طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک

طراحی نمای ویلایی کوچک

نمونه هایی شاخص از نما، در ویلاهای کوچک

این مقاله به طراحی نمای ویلایی کوچک می پردازد و به بررسی طراحی نما در آن از ابعاد زیبایی شناسی، فنی و متریال های مناسب و … بررسی می کند. در نهایت نمونه هایی از طراحی نمای ویلایی کوچک را برای آشنایی بیشتر ارائه می شود.

ویلا کوچک نیاز این روزهای زندگی شهری

ویلاها اکثرا خارج از شهر و در جاهایی خوش آب و هوا ساخته می شوند. می توان گفت ویلا مکانی برای استراحت افراد می باشد. در ساخت ویلاها معمولا افراد به خانه های رویایی و مورد علاقه خود که در زندگی های شهری کمتر در دسترس هستند فکر می کنند. بنابراین اکثرا به طراحی، چه داخلی و چه نما اهمیت بسیار می دهند. امروزه با توجه به حجم کاری زیاد و  کم بودن اوغات استراحت در طول هفته برای افراد، نیاز به داشتن فضایی آرامبخش برای استراحت بیشتر شده است.  این موضوع سبب شده تا فراد را به سوی ویلا سازی در اطراف شهر ها و حتی روستاهای اطراف شهرهای بزرگی که در آن ساکن هستن، هرچند کوچک ترغیب کند.

اهمیت نما در ویلاهای کوچک

به طور کلی امروزه طراحی نما در تمامی انواع ساختمان ها از اهمیت و جایگاه ویژه ای چه از بعد زیبایی شناسی و چه از بعد تجاری و سرمایه گذاری دارد. زیرا نمای ساختمان همانگونه که از اسم آن مشخص است درواقع  پوشش ظاهری ساختمان و معرف آن است. به علاوه اولین چیزی در که در برخورد اولیه دیده می شود بیرون و نمای ساختمان است.

از آنجایی که ویلا شامل محوطه و فضای بیرونی نیز می باشد بنابراین بخشی از فضای بیرونی منزل و یا استراحتگاه را نیز پوشش می دهد و قطعا در فضاسازی و زیبایی بصری فضای بیرونی ساختمان نیز نقش بسزایی دارد. ضمن اینکه در ویلاهای کوچک فضای بیرونی ساختمان محدودتر و اهمیت زیبایی بیرونی و  بیشتر جلوه می کند.

در برخی از طراحی های بخصوص در طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک ارتباط فضای بیرون و داخل ویلا به گونه ای طراحی می شود که نمی توان از زیبایی فضای بیرونی و طراحی نما چشم پوشی کرد بنابراین می توان گفت طراحی نما ساختمان در ویلاهای کوچک از بخش های اصلی ساختمان محسوب می شوند.

امروزه در کشور ما به دلیل افزایش ویلاهای کوچک و ساخت شهرک های ویلایی اهمیت نما چه از جهت خود ویلا و در از بعد شهرسازی مناطق ویلایی اهمیت یافته است و شاهد ساختمان هایی با نماهای خلاقانه ای هستیم.

حال این سوال ها مطرح می شوند که طراحی نمای ویلاهای کوچک شامل چه سبک هایی می شود؟ چه سبکی برای طراحی نما ویلای کوچک مناسب است؟ در طراحی نمای ویلاهای کوچک استفاده از چه متریال های مناسب تر است؟ و … که در قسمت های بعد به این سوالات می پردازیم.

سبک های طراحی نمای ویلا

به طور کلی سبک های مختلفی در طراحی نما استفاده می شود که به فراخور مکان، نوع ساختمان، سلیقه کارفرما و نظر کارشناسی طراحان انتخاب می شود. این سبک ها قابلت انطباق با کاربری های مختلف را با توجه به مهارت طراح دارند. به طور مثال از سبک کلاسیک هم در ساختمان های مسکونی و ویلایی استفاده می شود و هم در ساختمان های اداری و تجاری. و این طراح است که متناسب با مجتوای کاربری از المان های مختلف با خلاقیت و مهارت خود به شکل های مختلف بهره می برد.

از سبک هایی که در طراحی نما ساختمان ویلایی کوچک استفاده می شود می توان به سبک های زیر اشاره کرد:

  1. سبک نمای کلاسیک یا رومی
  2. سبک نمای ویلای مدرن
  3. سبک طراحی نما بومی یا سنتی
  4. سبک نمای روستایی یا روستیک

چه سبکی برای طراحی نما ساختمان ویلایی کوچک مناسب است؟

از میان سبک های معرفی شده در قسمت قبل، به فراخور سلیقه کارفرما میزان بودجه و موقعیت قرار گیری ویلا می توان از هر سبکی استفاده کرد. اما در ویلاسازی های کوچک سبک کلاسیک به دلیل ویژگی های خاص آن و متریال های گران قیمت کمتر مورد استقبال می باشد. چرا که از ویژگی های اصلی این سبک استفاده از ستون و جزئیات در نما می باشد که در مساحت های کوچک معمولا امکان پذیر نمی باشد و یا اگر انجام شود جذابیت های بصری سبک را نمی تواند به خوبی و درست بیان کند.

پرداختن به جزئیات در مساحت و فضاهای کوچک باعث شلوغ دیده شدن و کوچکتر نشان دادن فضا می شود. بنابراین بهتر است از سبک های که در آن ها جزئیات به حد اقل می رسد استفاده شود. امروزه نیز سبک های مدرن و مینیمال با استقبال بیشتری در زمینه طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک مواجه است.

باید در نظر داشت که طراحی نما اصولی و درست می تواند شما را به ساخت یک ویلای جذاب که در طول گذر زمان زیباییش حفظ شود کمک کند. همچنین در هزینه های ساخت و طراحی و انتخاب متریال های مناسب و درست کمک شایانی می کند.

در این زمینه کارشناسان شرکت معماری آوگون با تجربه و تخصص در این زمینه آماده ارائه خدمات می باشند.

گروه معماری آوگون

طراح و مجری پروژه های معماری و معماری داخلی

شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:

۰۲۱-۸۸۹۷۶۶۰۸

شماره تماس خارج از ساعات اداری:

۰۹۱۲-۴۹۵-۲۳۶۵ (مهندس صالحی)

متریال های پرکاربرد در نما ویلاهای کوچک

در طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک بسته به سبکی که نما در قالب آن طراحی شده است از متریال های گوناگونی استفاده می شود. همچنین به فراخور موقعیت مکانی که ساختمان ویلا در آن قرار گرفته است از متریال های بومی و ترکیب آن ها با سایر متریال ها نیز استفاده می شود که باعت ایجاد هارمونی با منطقه و حقظ ویژگی های اقلیمی و بومی و همچنین حفظ اصالت منطقه نیز می شود. طراحی های خلاقانه بسیاری در این زمینه توسط متخصصان این امر صورت گرفته که در آن طراحان در عین طراحی مدرن از المان ها و متریال هایی به صورت ترکیبی استفاده کرده اند و نماهایی منحصر به فرد ایجاد کرده اند.

از جمله متریال های پر کاربرد در زمینه طراحی نما ویلا استفاده از چوب، آجر، سنگ، سیمان و بتن و … می باشد. که بیشتر به صورت ترکیبی در بخش های مختلف در سبک مدرن و مینیمال که امروزه بیش از سایر سبک ها  در طراحی نما ویلا مخاطب دارد استفاده می شوند.

جمع بندی نهایی

در نهایت و در جمع بندی نهایی با توجه به توضیحات داده شده در این رابطه توصیه می شود با توجه به افزایش تقاضا در ساخت ویلاهایی با متراژ و مساحت های کوچک در اطراف شهرها و روستاهای خوش آب و هوا با استفاده از طراحی تخصصی نما برای ویلای خود، استراحت گاهی خاص و جذاب با ویژگی های منحصر به خود داشته باشید. ضمن اینکه طرحی تخصصی و مشاوره در این زمینه برای انتخاب متریال های مناسب محیط و اقلیم منطقه ای، ویلای شما را در حفظ زیبایی و سلامت فیزیکی نما در طول گذر زمان نیز یاری می نماید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویری از نمونه های طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 313

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *