بازسازی آپارتمان مسکونی شوان

 

 

 

بازسازی آپارتمان مسکونی شوان

بازسازی آپارتمان مسکونی شوان

بازسازی آپارتمان شوان / استودیو طراحی معماری پراگماتیکا

معماران: استودیو طراحی معماری پراگماتیکا

معماران اصلی: محمدرضا محبعلی

عکس ها: مجید جهانگیری

مساحت: ۲۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۰

موقعیت: تهران، ایران

بازسازی آپارتمان مسکونی شوان یا همان پنت هاوس شوان که در طبقه ششم یک ساختمان کلاسیک در شمال تهران واقع شده است، با پلانی مربع شکل به مساحت ۲۰۰ متر مربع و ارتفاع ۲۰/۵ متر کاملا روان و بدون تقسیم بندی با تراس ۴۰۰ متر مربع احاطه شده است. این مقاله به بررسی بازسازی خانه مسکونی شوان خواهد پرداخت.

پلان آپارتمان شوان

طبقه همکف این پروژه شامل فضاهایی مانند اتاق نشیمن و غذاخوری، اتاق خواب مستر، آشپزخانه و اتاق خدمتکار می باشد. تراس در این طبقه از دو قسمت تشکیل شده است: بخش اول با فضاهای عمومی در تعامل است و آتشدان، باربیکیو و محل تجمع را در خود جای داده است. در حالی که قسمت دوم به فضاهای خصوصی می پردازد که زمین بازی و جکوزی را در خود جای داده است. در نیم طبقه، فضاهای انعطاف پذیری مانند اتاق بازی، کتابخانه، اتاق نشیمن و اتاق مهمان وجود دارد. که با تغییر کاربری سازگار هستند و می توانند بر اساس نیاز کاربران تغییر کنند.

رویکرد طراح به بافت موجود

با ویژگی‌ های خاص آن به عنوان یک فضای یکپارچه – تعریف یک خط سطح فرضی/تخیلی (مقطع) است که با ارتفاع استاندارد یک فضای مسکونی تعیین می‌ شود تا نواحی بالا و پایین را برگرداند. از این خط به یک “دوگانگی”. هر آنچه که یک خانه به عنوان وسیله ای برای زندگی با استانداردهای تعریف شده و مطابق با ایده های فضاهای مسکونی نیاز دارد، زیر این خط تراز خیالی طراحی می شود. منطقه پایین، تحقق فضای زندگی است که به نیازهای عملکردی پاسخ می دهد، در حالی که در عین حال، مفاهیم متعارف یک فضای زندگی را به چالش می کشد: یک فضای روشن، شفاف با بافتی نرم، ساده و سفید. اما در بالای خط، فضایی شناور و غریب با حس یک پلان نامشخص و منعطف در ارتفاعی کمتر، نه چندان روشن، با ظاهری خشن و آشکار شکل گرفته است.

طراحی برخی عناصر مانند سقف های سفید، شومینه با ارتفاع دو طبقه و اتاق خواب شیشه ای دوبله، در واقع تصمیماتی بازیگوش به قصد نقض قطعیت مرز بین مناطق و تلطیف تفکیک است. به منظور بستن و اتصال دو فضا. بنابراین فضای نشیمن ضمن برآورده ساختن نیازها و دغدغه های کاربر، ارزش افزوده ای برای تجربه شدن ایجاد می کند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی آپارتمان مسکونی شوان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 223

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *