیعی در فضای کافی شاپ ها، پنجره های بزرگ و تمام قد در سراسر فضا نصب کنید.

در ادامه خط معمار تصاویری از انوع نورپردازی های فضای داخلی کافی شاپ را برای شما آماده ساخته و ارائه خواهد داد. با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی نور کافی شاپ

طراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپ طراحی نور کافی شاپ طراحی نور کافی شاپ طراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپ طراحی نور کافی شاپطراحی نور کافی شاپ طراحی نور کافی شاپ

در این بخش به طراحی نور کافی شاپ پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: اقتباسی از مقاله ی با عنوان” تأثیر نورپردازی در طراحی کافه” نوشته روژین رنجبر- دکتر افشین پارام

تعداد بازدید: 1,429

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *