طراحی برج تجاری مسکونی اختیاریه ، رضا مفاخر

معماری برج تجاری مسکونی

طراحی برج تجاری مسکونی اختیاریه ، رضا مفاخر

کارفرما: آقای قزوینی

محل اجرا: میدان اختیاریه

سطح زیربنا: ۴۸۸۱۶ مترمربع

طراحی: رضا مفاخر

تیم طراحی: فروزان وحدتی، تینا رکنی، سهیلا ابراهیمی، نازنین جوانشیر

همکاران گرافیک: محمد امینیان، حامد سرحدی، یحیی نوش آبادی

در این بخش آنچه بدان می پردازیم طراحی برج  تجاری مسکونی اختیاریه می باشد. سایت طراحی تقریبا دارای هندسه مثلثی است که در بخش شمالی، زمین به دلیل مجاورت با میدان به شکل کمان در آمده است. در طراحی فرم ساختمان برج اختیاریه در ابتدا به هندسه  و جانمایی بنا در زمین اندیشیده شد. بعد از تولید گزینه های مختلف، طرحی از هر نظر مطلوب به نظر می آمد که هندسه آن به تبعیت از هندسه زمین مثلث، و اضلاع آن حدودا هم جهت با خطوط لبه سایت بود. در این حالت یکی از رئوس مثلث بر محور میدان قرار گرفت تا بر آن تأکید داشته باشد. منشور مثلث به عنوان فرم برج، توانایی بالایی در عبور دادن جریان باد از روی دیواره های خارجی خود را دارد. در مرحله بعدی مثلث بزرگ به سه مثلث خرد تبدیل شد تا نیازهای مختلف ساکنان واحدهای مسکونی و کاربران تجاری را پاسخ گوید. هسته مرکزی و مسیرهای سه گانه که از شکاف میان مثلث ها پدید می آید، موجب می گردد برج فرمی دعوت کننده از سوی ورودی میدان را داشته باشد.

به علاوه تأمین نور روز، تهویه هوا و کوران باد به آسانی صورت پذیرفته و در عین حال از سنگینی بصری حجم ساختمان کاسته شود؛ چرا که در طراحی برجی با تعداد طبقات بالا و قرار گیری در چنین سایتی، صلب بودن حجم بنا تبعاتی مانند عدم خوانایی با بافت مجموعه و آشفتگی خط آسمان را سبب می گردد که در کل نپذیرفتن بنا از سوی مردم محلی و عدم مقبولیت عام را به دنبال دارد. در مرحله بعد هر مثلث به مرکز ثقل خود چرخید تا فاصله شکاف ها بیش تر شده و فرم از محور تقارن خارج گردد. به دلیل اختلاف تراکم بخش های تجاری و مسکونی در حدود ۵۰% منشور طراحی شده سه گانه نمی توانست از بالا تا پایین مساحتی یکسان داشته باشد. این مسأله موجب شد که طبقات پایینی برج افزایش مساحت یابد تا بتواند میزان تراکم مجاز را پوشش دهد.

بنا به دلایل زیبایی شناختی این افزایش مساحت به صورت تدریجی صورت پذیرفت تا این تصویر در ذهن بیننده تداعی گردد که برج از زمین بلند شده و به سوی آسمان رفته است. در مرحله آخر برای هرچه بیش تر خاص کردن فرم پروژه هر یک از مثلث های بدست آمده به مرکزیت ثقل خود طبق زاویه ای که به طور تصاعدی افزایش می یابد، چرخید. شروع چرخش از طبقه ۱۰ مسکونی و پایان آن در طبقات تجاری پایانی است. چرخش فرم ساختمان موجب می شود طبقات در بخش هایی همپوشانی داشته و در بخش هایی نسبت به هم دید و منظر های خاصی داشته باشند. این چرخش علاوه بر آن که بر زیبایی فرم در پایین تأکید دارد، باعث سیالیت فضا می گردد. در نظر گرفتن انواع خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای عرضه کالا و رستوران در ۳ طبقه با زیربنای حدودا ۱۲ هزار متر مربع بخش اعظمی از نیازهای ساکنین مجموعه و اطراف را پوش داده و باعث کمتر شدن مسافرت های شهری در منطقه می شود.

وجود هایپراستار در سطح منفی یک و تأمین خدمات پشتیبانی مورد نیاز آن مانند پارکینگ تا حد زیادی جوابگوی نیازهای معیشتی مردم این محدوده از شهر است.  این مجموعه با دارا بودن کاربری فرهنگی سینما، سالن اجتماعات و سالن تئاتر و کاربری تفریحی در قالب شهربازی و فودکورت در طبقه دوم، از پتانسیل بالایی جهت ایجاد بازی و سرگرمی برای ساکنین و دیگر افراد محلی و غیر محلی برخوردار است و تا حد زیادی می تواند جذابیت مجموعه را افزایش داده و مردم به ویژه قشر جوان منطقه را به سوی خود بکشاند. خصوصا که این منطقه به دلیل ماهیت نسبتا سنتی خود، کاملا تهی از مراکز تفریحی به شکل مجموعه ای می باشد.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی برج تجاری مسکونی اختیاریه ، خط معمار را همراهی کنید.

معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی معماری برج تجاری مسکونی
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: فصلنامه معماری و ساختمان

تعداد بازدید: 3,482

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *