سبک معماری پرش کیهانی – غیرخطی
اگر میس وندرو شعار کمتر بیشتر است را در معماری مدرن مطرح کرد، جنکنز بر اساس نظریه پیچیدگی و به نقل از فیلیپ اندرسون شعار بیشتر متفاوت است را تکرار کرد.
اغلب معماران دهه ۸۰ سبک دیکانستراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند، از اواسط دهه ۹۰ میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزنمن، فرانک گهری و دنیل لیبسکیند روند پیدایش و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمان های آنها، روند طراحی و پیدایش، مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.
موزه گوگنهایم بیلبائو
یکی از ساختمان های جالب توجه که در این سبک ساخته شد طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو است . گهری بر خلاف اکثر معماران زیاد اهل بحث و تبیین مبانی نظری نیست. دیگران و خصوصاً چارلز جنکز در مورد طبقه بندی و تشریح مفاهیم طرح های گهری بسیار بیش از خود او تلاش کرده اند.جنکز از این ساختمان به عنوان یکی از سه ساختمان مهم سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده و معتقد است بسیاری از مبانی این سبک در این ساختمان پیاده شده است.
معماری گهری از یک معماری دو بعدی که سطوح را در مقابل و در تقابل با یکدیگر نشان می داد به سمت یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا کرده است و بهترین نمونه کار او در این زمینه موزه گوگنهایم است.
موزه گوگنهایم ابوظبی
تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس
دانشکده کیس وسترن کلیولند
جنکز ضوابط این معماری را در هشت مورد نام برده است :
۱) ساختمان مجاور طبیعت با استفاده از گفتمان طبیعی
۲) نمایش مبدا کیهانی سازماندهی خودی وظاهر شدن و پرش به یک سطح بالاتر یا پایین تر
۳) عمق سازماندهی،چند ظرفیتی،و پیچیدگی و مرز آشفتگی
۴) تجلیل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی
۵) ایجاد گوناگونی از طریق روش های تکه چسبانی (کولاژ)
۶) تصدیق زمان وبرنامه اجباری و چرخه طبیعی و کثرت گرایی
۷) بیان موضوعات به صورت نشانه های دو گانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ایده ها
۸) توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی