جعبه های مخفی در ساختمان مسکونی / دفتر KaSa

جعبه های مخفی در ساختمان مسکونی / دفتر KaSa

جعبه های مخفی در ساختمان مسکونی / دفتر KaSa

معماران: دفتر KaSa

سازندگان: آروینپارس، جهان آسیا، آجر نماچین، گروه سیحون

معماران: دفتر KaSa

ساختار: میلاد شهبازی

مکانیک: محمد میرزایی

برق: میثم شکریه

ساخت: یحیی کاشی، محمد حاجیلویی

گرافیک: امیر مهدی شاطریان، الناز سعیدی تبار

مدلینگ سه بعدی: سعید شیروانی

عکس ها: محمد حسن اتفاق

مساحت: ۷۴۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: همدان، ایران

پروژه جعبه های پنهان در جنوب شهر همدان در مکانی قرار دارد که ساختمان های بلند و پست رو به روی هم قرار دارند. این پروژه در زمینه معماری معاصر ایران که ساختارهای فضایی یکنواخت بر آن حاکم است به دفتر مشاوره KaSa ارجاع شده است. در این مقاله به شرح این پروژه معماری مسکونی خواهد پرداخت.

کانسپت اصلی پروژه

“جعبه های پنهان” محصول تاریخ است. اگرچه تاریخ معماری شاهد مفاهیم مختلفی مانند راومپلان، دومینو و پلان جهانی بوده است، اما معماری امروزی همچنان بر تولید فضاهای یکنواخت تاکید دارد. این پروژه با این سوال آغاز شده است که چگونه این پیکربندی فضایی باید شکسته شود تا یک سنتز جدید ایجاد شود. تمرکز تیم طراحی به طور همزمان بر روی مسائل داخلی معماری مانند پیکربندی فضایی، رابطه جرم/خلاء، رابطه بین سطوح، و گسست فضا و همچنین بر روی مسائل خارجی معماری مانند آب و هوا، حریم خصوصی و نیازهای فرهنگی بوده است.

جعبه های فضایی

موضوع اصلی در معماری سازماندهی خلاقانه فضا است. معماری سنتی ایران پیوسته با فضاهای خالی سروکار داشت. تمرکز تیم طراحی بر حذف مرزهای فضاهای باز، نیمه باز و بسته آن ها را بر آن داشته تا با خوانش آنها در بافت شهری، نگاهی مفهومی به گونه‌ های مسکونی و معماری بومی داشته باشند و تلاش کنند با این رویکرد که از این طریق توسعه یافته است، پروژه را زیربنا کنند. بررسی های تاریخی آن ها با جدا کردن ساختار حجمی در پروژه، بخشی از طریق قرار دادن منظم جعبه‌ ها و صفحات فضایی روی یکدیگر و تا حدودی از طریق قرارگیری ناهمگون جعبه‌ های فضایی و شکستن صفحات، به دنبال شکستن پیکربندی فضایی موجود بودند. جعبه های فضایی اجزای مستقلی هستند که با هم به عنوان یک کل منسجم عمل می کنند.

کنترل تابش نور خورشید

با توجه به مسائل خارجی معماری، الزامات اصلی پروژه شامل کنترل حریم خصوصی و به حداقل رساندن درجه مشرف به فضاهای باز بود. همچنین جهت‌ گیری پروژه به‌گونه‌ ای بوده که دو طرف آن با تابش شدید خورشید غربی مواجه می‌ شده که باعث عدم تعادل حرارتی در پروژه می‌ شده است. به عنوان یک راه حل، تصمیم گرفته شده که یک پاکت به این طرف ها اضافه کنیم و جعبه ها و بشقاب های فضایی را بشکنند. در پایان سعی شده با نگاهی به تاریخی که از سر گذرانده شده، فضای مسکونی را در بستر تضادهای دوتایی ساختاری بین مسائل داخلی و خارجی معماری باز تعریف شود.پ

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه جعبه های مخفی در ساختمان مسکونی / دفتر KaSa دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 703

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *