ساختمان مسکونی آریا / استودیو معماری و طراحی پرگار

ساختمان مسکونی آریا / استودیو معماری و طراحی پرگار

ساختمان مسکونی آریا / استودیو معماری و طراحی پرگار

معماران: استودیو معماری و طراحی پرگار

معماران اصلی: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان

تیم ساخت: گروه جم

اعضای تیم طراحی: مریم مسندی، میلاد حسن زاده، مروارید نوری زاده، مهدی مشکین قلم، نوید عسگری نژاد

اعضای تیم ارائه: مریم عقبایی، امیرمسعود توسلی، امید مجد طاهری، رضوان مهتدی

مهندس سازه: دکتر میرقدری

مشاور مکانیک: کیانوش محمدی

مشاور برق: مهدی قندیل زاده

عکس ها: استودیو دید و بردبار

مساحت: ۴۲۷۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: ایران، تهران

 ساختمان مسکونی آریا در منطقه فرمانیه در شمال تهران واقع شده است که منطقه ای سرسبز با چشم اندازی عالی می باشد. دسترسی به سایت به دلیل پتانسیل احاطه شدن توسط ۳ خیابان و داشتن یک محله در ضلع شرقی آسان است. بنابراین، تیم طراحی تصمیم گرفتند تا دو دسترسی متفاوت به ساختمان داشته باشد، یکی برای پارکینگ در جنوب و دسترسی عابران پیاده در شمال. این قرارگیری نور روز مناسب را برای ساختمان فراهم می کرده. در اداه به شرح این پروژه مسکونی خواهیم پرداخت.

کلیات پروژه

مساحت زمین ۵۵۵ متر مربع و مساحت کل ۴۲۷۰ متر مربع در ۱۵ طبقه می باشد. این ساختمان شامل ۱۰ طبقه مسکونی تک واحدی به مساحت ۲۴۰ متر مربع است که طبقه همکف شامل لابی و سالن بدنسازی و طبقات -۱ تا -۳ شامل پارکینگ هر کدام دارای ورودی و رمپ مجزا به دلیل محدودیت زمین و سطح طبقه می باشد. -۴ شامل استخر شنا، مرکز آبگرم و اتاق جلسه است. استراتژی طراحی مجتمع بام سبز، آماده سازی منظره های پانوراما از دامنه های تپه های اطراف در یک منطقه نشیمن گرم بوده است. پلان های مسکونی شامل دو نوع مختلف است که در محل قرارگیری آشپزخانه و اتاق نشیمن و گردش آنها با هم تفاوت دارند. در نوع A، اتاق نشیمن خصوصی تر است. یکی از چالش های اصلی در فرآیند طراحی، مقیاس پوشش ساختمان با در نظر گرفتن عرض و ارتفاع بوده که منجر به ایجاد یک ساختمان بلند و باریک شده است.

نمای ساختمان

قرار گرفتن قسمت های اصلی نشیمن در قسمت جنوبی کمک کرده تا فضایی یکپارچه در نمای جنوبی داشته باشیم که دهانه های وسیعی را ایجاد می کرده است. با دور شدن از بلندی های سنتی تر تمام شیشه ای در شهر، تیم تصمیم گرفتند کیفیت و عمق را به نمای شهری بیاورد. با استفاده از رویکردی نوآورانه در مصالح و ساخت و ساز، نمای متمایز ساختمان از نمای دو پوسته در مناطق نشیمن تشکیل شده است.

تمام پانل های بتنی اکسپوز در محل ساخته شده اند و این یک تجربه هیجان انگیز از تولید مصالح نما در محل ساختمان بود. در سطوح زیرزمین کارگاه کوچکی متشکل از دستگاه های اختلاط، میزهای ویبره و آزمایشگاه کوچک طراحی اختلاط ایجاد شد و طی مراحل مختلف در خصوص روش های اختلاط و زمان ارتعاش آنها به نتیجه مطلوب در کیفیت و طراحی دست یافتند. این قطعات در ۶ نوع و شامل ۱۸۰۰۰ قطعه تولید شده. بر روی دیوار غربی بخشی از این کاشی ها با ملات و بخشی از آن ها با سازه ای مجزا به صورت خشک نصب شده است.

نور و متریال

کنترل نور در نمای غربی با کاهش اندازه پنجره های فضای خصوصی و پانل های نما به دست آمده است. با توجه به اهمیت طراحی جزئیات در این پروژه، بخش نما دو پوسته شامل ستون های فولادی اکسپوز دایره ای در لایه میانی، سازه های تیرهای افقی بتن آرمه و در نهایت کاشی پرکننده بین تیرهای بتن آرمه است. نمای پوسته دوم از شمال به جنوب از نظر شیب شفاف تر شده است و فضای بین دو پوسته به گونه ای طراحی شده است که قرارگیری گیاهان و فضای سبز را در خود جای دهد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه ساختمان مسکونی آریا / استودیو معماری و طراحی پرگار دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,204

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *