معماری آپارتمان مسکونی ساختمان توسکا

معماری آپارتمان مسکونی ساختمان توسکا

معماری آپارتمان مسکونی ساختمان توسکا

دفتر معماری: پوآرک

معمار: حمید رضا پورافشاری

اجرا: حامد پورافشاری

مدیریت کارگاه: محسن عابدی

عکاس: مهدی میردامادی

زیربنا: ۲۴۰۰

موقعیت:ایران، کرج

سال: ۱۳۹۹

پروژه معماری توسکا در زمینی به مساحت ۵۳۹ در منطقه گوهردشت کرج بنا شده است که موقعیت قرار گیری پروژه، امکانات و  تجهیزات رفاهی، آپارتمانی با استاندارد بالا فراهم کرده است که برای بالا بردن کیفیت تجربه زندگی ساکنان در نظر گرفته شده است. در  این مقاله قصد داریم به شرح و بررسی معماری آپارتمان مسکونی ساختمان توسکا بپردازیم.

متریال مورد استفاده در پروژه

ساختمان توسکا دارای پنج طبقه مسکونی دو واحدی ۱۶۰ و ۱۹۰، طبقه همکف شامل لابی، مجموعه استخر، سالن ورزش و سالن گردهمایی و طبقه منفی یک شامل پارکینگ، انبارها و پشت بام شامل فضاهای نشیمن و بام سبز می باشد. از آنجا که در کرج آب و هوا گرم و خشک است، برای جلوگیری از تابش مستقیم نور شدید خورشید در تابستان ازفلاور باکس برای ایجاد فاصله استفاده می شود.

اصول طراحی نمای پروژه بر مبنای ایجاد تلفیق حجم سازی مدرن با پوشش گیاهی بوده به همین منظور از گیاه گونه فیتونیا در نما استفاده شده که علاوه بر مقاومت بالا به گونه ای رشد می کند که در فصل های بهاروتابستان به رنگ سبز و در فصل پاییز و زمستان به رنگ قرمز می باشد . که باعث ایجاد جذابیت در فصول مختلف برای پروژه می باشد. حجم سازی پروژه با استفاده از جزئیات مینیمال برای ایجاد پتانسیل بصری استفاده شده است. ترکیب مواد و رنگ ها بخش اساسی در طراحی پروژه هستند. به این ترتیب از پوشش سبز در باکس مشکی و پنل های  فلزی مشکی و سنگ سفید تراورتن و لاین های مشکی  استفاده شده که مستقیما در دید عابران پیاده و بازدیدکنندگان است که باعث استقبال دلپذیر از آن ها می شود.

تعامل میان محیط و پروژه

استفاده از سطوح شفاف در نما باعث ورود بخش گسترده ای از نور به داخل فضا شده که این امر موجب ایجاد ارتباط بصری با محیط بیرون شده همچنین بازشو ها در کیفیت نور، چشم انداز و حرکت در داخل فضا هم موثر اند. ورودی مجموعه فضایی پیچیده است که حلقه ای واسطه برای بیرون و درون فضا است و همچنین جزء جدایی ناپذیر است که بسته به عملکردش در هر پروژه متفاوت ظاهر می شود. تاکید بر ورودی بنا به صورت عنصری شاخص و مرتبط با شهر که با تکنیک عقب نشینی حس دعوت کننده گی را القا می کند. وجود المان های سبز و سطوح شفاف با لابی مجموعه باعث ایجاد پیوند بین شهر و پروژه می باشد. در لابی این مجموعه استفاده از عناصری همچون دیوار سبز، حجم سازی جذاب دیواره ها با المان آب نما و تک درخت که از نور طبیعی تغذیه می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری آپارتمان مسکونی ساختمان توسکا دعوت می نماید.

 

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: دفتر معماری پوآرک

تعداد بازدید: 714

2 دیدگاه‌

  1. صفرعلی رستمی چهارقلعه گفت:

    سلام علیکم؛خیلی عالی ودر خور تحسین؛از آفرینندگان این طرح و…سپاسمندم؛این ترکیب را میخواستم در ساختمان‌خودم‌اجرا کنم؛فقط نمای بیرونی…لطفا راهنمایی کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *