دیزاین سالن زیبایی فهیما، دفتر معماری فرهد و همکاران

دیزاین آرایشگاه زنانه

معماری: دفتر معماری فرهد و همکاران

معماران مسئول: فرشاد فرهد، سپیده ولیعهدی

موقعیت: ایران، کرج

تیم طراحی: سوگل ولیعهدی، امیر ولیعهدی، فاطمه عالی ابوذر، علی اکبر ظهیری

مساحت:۲۰۰ متر مربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: فرشاد فرهد، سپیده ولیعهدی

عکاس: محمدرضا عبداللهی

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه

پروژه حاضر شامل بازسازی و دیزاین سالن زیبایی زنانه می باشد که خدمات کاشت ناخن را ارائه می دهد. در این پروژه طراحان سعی بر آن داشته اند که بازسازی و طراحی این سالن متناسب با کاربری و عملکرد آن صورت بگیرد. از این رو طراحان از متریال و مصالحی استفاده کردند که دارای طیف رنگ جذاب و مناسب باشد. طیف رنگ های انتخاب شده بر سطح زمینه ای کاملا سفید و خاکستری قرار گرفتند تا برجسته تر نمایانده شوند. کاربری اولیه این بنا پیش از بازسازی یک واحد مسکونی بوده که حدودا ۲۷ سال از بازسازی آن گذشته و پیش از این به عنوان انبار استفاده می شده است.

طراحان ابتدا در بازدید اولیه ای که داشتند، بر اساس نیازهای کارفرما در صدد آمدند که به تفکیک فضا با دو کاربری بپردازند:

۱_ سالن زیبایی

۲_ مزون دوخت

کارفرما از طراحان خواست تا فقط به بازسازی و دیزاین سالن زیبایی بپردازند. بنابراین طراحان در ابتدا فضای مورد نیاز برای سالن زیبایی را از فضای مزون تفکیک کردند. همچنین جهت افزایش میزان گشودگی برای ورود به دو فضا، دیوارها در قسمت پاگرد راه پله ها به عقب کشیده شدند و فضاها به طور کامل از یکدیگر منفک گردید. به علاوه با در نظر گرفتن پتانسیل موجود در بخش ورود به سالن، طراحان سعی بر ایجاد شکاف در سقف برای ورود نور طبیعی به فضای داخلی و همچنین انعکاس آسمان در این بخش داشتند.

در بخش دوم طراحان با ستون های زیادی روبرو گشتند. بنابراین با توجه به این موضوع بر آن شدند تا از طریق تیغه کشی و تفکیک فضایی که شامل بخش هایی مانند سالن طراحی، سالن آموزش، بخش پدیکور، پذیرش، اتاق استراحت کارمندان، سرویس بهداشتی و سالن انتظار به پنهان سازی این ستون ها بپردازند.

از طرفی با توجه به این که تعداد مراجعه کنندگان زیاد بود و نیاز به فضایی مناسب برای انتظار افراد و همچنین پذیرایی در برخی زمان های خاص وجود داشت، طراحان تصمیم گرفتند تا یک فضای تراس گونه ای در قسمت مرکزی ایجاد کنند. با توجه به دید این بخش، طراحان از مبلمان و پوشش گیاهی در کنار کفپوش آجر و کاشی استفاده کردند که گرمای بیش تری را به مخاطبان منتقل می کرد. علاوه براین در بخش آموزش، پنجره های قدی با طاق نیم دایره ای شکل قرار دادند و سعی کردند فضایی شفاف ایجاد کنند تا برای مدیریت سالن به سادگی قابل دیدن باشد. در نتیجه می توان گفت که نقطه عطف در این پروژه استفاده از کاشی های رنگی در نقاط مختلف پروژه بود که می توان به پیشانی پله ها، دیوارهای راه پله و تراس اشاره کرد که همخوانی مناسبی را با نوع کارکرد فضا داشت.

در ادامه با دیدن تصاویر دیزاین آرایشگاه زنانه خط معمار را همراهی کنید.

دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه  دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه دیزاین آرایشگاه زنانه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به دیزاین آرایشگاه زنانه پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,153

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *