دیزاین هایپرمارکت با سبک صنعتی و متریال چوب

دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت

دیزاین هایپرمارکت با سبک صنعتی و متریال چوب

بی شک اگر مسابقه ای با عنوان دیزاین یک فضای گرم و زنده وجود داشت، باید جایزه ی این مسابقه را به طراحان هایپرمارکت MUJI در شهر توکیو ژاپن اهدا می کردند. چرا که به دلیل حجم بالای استفاده از چوب در این فروشگاه بزرگ، اولین چیزی که در بدو ورود به این فضا احساس خواهید کرد، زنده بودن و صمیمیت فضاست. در این بخش و در ادامه به بررسی دیزاین هایپرمارکت MUJI خواهیم پرداخت که بررسی آن خالی از لطف نخواهد بود. بویژه اگر در حال طراحی فضایی با کاربری مشابه هستید.

همانطور که همه می دانیم، چوب متریالی است که همگان آن را با عنوان یک متریال گرم، انرژیک و زنده می شناسند. استفاده از چوب در یک فضا، انرژی محیط را افزایش خواهد داد و در بسیاری از پروژه ها، طراحان داخلی می کوشند از چوب برای ایجاد تعادل در فضای بهره بگیرند. به عنوان مثال در فضایی که رنگ های سفید و خاکستری نیز به کار گرفته شده اند، معمولا از چوب هم به عنوان یک متریال گرم استفاده می شود تا فضا به لحاظ انرژی به تعادل برسد.

اما در فروشگاه MUJI شرایط متفاوت است. طراحان کوشیده اند فضایی خلق نمایند که تماما از جنس چوب است! باید اینطور گفت که معماری این هایپرمارکت از سبک معماری زاپنی دور نیست. چرا که چوب، یکی از متریال های شاخص در معماری ژاپن است. در هایپرمارکت MUJI، دیوارها، کف و ویترین ها با متریال چوب و یا مشتقات چوبی کار شده اند که در نوع خود، کار متفاوتی است.

از سوی دیگر، همانطور که می دانید، امروزه استفاده از سبک صنعتی، در فضاهای با کاربری تجاری، اداری و … در حال گسترش است و هر روزه ، شاهد فضاهای زیادی هستیم که با این سبک و یا ترکیب سبک صنعتی با دیگر سبک های نظیر مدرن، طراحی و اجرا می گردند. برخی از ویژگی های سبک صنعتی، شاخص تر از سایر ویژگی های این سبک بوده و معماران و طراحان، از آن بهره می برند. از جمله ی این ویژگی ها، استفاده از تاسیسات ساختمان بصورت اکسپوز و به شکل دکوراتیو است. حتی اگر از دیگر ویژکی های سبک صنعتی استفاده نشود، در بسیاری از فضاهایی که طی سالهای گذشته طراحی شده اند، می توان این ویژگی را مشاهده نمود.

در دیزاین هایپرمارکت MUJI، استفاده از سبک صنعتی دقیقا به همین شکل اتفاق افتاده است. طراحان تاسیسات و لوله های تاسیساتی ساختمان را که از سقف می گذرند، به صورت یک عنصر دکوراتیو مورد استفاده قرار داده اند.

همچنین اشاره به این موضوع نیز ضروری است که برخی دیگر از ویژگی های سبک صنعتی نظیر استفاده از متریال هایی مانند آجر و بتن با سطوح طبیعی و پرداخت نشده نیز، از ویژگی هایی هستند که بسیار محبوب و در فضاهای مختلف به عنوان یک المان دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مطلب، قصد بررسی پلان و نحوه جانمایی فضاهای مختلف در یک هایپرمارکت را نداشتیم. بلکه بیشتر هدف بررسی طراحی داخلی و متریال های مورد استفاده را مد نظر قرار داده بودیم. در ادامه دعوت می کنیم تصاویر طراحی این هایپرمارکت را مشاهده نمایید.

دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت دیزاین هایپرمارکت ، طراحی هایپرمارکت

 

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 522

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *