طراحی مکان اقامتی و منظره تفریحی پونه زار

طراحی مکان اقامتی و منظره تفریحی پونه زار

طراحی مکان اقامتی و منظره تفریحی پونه زار

پونه زار (مزرعه) / شید معماران

معماران: شید معماران

معمار اصلی: فرشید روزی طلب

طراحی و توسعه: محمدصادق کاوه

نقاشی: احمدرضا دهقانی

رندر: مریم شیروانی

نظارت ساختمانی: محمدحسن تاجیک

عکس ها: فرشید روزی طلب

مساحت: ۷۰۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: کومهر، ایران

پس از گردش بر فراز کوه های شمال استان فارس ایران، گذر از کنار عشایری که اسکان موقت خود را برمی خیزند و چوپانانی که با گله های خود در مراتع مرتفع کوه برمفیروز سرگردان بودند، به کومهر می رسید، روستای کوچکی که اطراف آن را مزارع آرام کشاورزی احاطه کرده بود. از بافت های زیست محیطی متنوع پروژه زیباسازی منظر و طراحی هتل روستایی پونه زار در اینجا قرار دارد، مقصدی برای ماجراجویان در تابستان برای فرار از گرمای شهر و در زمستان برای لذت بردن از برف و پیست های اسکی منطقه. برای بررسی ویژگی های طراحی این فضا با ادامه این مقاله همراه باشید.

کانسپت پروژه

برنامه این پروژه درخواستی ترکیبی از طراحی مکان اقامتی و منظره تفریحی بوده است. در مواجهه با یک زمینه سیاسی که در آن هر نوع تجمع اجتماعی می تواند مشکل ساز باشد، طراح پروژه به دنبال راه حلی معاصر برای اجرای رویدادهای اجتماعی به عنوان هسته اصلی مفهوم برنامه خود بوده است. مزرعه ای قدیمی در پونه زار به منظور فعال سازی این ایده و ترویج مناسبت های اجتماعی مانند رویدادها، جشنواره ها و غیره انتخاب شده است.

طراح سعی کرده راهی برای مداخله در بافت غنی اکولوژیکی سایت به روشی ظریف و پاسخگو پیدا کند. او ویژگی را پیشنهاد کرده که از نظر موقتی و سبکی با مزرعه هماهنگ باشد. بنابراین، اهدافی را برای بهره مندی از رشد انعطاف پذیر و ارگانیک مزرعه تعیین کرده. سعی کردیم تعامل خود با طبیعت را برجسته کنیم و با روایتی معماری و فضایی آن را نمادین کنیم.

مفهوم کلاسیک  معماری در پیچ و خم ذرت

در نهایت، طراح یک طرح جامع ایجاد کرده که رویکرد خود را نسبت به چشم انداز پیشنهاد می کند. آن ها شروع به ساختن مفهوم کلاسیک پیچ و خم ذرت برای درک ایده های تازه کردند. برخی از فضاهای اوقات فراغت برای میزبانی از فعالیت‌ های اجتماعی و فردی در پاسخ به شخصیت مرموز هزارتو و تعامل آن با بافت طبیعی تعریف شده‌ اند. نگاه های دزدکی بازیگوشانه کودکانه، هوای اروتیک معصومانه، شیدایی گم شدن، و تعلیق غواصی در تخیل، همه به معماری تبدیل شده اند.

پس از ورود به پیچ و خم تغییر شکل یافته، وارد یک منطقه تجمع می شوید که یک اتاق ابتدایی برای یک سکوی رویداد و یک مکان گرم برای تماشای فیلم یا نشستن در اطراف آتش فراهم می کند. دنیایی از تجربیات ناشناخته در اطراف وجود دارد. به دور از جمعیت، در لبه مخالف پیچ و خم، جایی که مردم برای یافتن گوشه‌ های خود از آنجا دور شده‌ اند، مکان‌ های منحصربه‌ فردی برای حمام کردن، استراحت یا خوابیدن وجود دارد. طراح برج دید را در لبه دیگر مزرعه با منظره ای پانوراما بر روی عرشه چوبی برپا کرده است، جایی که آرامش بی نظیر طبیعت را مشاهده می کنید در حالی که نسیم به آرامی بر مزرعه موج می زند.

جمع بندی نهایی

این پروژه با رویکردی پایدار طراحی شده است. ردپای مجموعه حداقل است، و مواد به روز شده و از مکمل های محلی انتخاب شده اند. طراح با کارگران محلی همکاری کرده و کار تیمی مبتنی بر جامعه و تجربی را برای ساخت پروژه توسعه داده شده است. مزرعه پونه زار پروژه ای است که حول محور تجربه و بازیگوشی طراحی و ساخته شده است. این مکانی برای استفاده در اطراف همان روح نیز هست. این پروژه در عین حال که با احترام و پایداری در طبیعت زندگی می‌کند، دیدگاه جدیدی را برای رویدادهای اجتماعی اعمال می‌کند و برای رویدادهای اجتماعی در سال‌های آینده باز است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما رو به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی مکان اقامتی و منظره تفریحی پونه زار دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 239

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *