ارتباط فضای درون و بیرون در معماری آپارتمان مسکونی

ارتباط فضای درون و بیرون در معماری آپارتمان مسکونی

طراحی ساختمان مسکونی و ایجاد ارتباط میان فضای داخلی و خارجی

چگونه رابطه داخلی خانه به عنوان یک فضای معماری با شهر، هدف اصلی طراحی این پروژه قرار گرفته است؟ در این مقاله به بررسی معماری خانه ای مسکونی می پردازیم که چالش اصلی آن ارتباط فضای درون و بیرون آپارتمان مسکونی می باشد.

معماران: دفتر کارشناسی ارشد

معمار اصلی: سیدجلیل موسوی

معماران: سیدجلیل موسوی، سپهر عدالتی مرافه، سیداکم کتورانی، علی مرادی مشکین

عکس ها: محمد حسن اتفاق

متراژ: ۴۰۴ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

شهر: همدان

کشور: ایران

چگونگی ارتباط فضای درون و بیرون آپارتمان مسکونی

موقعیت بنا زمینی است که از ساختمان قدیمی مالک به ابعاد ۱۰×۲۰ متر در خیابان شلوغ استادان و کوچه ۸ متری پشتی شهر همدان به دست آمده است. مشکل اصلی، پاسخگویی به موضوع روابط مستقیم و غیر مستقیم در فضای زندگی خانه با این دو گذرگاه شهر بیرونی است.

در خانه‌ های قدیمی شهر همدان، ایوان به عنوان یک فضای زندگی فعال در نظر گرفته می شده است که فضای داخلی را به بیرون متصل می‌ کرده. امروزه در خانه‌ های معمولی، مرز بین داخل و خارج توسط دیوارها تعیین می‌ شود و آستانه‌ هایی مانند درها و پنجره‌ ها امکان نفوذ به داخل و خارج را فراهم می‌ کنند.

در پروژه حاضر به دلیل استفاده از دو پوشش فضایی آجری در دو طرف خانه، محدوده به دو فضای خالی قابل سکونت تبدیل شده است: دو ایوان نیمه باز و نیمه بسته، فضاهای میانی نشیمن خانواده با خیابان و کوچه. این دو فضای خالی، رابطه درون و بیرون و آسمان و افق را آشکار کرده و در عین حال طبقات را به هم پیوند داده است.

طراحی داخلی گرم با استفاده از آجر

دیالکتیک فضاهای خالی با گرمای بافت رنگی آجری در کنار چشم انداز به بیرون و آسمان و فضای نشیمن سفید میانی جذابیت خاصی ایجاد کرده است. استفاده از تراس های شیشه ای در این فضاهای خالی، علاوه بر تاکید بر فضاهای خالی، امکان تجربه حضور در وسط زمین و آسمان را برای ساکنین فراهم کرده است.

این ساختمان شامل طبقه همکف است که شامل فضاهای داخلی و اتصال دهنده، پارکینگ، سوئیت کوچک و انباری است. یک دوبلکس با غذاخوری و نشیمن، آشپزخانه اصلی، حمام و اتاق مهمان در طبقه اول، و دو اتاق خواب برای کودکان، یک اتاق خواب برای والدین، یک اتاق غذاخوری، یک آشپزخانه کوچک و یک حمام، برای یک خانواده چهار نفره در طبقه دوم طراحی شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه ارتباط فضای درون و بیرون در معماری آپارتمان مسکونی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,883

2 دیدگاه‌

  1. یاسر گفت:

    سلام استفاده از این مدل قزاقی یاآجر در کف بواسطه مشکلات نظافت در طول عمر مفید ساختمان وساییدگی آن کار درستی نیست.حتما باید با مواد عایق نانو از نفوذ آب جلو گیری کرد.صرفا زیبایی استفاده نمیتواند مجوز این کار باشد.با تشکر از خط معمار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *