طراحی داخلی فروشگاه ها: دیواره ها، کف و سقف، قفسه بندی

 طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی

طراحی داخلی فروشگاه ها: دیواره ها، کف و سقف، قفسه بندی

در مطالب پیشین اگر به یاد داشته باشید خلاصه ای راجع به دکوراسیون داخلی فروشگاه ها گفته شد. بعد از آن به تقسیم بندی انواع ویترین ها و شرح آن ها طور کامل پرداختیم. اگر تا کنون موفق به مطالعه آن ها نشده اید از طریق لینک زیر می توانید به آن دسترسی  یابید:

معرفی انواع ویترین های فروشگاه ها

آنچه معماران باید راجع به طراحی و دکوراسیون فروشگاه ها بدانند! ( ویترین ها)

فضای داخلی هر فروشگاهی در مرحله نخست به واسطه عناصر اصلی شکل گیری فضا نظیر سقف و دیوار تعریف شده و در مرحله بعد روش بندی و تفکیک عملکردهای داخلی به کمک قفسه بندی، عناصر تزئینی ومبلمان صورت می پذیرد. از این رو می بایست تمامی عناصر در پیوند با یکدیگر مد نظر طراحان قرار گرفته و برای هر عنصر نقش و شخصیتی متناسب انتخاب کرد. 

عناصر اصلی فضای داخلی نظیر کف، سقف ، دیوار و عناصر ساختاری:

دیوار:

 باید توجه داشت که دیواره های فروشگاه، علاوه بر عناصری جداکننده برای فضا، همچون پس زمینه ای برای نمایش محصولات نیز به نظر می رسد. از این رو طراحی یا انتخاب بافت، رنگ روشنی یا تاریکی آن می بایست متناسب و هماهنگ با ویژگی های بصری و خصوصیات محصولات باشد. در برخی موارد نوع کالا ایجاب می کند جداره داخلی توسط قفسه ها پوشانده شود اما حتی در چنین حالتی نیز در بخش هایی از فضای داخلی دیوار به صورت خالص باقی مانده و به نحوی در ترکیب بندی تأثیرگذار خواهد بود.
امروزه تنوع بافت، نقش و رنگ در کاغذهای دیواری به کمک طراحان داخلی آمده و انتخاب نمونه ای از میان آلبوم های فروشندگان انواع دیوارپوش ها می توانند سریع ترین راهکار ممکن باشد. اما در برخی موارد برای کاهش هزینه و یا ایجاد طرحی نو برای دیواره ها طراحان دست به ابتکار زده و از مصالح گوناگون برای پوشش دیواره ها استفاده می کنند. استفاده از پوسترهای تبلیغاتی و تصاویر محصولات نیز روش دیگری است که در بسیاری از فروشگاه ها دیده می شود. این با توجه به وجود بافت دیواره  و استفاده از مصالح متنوع به مراتب جذاب تر از پوشاندن دیواره ها با تصاویر عینی محصولات است. در برخی از موارد صاحبان فروشگاه ها از هنرمندان عرصه های گرافیک، نقاشی و طراحی صنعتی برای همکاری در طراحی داخلی دعوت کرده و جداره های منفعل فروشگاه را به محلی برای نمایش آثار هنرمندان تبدیل می کنند. استفاده از جداره های شفاف و نیمه شفاف در فضاهای داخلی فروشگاه های کوچک موجب می شود تا فضای داخل یکدست و وسیع تر  به نظر رسد. 

سقف و کف:

 احساسات آدمی تحت تأثیر محیط پیرامونش تغییر می کند. ارتفاع، جنس، بافت و رنگ سقف، دیواره ها و کف در میزان تمرکز و احساس مشتریان فروشگاه تأثیر  خواهد گذاشت. از این رو توجه به ویژگی های روان شناختی در طراحی داخلی موضوعی است که بسیاری از طراحان موفق در خصوص آن دوره های  آموزشی می گذرانند. علم به تأثیرات و روابط میان انواع رنگ ها، نورپردازی و بافت با خلق و خوی مشتری می تواند به طراحان در انتخاب مصالح و ایده های مناسب یاری رساند. در برخی از پروژه های معرفی شده به وضوح می توان اهمیت نوآوری در طراحی کف و سقف را مشاهده نمود.

عناصر ساختاری:

عناصر ساختاری نظیر ستون، تیر، دیواره های برشی، بادبند و پلکان در بسیاری از موارد به عنوان چالش های در طراحی داخلی ظاهر می شوند. خصوصا در طراحی داخلی فروشگاه و فضاهای تجاری یا نمایشگاهی که سطح زیر بنای مفید ارزش بالایی دارد. چگونگی تبدیل این عناصر به فضای چالشی است اساسی. حضور چنین عناصری غالبا اجتناب ناپذیر بوده و تنها راه ممکن تبدیل این عناصر به عناصر مفید می باشد. از جمله راهکارهای مناسب تبدیل این عناصر به عناصر زیبایی شناختی و تندیس گونه است. چنین راهکار می تواند به خلق شاخص هایی برای فروشگاه تبدیل شود. به عنوان مثال در فروشگاه های وسیع که ابعاد فضای داخلی بیش از یک دهنه باشد، ستون ها به عنوان عناصری مزاحم در فضا به نظر می رسند. 

قفسه بندی و مبلمان:

 طراحی قفسه های نمایش اجناس در فروشگاه کاملا وابسته به دیگر ویژگی های فیزیکی نظیر ابعاد، تناسبات، نوع مخاطب و بیش از هر چیز نوع اجناس است. وزن، ابعاد، جنس و فرم محصولات رابطه ای مستقیم با تعیین نوع و جنس قفسه دارد. به عنوان مثال مصالحی نظیر شیشه، پلاستیک فشرده و پلکسی در جواهر فروشی و سایر محصولات لوکس و گران قیمت وزن و ابعاد محصولات را در آن ها بسیار کم بوده و می بایست از فاصله نزدیک در معرض دید مشتریان باشد استفاده می شود. چوب، با توجه به تنوع بافت و رنگ و همچنین سهولت برش، اتصالات و تغییر فرم در انواع فروشگاه ها به خصوص برای قفسه بندی خوراک و پوشاک مناسب است.

آلیاژ های استیل و فلز برای محصولات سنگین وزن نظیر لوازم خانگی و ابزارآلات صنعتی و کارگاهی و همچنین محصولاتی که پاکیزگی محیط آن ها حائز اهمیت است نظیر سوپرمارکت ها بیش تر به کار می رود. با این وجود تمامی این موارد با توجه به سلیقه طراحان قابل تغییر است. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی قفسه ها توجه به پس زمینه ای است که محصولات در مقابل آن قرا می گیرد. همچنین توجه به جنسیت و سن مخاطبین است. سلایق زنان و مردان در خصوص چیدمان، بافت و رنگ متفاوت است. در طراحی فروشگاهی که محصولات آن صرفا مورد نیاز زنان باشد هارمونی بیش از تضاد مورد پسند خواهد بود. رنگ های درخشان، کم هیجان و روشن و همچنین ظرافت و لطافت و مصالح بیش تر نظر زنان را به خود جلب می کند.

کودکان، سالمندان و نوجوانان نیز سلایق متفاوتی در خصوص مبلمان و ویژگی های بصری فضای تجاری دارند. قفسه بندی فروشگاه های اسباب بازی و وسایل کودکان باید متناسب با قد، ارتفاع دید، و دسترسی کودکان طراحی شوند. در طراحی جداره های و کفپوش فضای حرکتی کودکان می بایست تا جای امکان از مصالح سخت و گوشه های تیز و خطرناک پرهیز نمود. به طور کلی کودکان به فرم های ارگانیک، مدور و منحنی علاقه بیش تری دارند تا سطوح تخت و راست خط. همچین در چنین فضاهایی نیاز به مبلمان برای نشیمن والدین و فضای بازی برای کودکان احساس می شود. 

در ادامه شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماییم.

 طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی  طراحی فروشگاه دیواره قفسه بندی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: طراحی داخلی فروشگاه – پیروز آشوری/ کسری طالبیان

تعداد بازدید: 1,471

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *