عرصه ای میان درون و بیرون ، رضا فراشی

عرصه ای میان درون و بیرون

عرصه ای میان درون و بیرون

معماران: رضا فراشی، مازیار قاسمی‌ نیا

پُست‌ پروداکشن و رندرینگ: پیمان نوذری

گرافیک و ترسیم: شادی بی‌ طرف

موقعیت: استان البرز، کُردان

کارفرما: علیرضا شیری‌ پور، احمد خسروی

سازه: محسن ورمزیاری

مجری: امیر مسعود بهرامی

وضعیت پروژه: شروع ساخت

رتبه ۲ جایزه معمار  سال ۱۴۰۲

شرح پروژه عرصه ای میان درون و بیرون از زبان معمار

اکثر پروژه‌ هایی که به عنوان “خانه ویلایی” چه درون شهرها و چه در حومه‌ی شهرها و در طبیعت ساخته می‌ شوند به لحاظ برنامه و دیاگرام فضایی، یکسان هستند. در این پروژه مسئله این بود که چگونه می‌ توان روشِ سازماندهی فضایی در این گونه پروژه‌ ها را تغییر داد و امکان‌ ها و تجربه‌ ی فضایی متفاوتی ایجاد کرد؟

در اینجا سازماندهی فضاییِ کل پروژه، با محوریت و تأکید بر “عرصه”‌ای سه‌ بعدی و مستقل شامل تراس‌ ها و پله‌ ها که میانِ فضاهای داخلی و طبیعت پیرامون قرار می‌ گیرد، شکل گرفته است و سه گونه‌ ی فضایی متفاوت در سه تراز ایجاد می‌ کند.

سایت پروژه از یک زمین مسطح و یک صخره شکل گرفته است که اختلاف تراز میان آنها ۱۰ متر است. ما صخره را دست نخورده نگه داشتیم و یکسری فضاها (استخر، پله و تراس) را روی صخره کنسول کردیم.

پروژه شامل دو بخش (حجم ساختمان، پله و تراس ها) است که هر کدام شخصیت و هویت مستقل خود را دارد. حجم ساختمان در هماهنگی و خوابیده بر روی شیب زمین است در حالی که “عرصه” شامل پله ها و تراس هایی است که مستقل و پویا در تراز‌های مختلف سکانس‌ های متنوعی را در ارتباط با منظر به وجود می آورد. سازماندهی فضاهای داخلی در امتدادِ گردش و حرکت و سکانس‌ های مختلف این “عرصه” ایجاد شده است.

تراز اول فضایی برای مهمانی و کمپ کردن فراهم می‌ کند و قابلیت حداکثر کردن اتصال میان درون و بیرون را دارد، به نحوی که استخر، سالن، بار و تراس‌ها در امتداد هم و به صورت پله‌ ای، تشکیل یک مجموعه را می‌ دهند و به هم متصل می‌ شوند.

تراز دوم یک فِلَت ۱۶۰ متری با آشپزخانه و سرویس در امتداد تراس فراهم می‌کند که محل نشیمن و پذیرایی است.

تراز سوم سه جزیره‌ است شامل سه سوئیت مستقل که در امتداد تراس‌ ها از بیرون به درون گسترش می‌ یابد. و به این ترتیب نحوه‌ ی سازماندهی فضایی پروژه با محوریت و در امتداد “عرصه”، سه گونه‌ ی فضایی متفاوت در سه تراز ایجاد می‌ کند.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: رضا فراشی

تعداد بازدید: 184

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *