بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا

بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا

بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا

طراح داخلی: علی خادم‌ زاده

شرکت آرتاژ artagedesign

همکاران طراحی: ریحانه امینی نظری، محمدعلی هنردوست

مدیریت اجرایی: نوید خادم زاده

تاسیسات مکانیکال: حمید طهماسبی

تاسیسات الکتریکال و شبکه: امیر علوی

گرافیک محیطی: محمدعلی هنردوست

موقعیت پروژه: تهران، خیابان مطهری

عکاسی: کانون فیلم آهنگ تصویر

مساحت: ۲۸۶ متر مربع

تاریخ پروژه: ۱۴۰۰

بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا با فضایی به‌وسعت ۲۸۶ مترمربع با ساختاری مکعب‌‌ شکل از آجر و سیمان بوده است. تیم طراحی با طرح و نقشی خاص، ساختار سنگین آن را شکسته و فضاهایی شفاف با حجاب‌ هایی نامرئی و انعطاف‌ پذیری در عملکرد را خلق کرده است. در ادامه به شرح این پروژه پرداخته می شود.

متریال اصلی

مهمترین متریال استفاده شده در این پروژه شیشه است. شیشه به‌ عنوان عنصری جدا کننده‌، فضاها با کاربری‌ های مختلف را احاطه می‌ کند، اما محدود نمی‌ کند. یعنی ضمن حفظ حریم‌ ها و تفکیک کاربری‌ ها چشم‌ اندازی نامحدود را در فضاهای اطراف خود ایجاد می کند. این امر باعث ایجاد فضایی دلباز و نیز پویایی در محیط کار شده است. دیوارهایی سبک و شفاف از جنس شیشه که نسبت به مصالح بنایی به‌ راحتی قابلیت جابه‌جایی دارند به انعطاف فضا و در اختیار بودن آن جهت هرگونه تغییری کمک کرده اند.

انتخاب رنگ ها

استفاده از رنگ‌ ها در این پروژه، ابزار دیگری برای درک فضا و به‌ خاطر سپردن این تجربه‌ حضور هستند. طراحان سعی کرده اند که در این طراحی، از الگوی پُرتکرار کاربرد رنگ‌ های خنثی همچون رنگ خاکستری، برای فضاهای اداری استفاده نکنند. الگویی که این روزها بهره‌ گیری از آن در طراحی داخلی این دسته از فضاها به‌ شدت مُسری شده است. بدین‌‌ ترتیب، این فضاها با جزئیاتی به رنگ آبی پردازش‌ گردیده است و همنشینی آن با سپیدی دیوارها، رنگ کافه‌ لاته‌ مبلمان، شفافیت شیشه و قاب‌ های مشکیِ این جداره‌ های شیشه‌ ای آن را از سایر فضاها مجزا کرده است.

هم نشینی یا اتاق جلسه

در مرکز فضای اداری محیطی به فضای هم‌ اندیشی یا اتاق فکر یا همان اتاق جلسه اختصاص داده شده است. اتاق فکر که با جداره‌ هایی سراسر شیشه از فضای اطراف جدا شده است با تفاوت در رنگ‌‌ ها چه در مبلمان و چه در سایر قسمت های خود، این بخش را به‌ نحویشیوه ای خاص از بقیه‌ مجموعه جدا کرده است. همنشینی رنگ سیاه و سرخ عنابی این گوناگونی در عملکرد و اهمیت فضایی را به‌خوبی نمایان کرده است. دیواره‌ های شفاف اتاق فکر به پرده‌ های سرتاسری مشکی مجهز شده اند تا در چشم‌ برهم‌ زدنی این حباب خیالی به خلوتگاهی پیله‌ ای بدل شود!

فضاهای عمومی

فضاهای سرویس‌ دهنده همچون آشپزخانه و سرویس بهداشتی نه با شیشه، بلکه با مصالح بنایی از سایر بخش‌ های مجموعه جدا شده‌اند و به کمک رنگ‌ ها در مبلمان با قاعده‌ طراحی همسو شده اند. آشپزخانه با رنگ نارنجی و سرویس بهداشتی با رنگ زردد خردلی نمودهای دیگری از این همسویی هستند.

نورپردازی

پس از رنگ‌ ها و مصالح ساخت، عنصر دیگری که در تفکیک فضاها نقش موثری دارد نورپردازی است. کیفیت نورپردازی به‌ تنهایی می‌ تواند تفکیک‌ های فضایی ایجاد کند و به کارکردی خاص تأکید کند. امری که در این پروژه با بهره‌ گیری از انواع نورها چه در قالب نور نقطه‌ ای و گسترده و چه در قالب نور طبیعی به کمک طراحی داخلی آمده است تا در هویت‌ بخشی به هر فضا اثرگذار باشد. این بنا با دارا بودن یک مهتابی (تراس) سرتاسری و به‌نسبت عمیق، فرصت حضور در فضایی همچون یک حیاطِ در ارتفاع را فراهم کرده است؛ فضایی که با کیفیت طراحی، مبلمان و گیاهانش مجال یک تفرج ساده را در میانه‌ کار روزانه به ارمغان آورده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 213

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *