فرشید موسوی (farshid moussavi)، بیوگرافی و آثار

فرشید موسوی از سرشناس ترین معماران زن ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ شمسی در شهر شیراز ایران چشم به جهان گشود. وی در سن ۲۴ سالگی به لندن مهاجرت کرد و تحصیلات خود را بعد از به اتمام رساندن در دانشگاه داندن، در دانشگاه هاروارد ادامه داد. در این دانشگاه با الکساندر زایروپلو آشنا شد که بعد از دو سال همکاری با وی ازدواج کرد. هدف های مشترک آن ها سبب شد تا بتوانند آینده ای روشن برای خود به وجود بیاورند. فرشید موسوی بعد از تجربه های کاری خود در دفاتر رنزو پیانو و زاها حدید همزمان با تحصیلش، در شرکت رم کولهاوس مشغول به کار شد. همکاری این زوج در دفتر رم کولهاس سبب شد تا ایده راه اندازی یک شرکت معماری به نام FOA در ذهن آن ها به وجود بیاید.
دفتر کوچک معماری FOA در سال۱۹۹۵  به دلیل برنده شدن در طراحی فرودگاه بین المللی یوکوهاما ژاپن به شهرت رسید. ساخت این فرودگاه بعد از ۷ سال توسط این زوج معمار به پایان رسید و برای معرفی معماری انگلستان در بی‌ینال معماری ونیز توسط کنسولگری بریتانیا انتخاب شد. افتتاح پارک آودیتوریوم در میدان فرهنگ‌های بین‌المللی در بارسلونا، برنده شدن در مناقضه المپیک ۲۰۱۲ لندن، شرکت در انستتو لندن و برگزیده شدن طرحشان برای ساختمان جدید تئاتر و موسیقی BBC در وایتسیتی لندن از موفقیت های چشم گیر این شرکت در سال ۲۰۰۴ بوده است. طرح های بی نظیر این شرکت به سرپرستی خانم فرشید موسوی و  زایروپلو، به گونه ای است که  تلفیقی بی نظیر از طبیعت و معماری را ارائه می دهد. موسوی معتقد است که معماری به معنای ایجاد تغییر در زندگی روزمره انسان هاست و باید ساختمان را نه فقط برای افرادی که از آن ها استفاده می کنند بلکه برای کسانی که از کنار آن عبور می کنند نیز طراحی کرد. او کانسپت را نقطه آغاز طراحی می داند اما در ادامه ذکر می کند که برای داشتن طرحی ماندگار باید به فراتر از الهام و کانسپت بنگریم.
کارهای وی از برجسته ترین و خلاق ترین نمونه های معماری و طراحی فضاهای شهری است که از معروف ترین آن ها می توان به انتشارات دالنیوک در شهر کتاب کره ‌جنوبی، ساختمان تئاتر شهرداری توربیخا در اسپانیا، گذرگاه دریایی یوکوهاما در ژاپن، مجتمع اومرانیه در استانبول، مجتمع مسکونی کارابانچل در مادرید، مرکز تکنولوژی بارسلونا، دپارتمان جان لوییز، کالج طراحی ریونزبورن و ساختمان سه‌گانه EC3 در انگلستان،هتل بلومون در گروننیگن هلند، انستیتوی پزشکی قانونی مادرید و برج مسکونی دورانگو در اسپانیا اشاره کرد.
 

او همچنین در سمت های مختلف در دانشگاه های پرینستون، یو.سی.ال.ای، کلمبیا و دیگر دانشگاه ها در اروپا به تدریس پرداخته است. وی همزمان با ریاست در موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبای وین، به مدت ۸ سال در اتحادیه معماری لندن به آموزش معماری مشغول بود.

برخی از افتخارات و جوایز فرشید موسوی:
جایزه طراحان بین المللی درسال ۲۰۱۰
جایزه بهترین ایده ها مراکز خرید در سال ۲۰۱۰
برنده بهترین ایده از سیویک تراست در سال ۲۰۱۰
جایزه موسسه Urban Land Institute در سال ۲۰۰۸
جایزه چارلز نیکس در سال ۲۰۰۵
اولین جایزه نمایشگاه بین المللی آیچی پاویلیون اسپانیا در مسابقات ژاپن در سال ۲۰۰۵
جایزه نقشه کشی معماری برای پارک نوارتیس و پارکینگ بزرگ بازل در مراسم سالانه ونیز در سال ۲۰۰۴
جایزه اریک میرالز برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در مادرید در سال ۲۰۰۳
جایزه «معماری کاناگاوا» برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در ژاپن در سال ۲۰۰۳
نامزد کسب عنوان برتر مسابقات طراحی WTC در نیویورک در سال ۲۰۰۲
انتخاب به عنوان برترین معمار در مسابقه بین المللی طراحی بانک Entry South در لندن در سال ۲۰۰۱
انتخاب به عنوان برترین معمار طراحی سالن های کنفرانس و پارک South-Eastern در بارسلونا در سال ۲۰۰۰

برخی از آثار فرشید موسوی:
۱- موزه هنرهای معاصر کلیولند آمریکا
موقعیت: Cleveland, Ohio
کارفرما: MOCA Cleveland
سال: ۲۰۰۸ – 2012


۲- فروشگاه ویکتوریا بکهام لندن
موقعیت:  London, United Kingdom
کارفرما: Beckham Ventures
سال: ۲۰۱۴

۳- پاویلیون اسپانیا در اکسپو ۲۰۰۵ ژاپن
موقعیت:  Aichi, Japan
کارفرما:  Spanish Society of International Exhibitions (SEEI)
سال: 2005

استودیو معماری سفید

تحریریه خط معمار

منبع: Arel

تعداد بازدید: 2,598

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *