بازسازی و طراحی نما آزمایشگاه دکتر مقیمی / استودیو طراحی دارکفازا

معماری آزمایشگاه دکتر مقیمی / استودیو طراحی دارکفازا

بازسازی و طراحی نما آزمایشگاه دکتر مقیمی

معماران: استودیو طراحی دارکفازا

معماران اصلی: مهیار جمشیدی

طراحی: بهاره پزشکی، فاطمه حسنلو، هانی دانشور

مدیر پروژه: مهیار جمشیدی

استاد راهنما: سعید بخشی

ساختار: عمادی، اکبرپوریان، مردانی

گرافیک: بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا علیقلی زاده

عکس ها: محمدحسین حمزه لویی

مساحت: ۴۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت: یزد، ایران

پروژه بازسازی و طراحی نما آزمایشگاه دکتر مقیمی در منطقه صفاییه یزد واقع شده است که یکی از آن بافت های عمرانی مدرن این شهر است. بیشتر ساخت و سازهای این منطقه به صورت تک متریال با همین فرم و بدون هیچ گونه گفتگو با شهر است. دیوارهای جداکننده این ساختمان‌ ها در خیابان همگی به یک ارتفاع و همچنین، بدون توجه به عملکرد ساختمان، از نظر متریال محکم و بدون شفافیت هستند. به همین دلیل امکان ارتباط بصری بین رهگذران و افراد با ساختمان بسیار کم و حداقل است. در ادامه این پروژه به شرح ویژگی های طراحی و معماری آن می پردازیم.

ریشه یابی پیشینه تاریخی پروژه

در این پروژه بازتعریفی از معماری یزد با توجه به کارکرد ارائه شده است. این عمل با ریشه یابی معماری سنتی بافت تاریخی یزد انجام می شود. یک پروژه فعلی ماشینی است که به عملکردهای داخلی خود پاسخ می دهد (یک آزمایشگاه کامل). در عین حال دوگانه است که از یک سو (سمت جنوبی) موجودی برونگرا است که سعی می کند با شهر و مردم آن ارتباط برقرار کند تا برای شهر شناخته شده و برای مردم آن قابل دسترس باشد و از طرف دیگر (Northside) بنایی داخلی است که سعی در حفظ آرامش کوچه مسکونی و احترام به همسایگان دارد.

جایگاه نما در فرآیند پروژه

این پروژه در ابتدا تعریفی از نما نداشت. اما در طول مراحل طراحی به جایی رسیدیم که به جای استفاده از تابلویی برای شناسایی عملکرد این ساختمان، نمای آن می تواند جایگزین مناسبی برای فریاد زدن عملکرد آن و قابل دسترس بودن برای مردم شهر باشد. حفاری زمین و به دست آوردن حیاطی با حجم دو برابر (به جای حیاط کوچک روبروی ساختمان موجود) این تمرین را به ایجاد یک میدان شهری در مقیاس کوچک و دادن فضا به مردم شهر منجر شده است. این میدان به یک دیوار دعوت کننده نیاز داشت که برای مردم در پشت روزنه هایش قابل لمس باشد. ساختار کلی ساختمان در ضلع جنوبی پویا، دعوت کننده و به یاد ماندنی است. در نمای این بنا که تمام نقوش استخراج شده و معانی برگرفته از دل معماری تاریخی یزد را در خود جای داده است، هویت خاصی متجلی شده است.

اتخاذ راحل های کاربردی

راه حل های کاربردی در میانه توسعه پروژه ساختار متفاوتی را برای ساختمان ایجاد کرده است. قبل از بازسازی، ساختمان موجود دارای ساختار سیستم دیوار باربر بوده است. در داخل پلکانی دو طرفه می باشد که ساختمان را به دو قسمت کلی (شرق و غربی) تبدیل می کند. این موضوع طراح را از امکان گسترش و یکپارچگی فضا محروم می کند، که این ویژگی فضایی برای یک ایستگاه کاری آزمایشگاهی بسیار حیاتی است. به همین دلیل راه پله را از داخل برداشته و در بیرون قرار داده شده است.

در خاتمه می‌ توان گفت که در طول کل مراحل بازسازی، تلاش شده است تا کیفیت خوب معماری تاریخی یزد را به بنای بازگردانده شود و با استفاده از همان ویژگی‌ هایی که زمانی در این شهر استفاده می‌ شده، گونه‌ شناسی جدیدی برای معماری مدرن این شهر که ویژگی های مدنی شگفت انگیزی دارد، ایجاد شود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی و طراحی نما آزمایشگاه دکتر مقیمی / استودیو طراحی دارکفازا دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 414

۱ دیدگاه

  1. آرتمیس گفت:

    دوتا ساختمون آجری زیبا و متناسب با معماری بومی یزد اونجا بود، این افتضاح چیه ساختید، اسم خودشونم می ذارن معمار!!!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *