معماری خانه سِپَرو ، استودیو معماری فرامتن

معماری خانه سِپَرو

معماری خانه سِپَرو

معماران: استودیو معماری فرامتن

معماران اصلی: نسترن نصیری، حسنا اسناوندی

مساحت: ۲۵۰ متر مربع

سال: ۱۴۰۳

عکاس: علی قلم بر

مدیر پروژه: سوگند خطیب پور

موقعیت: نایین

شرح پروژه از زبان معمار

سپرو روستایی در نزدیکی شهر نایین در استان اصفهان است که در ۱۶۰ کیلومتری یزد قرار دارد. نام «سپرو» به مکانی اطلاق می شود که از سه طرف با آب جاری احاطه شده است، هرچند در حال حاضر با کمبود آب مواجه است. زمین مورد نظر به مساحت ۲۲۰ متر مربع در انتهای آخرین قطعه روستا قرار دارد که از غرب با کوه های اطراف و از شرق به همسایگان مسکونی همسایه است. گذرگاه های باریکی در دو سمت شمالی و جنوبی ملک وجود دارد.

منطقه – زمینه و کهن الگو – کهن الگوها برخاسته از تجربیات جمعی انسان در طول سال ها هستند و می توانند به طور موثر با گذشته ارتباط برقرار کنند. با مطالعه و مشاهده روستا و بناهای تاریخی آن مشخص شد که یکی از ویژگی های اصلی این سازه ها سقف منحنی است که به عنوان یک کهن الگو در معماری روستا عمل می کند. هماهنگی با زمینه دلیل اصلی انتخاب فرم فضایی قوسی بود.

آب و هوا – سقف منحنی در آب و هوای گرم و خشک سایه مناسبی را برای سطوح خارجی فراهم می کند. طراحی دو پوسته آن آسایش حرارتی را در داخل خانه افزایش می دهد و در عین حال مصرف انرژی را کاهش می دهد.

کم بودجه – شورای روستای سپارو برای تسهیل توسعه سریعتر روستا به مالکان وام اختصاص داده است. با توجه به بودجه محدود برای ساخت و ساز، هدف ما ساختن یک سازه مقرون به صرفه با بودجه تقریبی ۲۰۰ دلار در هر متر مربع با انتخاب مصالح مقرون به صرفه، استفاده از نیروی کار محلی، و ترکیب صنایع دستی سنتی بود.

صنایع دستی – امروزه صنایع دستی می تواند به عنوان پل ارتباطی بین معماری و جامعه باشد. سبد بافی با شاخه‌های درخت ارغوانی که در دامنه‌های کوه می‌روید، از صنایع دستی مهم نایین و روستاهای اطراف ایران است که در سال‌های اخیر نادیده گرفته شده است. در خانه سپارو با استفاده از این صنایع دستی برای ساخت پانل های چوبی برای سایه اندازی در فضاهای داخلی، هدف ما ترویج صنایع محلی و ایجاد شغل برای ساکنین بود. ما به دنبال پوشش‌هایی برای پنجره‌ها بودیم که در عین سازگاری با مصالح ساختمان، مانع نور نشوند. علاوه بر این، هنگامی که بسته هستند، نباید مانع تهویه طبیعی یا جریان هوا شوند.

با توجه به اینکه پروژه در آخرین قطعه روستا و در مجاورت کوه های غربی قرار دارد، خشت را به عنوان ماده اولیه با رنگی که با بافت روستا و کوه های اطراف همخوانی دارد انتخاب کردیم. این انتخاب به ساکنین اجازه می دهد تا تصویری هماهنگ با زمینه در انتهای گذرگاه درک کنند. این نه تنها به یک نمای یکپارچه دست می یابد بلکه هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش می دهد.

احساس – احساس به چگونگی ارتباط انسان با فضا و افزایش کیفیت آن اشاره دارد. تجربه زندگی در خانه شامل فعالیت های مختلفی مانند نشستن، آشپزی و دست زدن است. این تجربیات حسی خاطرات ما را غنی می کند و خانه ای را به یاد ماندنی می کند. تغییرات نور در داخل، لمس دیوارهای خشتی، راه رفتن روی آجر، و نشستن بر روی بالشتک های کم، تجربیات حسی متنوعی را برای ساکنان خانه سپارو فراهم می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه سِپَرو دعوت می نماید.

پلان هاف دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 69

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *