ساختمان مسکونی منهای ۴۳ مترمربع ، جواد خدایی

معماری ساختمان مسکونی منهای 43 مترمربع

تصاویر نمای آجری و طراحی داخلی ساختمان منهای ۴۳ مترمربع

ساختمان مسکونی منهای ۴۳ مترمربع ، جواد خدایی

معماری: دفتر معماری آبار

معمار مسئول: جواد خدایی

موقعیت: ایران، مشهد

تیم طراحی: عباس فدایی، علی آذریان، محمدصادق هاشمی

مساحت: ۷۴۴ مترمربع

ناظر: جواد خدایی، فرج الله صادقی

طراحی سه بعدی: اعظم سلیمانی

تیم ارائه: مسعود عرفانیان، احمد فرحی، منا رشیدی، سوسن شعبانی، محمد خدایی

طراحی سازه: مرتضی خان عمویی

تأسیسات الکترونیک: محمدرضا زرین خو

تأسیسات مکانیکی: مهدی پزشکی

سال: ۱۳۹۷

عکاسان: عباس فدایی، مصطفی دلبریان

شرح پروژه

در این بخش خط معمار نمونه ای از نمای آجری را برای کاربران عزیز و گرامی اش آماده ساخته و ارائه خواهد داد. این پروژه شامل معماری ساختمان مسکونی منهای ۴۳ مترمربع می باشد که در مشهد واقع شده است. در ادامه با شرح پروژه از زبان معمار همراه ما باشید.

مشکلات:

شهری را تصور کنید که خانه هایش دیگر نه حیاطی دارند و نه درختی، چرا که برای صاحبانش تنها، چیزی مهم است که قابل فروش باشد و نه حیاط ها و درخت ها! بافت پیرامون حرم رضوی در مشهد با زمین های کوچک و بزرگی که فراتر از ضوابط، با سطح اشغال صد درصد پُر می شوند، تصویری روشن از چنین شهری با فقدان هر نوع فضای خالی است. بافت شهری مشهد طی فرایند سیستمی طی ۶۰ سال گذشته تکامل یافته است. این فرایند بخش عمده ای از فضاهای خالی را با حجم انبوه جایگزین می کند که بیشتر منجر به حذف تدریجی کیفیت شده است.

معرفی پروژه: سایت اختصاص یافته به این پروژه با مساحت ۱۲۴ متر مربع در یکی از مناطق تاریخی در کوچه بن بست با عرض محدود به نام سرشور واقع شده است. به دلیل ارزش بالای زمین در این منطقه تاریخی، ساختمانهای ساخته شده عمدتا مسکونی و هتل هایی هستند که به مشتریان غیر بومی فروخته می شوند. درآمد حاصل از ساخت و ساز طی ۲۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته است. این محله حداکثر استفاده از زمین را در طول تاریخ ۵۰۰ ساله خود داشته است. کارفرمای غیر بومی پروژه با اخذ مجوز برای یک ساختمان مسکونی ۵ واحدی با سطح اشغال ۱۰۰٪ در ۶ طبقه، قصد داشت آن را با بالاترین سود ممکن به خریداران غیر بومی بفروشد.

استراتژی و راه حل: براساس روشهای متداول پروژه ساخت و ساز در مناطق تاریخی، ساختمان های معاصر بدون در نظر گرفتن زمینه و برنامه ساخته می شوند، که منجر به ایجاد یک ساختمان مسکونی متعدد با نقشه های مشابه و نمای نامناسب می شود. در همین راستا، از ابتدای فرآیند طراحی به منظور یافتن راه حل،پاسخ به نیروهای اصلی این پروژه به زمینه و گفتگو با کارفرما بسنده شد.

منطقه تاریخی در مرکز مشهد به واسطه چنین ساختمان های بلندی، در حال تبدیل شدن به سطوحی با تقریباً ۱۰۰٪ پوشش است. بنابراین ، راه حل نسبی، جایگزین و قابل تکرار در این جریان ساختاری غالب می تواند کسر جرم باشد به گونه ای که تفریق که کیفیت فضاهای داخل و خارج را فراهم می کند. حتی اگر، مقدار این تفریقات در یک ساختمان ۴۳ متر مربع باشد.

اکنون در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح معماری ساختمان مسکونی منهای ۴۳ مترمربع پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 1,574

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *