طراحی نما و معماری ساختمان اداری مطهری (نگاه)، استودیو معماری بوژگان
طراحی نما و معماری ساختمان اداری مطهری (نگاه)
معماری: استودیو معماری بوژگان
معماری مسئول: حامد بدری احمدی
موقعیت: تهران، ایران
سال: ۲۰۱۱
معمار: طراحی پروژه در حالی به دفتر بوژگان واگذار گردید که طراحی اولیه آن صورت گرفته بود. اسکلت آن کاملاً اجرا و جای پله، آسانسور و فضای داخلی آن تثبیت شده بود. بنابراین تلاش بروی اصلاح نسبی فضای و طراحی پوسته پروژه با همه محدودیتهایی که با آن مواجه بودند، متمرکز گردید.
سایت پروژه واقع در خیابان مطهری، حدفاصل خیابان ولیعصر و میرزای شیرازی میباشد. خیابان مطهری از خیابانهای پر ترافیک و شلوغ پایتخت است. از این رو حضور این پروژه در کنار این خیابان اهمیت آن را دو چندان مینمود. در ابتدای طراحی بخشی از جداره خیابان مورد مطالعه قرار گرفت تا جایگاه پروژه بهتر شناخته شود. در نهایت تصمیم بر آن شد تا در این بستر خاکستری و بیجان، کمی رنگ و انرژی اضافه گردد تا پروژهی حاصل همانند همسایگانش بیروح نباشد. نکته مهم در این میان سطح کم هر طبقه بود که امکان بازیهای حجمی را از بین میبرد و طراحی پوسته را فقط در سطح بیرون آن منعکس میساخت.
در شروع طراحی پوسته بیرونی بررسی گستردهای جهت انتخاب و همچنین چگونگی استفاده از رنگ در نما انجام پذیرفت و بالاخره تصمیم گرفته شد تا حتیالامکان از رنگهایی که بیشتر آشنای ذهن ایرانیان هستند استفاده گردد. رنگهایی که امکان برقراری ارتباط با آنها به دلیل حضور تاریخی و طبیعی آنها در سرزمینمان سخت نیست. رنگ اگر که نمادی از خاک و آبی فیروزهای که نمادی از آسمان است در معماری کهن ما جایگاه ویژهای داشته است. بدین منظور از سنگ کاشان که رنگی خاکی و ورقهای مس تکو که رنگی آبی فیروزهای دارد به عنوان مصالح متناسب با کانسپت نما در پروژه استفاده شد.
در طراحی اولیه پروژه قبل از واگذاری به دفتر ما، کل نمای جنوبی شیشهای در نظر گرفته شده بود که با اقلیم شهر تهران خیلی هماهنگ نبود. اهمیت بحث مصرف انرژی توجه بیشتری را در طراحی این بخش از پروژه میطلبید. از این رو با توجه با اینکه فضاهای اداری بهتر بود حداکثر دید را به خیابان مطهری و تهران میداشتند. با اضافه کردن یک لایه لوورهای چوبی به نمای شفاف جنوبی، امکان نسبی مدیریت بهرهبرداری از آفتاب را به استفادهکنندگان داده شد و نمایی پویا به وجود آمد. که در بستهترین حالت نما، نمایی متناسب با تابستان و در بازترین حالت نما، نمایی متناسب با زمستان به وجود آید. پنجرهها در هر طبقه به اندازهای که بتوان شیشهها را تمیز نمود و لورهای چوبی را باز یا بسته نمود عقب نشستند.
فضاهای داخلی ساده و مناسب با کاربری اداری طراحی شدهاند. سقفها ساده و یکپارچه دیده شدهاند و کلیه مسایل تأسیساتی و نورپردازی به صورت خطهایی در این صفحه یکپارچه حل شد. در جنوب پنجرهها از کف تا سقف و در طول پلان گسترش پیدا نمودهاند و در شمال برای مبلمان بهتر فضاهای اداری پنجرهها کمی از زمین فاصله گرفتهاند. فضاهای اداری کاملاً یکپارچه و باز طراحی شدند و بخش مدیریت با یک دیوار شفاف از فضای اداری آن جدا شده است.
در مسیر طراحی تلاش گردید به جزئیات توجه ویژه شود و همنشینی عناصر مختلف پروژه در کنار هم در یک مسیر صورت گیرد. با توجه به این مهم که نیمی از عمر هر ساختمان در شب است و عدم توجه به این بحث یعنی دیده نشدن ساختمان در نیمی از عمر خود، در پروسه طراحی نما، نمای شب و تأکیدهای معماری در شب مدنظر قرار گرفت. اگر ساختمان را فیلم تصور کنیم، نورپردازی میتواند موسیقی آن باشد و تأکیدهای معماری را در شب گوشزد نماید.
پلان طبقات
تحریریه خط معمار
منبع: بوژگان
تعداد بازدید: 4,309