چگونه رنگ ها درک و حس فضا را تغییر می دهند؟

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

تأثیر رنگ در فضای داخلی

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی داخلی فضاها انتخاب رنگ مناسب است. رنگ ها قدرت زیادی دارند و استفاده نابجا از آن ها می تواند تأثیر منفی بر فضای داخلی داشته باشد. باید افزود که نه تنها انتخاب و ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، بلکه انتخاب تنالیته مناسب رنگ نیز اهمیت بسزایی دارد. در بخش های مختلف در خط معمار مطالب مختلفی را در رابطه با ویژگی و خصوصیت رنگ ها، چگونگی انتخاب رنگ مناسب برای فضاها و تأثیر روانی رنگ ها بر افراد، مقالاتی را به اشتراک گذاشتیم. در ادامه نیز قصد داریم تا تأثیر رنگ ها را بر درک فضا برای شما کاربران گرامی شرح دهیم.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی و تأثیر آن بر درک فضاها

به طور معمول افراد بیش ترین زمان خود را در فضای داخلی می گذارنند، خواه این فضای داخلی محیط کارشان باشد و خواه فضای داخلی منزلشان. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که هم اکنون افراد ۸۷% از زندگی خود را در فضای داخلی سپری می کنند. بنابراین، فضاهای داخلی دلپذیر و زیبا از لحاظ بصری، تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال کاربران می گذارند و بالعکس فضاهای تاریک، کم نور و نامناسب تأثیر منفی بر ذهن افراد خواهد داشت. پس به همین دلیل طراحی داخلی اهمیت ویژه ای می یابد گرچه بسیاری از افراد تأثیر طراحی داخلی را نادیده می گیرند. معماران و طراحان داخلی در هنگام طراحی جوانب مختلفی چون نور طبیعی، نور مصنوعی، رنگ آمیزی، نسبت ها و انتخاب متریال مناسب را در نظر می گیرند، زیرا معتقدند که چنین عناصری تأثیر مستقیم و بسزایی بر روحیه کاربران آن خواهد داشت.

جهت ارائه یک تجربه مکانی مطلوب توسط کاربر، عناصری وجود دارند که بدون ایجاد تغییری در ابعاد دیوار ها می توانند درک فضا را تغییر دهند. این کار را می توان با استفاده از رنگ آمیزی سطوح، استفاده از متریال مختلف و یا سایر موارد انجام داد. رنگ های روشن تر و سردتر باعث می شوند تا فضاها بزرگ تر از حد معمول دیده شوند. این در حالی است که رنگ های تیره تر باعث می شوند تا فضاها بسته تر و کوچکتر از اندازه معمول خود به نظر برسند. نحوه قرارگیری رنگ ها و یا بافت ها در محیط داخلی، چشم انداز فضا را تغییر خواهند داد و باعث می شوند تا فضا بلند تر، عریض تر، عمیق تر، وسیع تر و یا برجسته تر نمایانده بشود. در ادامه خط معمار برخی از امکانات رنگ ها و تضاد میان آن ها را معرفی خواهد کرد که به واسطه آن ها می توان درک از فضا را تغییر داد:

فضا را بزرگتر از حد معمول جلوه دهید

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر میخواهید فضای شما بزرگتر و جادارتر از اندازه معمولش به نظر برسد( خواه فضای شما بزرگ باشد یا کوچک)، بهترین روش این است که از رنگ های روشن تر برای پوشش دیوارها استفاده کنید زیرا این امر باعث می شود تا نور طبیعی در فضای داخلی منعکس شود و فضا بزرگتر از اندازه واقعیشان به چشم دیده شوند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

فضاها را کوچک جلوه دهید

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

از طرف دیگر برخلاف ایده قبلی، اگر شما قصد دارید که فضای داخلی شما کوچکتر و صمیمانه تر به نظر برسد، توصیه می کنیم تا به سراغ رنگ های قوی تر بروید. این رنگ ها باعث می شوند تا فضای داخلی شما کوچکتر از حد معمول به نظر برسد. به دلیل این که آن ها قسمت عمده نور طبیعی را به خود جذب کرده و حس محصور بودن را منتقل می کنند که این امر می تواند برای برخی از عملکردهای خاص، کاربردی و مفید باشد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

کوتاه تر دیده شدن سقف

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

در برخی مواقع کاهش ارتفاع سقف می تواند فضاها را جذاب تر و دلپذیر تر ساخته و حس استقبال کننده ای را ایجاد سازد. بنابراین اگر سقف را تیره تر از دیوارها رنگ آمیزی کنید و یا اینکه برای پوشش آن از متریالی استفاده کنید که دارای بافت قابل مشاهده ای باشد، باعث می شود تا سقف فضای داخلی کوتاه تر از حد معمول دیده شود.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

فضا را وسیع تر سازید

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

برخی شرایط دیگر کاملا برعکس مورد قبلی می باشد. برخی از آپارتمان هایی وجود دارند که سقف کوتاه آن ها باعث می شود تا فضا گرفته و به اصطلاح محصور به نظر برسد. در چنین شرایطی به شما توصیه می کنیم تا دیوارها را تیره تر رنگ آمیزی کنید و سقف را روشن و یا سفید رها سازید. رنگ آمیزی سقف به رنگ سفید و یا روشن تر از دیوارها، سقف را بلند تر از حد معمول جلوه می دهد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

فضا را عریض تر سازید

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر قصد دارید تا فضای داخلی شما جادارتر و عریض تر دیده شود، همانطور که در تصویر بالایی مشاهده می کنید، بهترین راهکار این است تا دیوار انتهایی و سقف را تیره رنگ آمیزی کرده و دیوارهای جانبی را با رنگ های روشن بپوشانید. بدین صورت می توانید فضای خود را جادارتر و عریض تر جلوه دهید. این روش به طور معمول در در راهرو ها و یا اتاق های باریک کاربرد بسیاری دارد.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

فضا را متراکم و باریک جلوه دهید

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

در برخی از موارد افراد قصد دارند تا فضای داخلیشان باریک تر دیده شود. در چنین مواردی بهتربن روش این است که همانند تصویر بالا، دو دیوار مقابل به هم را تیره رنگ آمیزی کرده و سایر دیوارها و سقف را روشن و یا با رنگ سفید بپوشانید. این گونه رنگ آمیزی باعث می شود تا برخی از فضاهایی که ابعاد نامتعادلی دارند بهبود یابند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

کاهش عمق فضا

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر فضای داخلی شما بزرگ است و عمق زیادی دارد، بهترین روش این است که رنگ دیوار  انتهایی را تیره و ماباقی دیوارها و سقف را روشن انتخاب کنید. بدین ترتیب می توانید عمق فضا را کاهش داده و محیطی و گرم و صمیمی ایجاد کنید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

برجسته ساختن یکی از دیوارها

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر قصد دارید تا یکی از دیوارها را برجسته تر از سایرین جلوه دهید و این بخش را به نقطه کانونی فضای داخلی خود تبدیل کنید، توصیه می کنیم تا آن دیوار را با رنگ روشن پوشانده و سایر دیوارها و سقف را با رنگ های تیره رنگ آمیزی کنید. چنین تضاد رنگی باعث می شود تا چشم افراد به طور ناخودآگاه به سمت دیوار روشن جذب شود.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

کوتاه تر ساختن دیوارها

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر شما قصد دارید تا دیوارهای فضای داخلی مورد نظر خود کوتاه تر به نظر برسد، بهتربن راه حل این است که نیمه پایینی دیوارها را تیره رنگ آمیزی کرده و سایر بخش ها را با رنگ های روشن بپوشانید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

در این بخش ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی و تأثیر آن بر درک فضا را بیان کردیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 851

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *