طراحی داخلی فروشگاه های اپل، نیویورک و شانگهای

طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل

طراحی داخلی فروشگاه های اپل، نیویورک و شانگهای

دفتر معمار ی بوهلین، سیوینسکی و جکسن، یکی از معتبر ترین و با سابقه ترین دفاتر معماری است که دارای شعب متعددی در شهرهای بزرگی مانند پترزبورگ، فیلادلفیا، سیاتل و سانفرانسیسکو بوده ودر سال ۱۹۶۵ تأسیس شده است. منتقدین معماری آثار این دفتر معماری را به دلیل تعهداتشان نسبت به ویژگی های مکان و مخاطب و همچنین زیبایی انکارناپذیر حاصل از سخت گیری و حساسیت های گروه استثنایی و متفاوت نامیده اند. تنوع پروژه های این گروه با توجه به مقیاس وشرایط، بسیار است. آن ها تا کنون قریب به ۴۸۰ جایزه ی منطقه ای، ملی و بین المللی دریافت نموده و در سال ۱۹۹۴ جایزه معتبر (AIA) را از آن خود کرده اند.

سرشناس ترین کارفرمای این دفتر معماری « کمپانی اپل» می باشد که طراحی بسیاری از مراکز فرش محصولات  این کامپانی در اقصی نقاط دنیا از اسکاتلند و انگلستان گرفته تا نیویورک، ژاپن و فرانسه را بر عهده این دفتر معماری گذاشته است. « استیو جابز» مدیر سابق کامپانی اپل، روایط دوستانه ای با معماران این دفتر داشته و شخصا به همفکری  در خصوص طراحی شعب این فروشگاه پرداخته است. 

فروشگاه اپل در غرب نیویورک

 ساختار اصلی در تمام شعب این کامپانی بر مبنای شفافیت و خلوص  حجمی است که این امر بسیاری از شعب را به یک دیگر شبیه ساخته است. شعبه غربی نیویورک که جدید ترین شعبه در این شهر می باشد، همچون شعبه خیابان پنجم در میان انبوهی از ساختمان های  صلب و سنگین منطقه که آسمان نیویورک را در هم شکافته اند، همچون جواهری است که در میان مشتی ریگ می درخشد. علاوه بر جداره شفاف و مرتفع آن، سقف تمام شیشه ای و قوس دار فروشگاه با مهاربندی هایی از استیل، دهانه عریض فروشگاه را میان دو دیوار سنگی و عظیم پوشش داده و در عین حال سایه این سازه فلزی بر دیوار سنگی این فروشگاه نقشی زیبا می افکند. نمای شیشه ای، چیدمان منظم میزها، آویزها و مهاربند ها، بر دعوت کنندگی فروشگاه می افزاید.طبقه زیرین به کلاس های آموزشی و فروش لوازم جانبی اختصاص یافته و به واسطه پلکانی مدور به طبقه همکف دسترسی دارد. طرح این فروشگاه همانند طراحی دقیق محصولات این کامپانی، آمیخته با خلوص ، نور، شفافیت و خطوط راست می باشد.

طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل

فروشگاه اپل در  شانگهای، چین

بزرگترین شعبه کمپانی اپل در کشور چین در شهر شانگهای و در نزدیکی برج شاخص شهر قرار گرفته است. ساختار این شعبه نیز الهام گرفته از معماری شفاف و سیال سایر شعب کمپانی اپل است با تفاوت این که در این جا حجمی استوانه ای شکل و شفاف از جنس شیشه در مرکز دایره ای وسیع تر قرار گرفته و لوگوی کمپانی همچون الماسی در مرکز آن می درخشد. ارتفاع این استوانه بسیار زیاد بوده و با وجود قرار گرفتن در ترازی پایین ، همچنین از بسیاری از نقاط پیرامون دیده می شود. فرم استوانه ای فروشگاه الهام گرفته از برج شانگهای و در هماهنگی با سایت طراحی شده است. همچون شعبه خیابان پنجم نیویورک در این شعبه نیز پلکانی شیشه ای و مدور مشتریان را به داخل فروشگاه که فضایی یکپارچه و وسیع است راهنمایی می کند. برای افتتاح این شعبه در تاریخی مشخص هزاران نفر از طرفداران محصولات اپل پیرامون ساختمان حلقه زده و افتتاح آن را جشن گرفته اند.

طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل

فروشگاه اپل خیابان پنجم نیویورک

شعبه دیگری از نمایندگی های فروش محصولات اپل در خیابان پنجم نیویورک قرار دارد. این شعبه کاملا در زیرزمین قرار گرفته و تنها مکعبی شفاف و شیشه ای که لوگوی کمپانی در مرکز آن نصب شده است در سطح زمین قابل دید می باشد. پلکانی مدور مخاطبین را از سطح زمین به به فروشگاهی پنهان راهنمایی می کند. این شعبه که از نخستین شعب تمام شیشه ای اپل می باشد در سال ۲۰۰۶ طراحی و افتتاح گردید و در سال ۲۰۱۱ میلادی مکعب شیشه ای بازسازی شده و جهت کاهش اتصالات، شیشه هایی یکپارچه و قدی چایگزین  شیشه های کوچک تر شده اند. با وجود قرارگرفتن در دل زمین نور روز به خوبی وارد فروشگاه می شود. جهت افزایش نور طبیعی سطح صفحات پلکان نیز شفاف انتخاب شده است. درخشش باکس شیشه ای و لوگوی کمپانی در شب چشم عابرین را به خود جلب کرده و هنگام خروج از فروشگاه نیز دید به آسمان خراش های پیرامون منظره ای جذاب و دیدنی برای مشتریان خواهد بود.

طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل طراحی داخلی فروشگاه، فروشگاه اپل

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: مجموعه کتب طراحی داخلی فروشگاه – کسری طالبیان، پیروز آشوری

تعداد بازدید: 612

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *