استفاده از طاق و آجر در معماری تجاری_مسکونی مینیمال

استفاده از طاق و آجر در معماری تجاری_مسکونی مینیمال

استفاده از طاق و آجر در معماری تجاری_مسکونی مینیمال

معماران: White on White Studio

معماران اصلی: روح الله رسولی، فائزه عارف نظری

ساخت: حسین خداوردیان

عکس ها: محمد حسن اتفاق

مساحت: ۲۴۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

شهر: کاشان

کشور: ایران

استفاده از طاق و آجر در معماری تجاری_مسکونی مینیمال  کوچک در یکی از خیابان های اصلی شهر کاشان است که محل سکونت کوتاه مدت سهراب سپهری (شاعر مشهور ایران) بوده است. این بنا با طراحی خاص خود بنایی مدرن در عین حال اصیل است. پرا که متریال و المان هایی اصیل در آن استفاده شده است. در ادامه این مقاله به شرح ویژگی های این پروژه خواهیم پرداخت.

اهداف پروژه

این بنا نه تنها فاقد عناصر شاعرانه بوده بلکه به مرور زمان با سه کاربری متفاوت تنها برای سودآوری بدون در نظر گرفتن محدودیت متراژ پروژه به آن اضافه شده است. بنابراین، اهداف پروژه نه تنها ایجاد یک معماری متمایز، بلکه دستیابی به راه حلی برای استقلال کاربری ها، به ویژه در دسترسی به ساختمان است. محدودیت دیگر حفظ ضلع غربی در شرایط فعلی با حداقل تغییرات بود. زیرا تخریب آن ضلع می تواند موجب عقب نشینی ساختمان بر اساس آیین نامه تعریض خیابان شود.

طبقه همکف

ابتدا با هدف تفکیک دسترسی، دسترسی به بخش تجاری فقط از طریق خیابان اصلی و دسترسی به بخش مسکونی و اداری از طریق خیابان فرعی امکان پذیر بود. با توجه به محدودیت‌ های مالی و مکانی پروژه و اینکه با هدف سودآوری مشتری طراحی می‌ شود، رویکرد طراح به جای ایجاد فضای خاص، افزودن ارزش با کمترین هزینه بوده است. طبقه همکف: افزودن یک کافه به طبقه همکف نیاز به حفظ ارتباط بین حیاط و فضای تجاری را تقویت کرده است.

زیرزمین

از طرفی با توجه به موقعیت پروژه، فضای باز حیاط که فضایی دعوت کننده در طول گذر شهری است و می تواند جریان شهری را به فضای داخلی هدایت کند، به طور کامل در اختیار فضای تجاری قرار گرفته است. زیرزمین: در این طبقه، از آنجایی که نوع کاربری دقیق آن مشخص نشده بوده، تامین نور و تهویه در زیرزمین تنها موضوع اصلی بوده است. ایجاد حیاط فرورفته راه حل این پروژه بوده که به دلیل محدودیت های محوطه، سقف آن با سقف تریلیومی پوشانده شده است.

طبقه اول

طبقه اول: سکونت سهراب در این سطح بهانه ای برای ایجاد فضایی فعال در کنار معماری کارکردگرای پروژه بوده است. کافی بود دیواری ایجاد شود که برای مدت کوتاهی ذهن مخاطب را به سمت سهراب معطوف کند. سازماندهی فضایی پروژه در این طبقه به ساده ترین شکل ممکن با مساحت پروژه مطابقت دارد. با توجه به قوانین شهری مبنی بر عدم نیاز به نورپردازی اتاق خواب در شهری مانند کاشان، نمی توان مشتری را متقاعد کرد که اتاق را در دیوارهای نورگیر قرار دهد.

ایجاد وحدت و هماهنگی در فضای تجاری_مسکونی

این محدودیت ما را بر آن داشت تا در سقف روزنه ای ایجاد کنیم تا نه تنها بتواند نور اتاق را تامین کند، بلکه سایه درختان کاشته شده روی پشت بام در چارچوبی پویا یادآور دوره ای از آثار هنری تجسمی سهراب شده است که در زمان های مختلف روز روی زمین و دیوارهای اتاق. در طراحی پروژه با استفاده از جزییات مینیمال در سازه و صرفه جویی در هزینه ها، تلاش ما ایجاد وحدت و هماهنگی در بیان پروژه در فرم، مصالح و جزئیات داخل و خارج ساختمان بوده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه استفاده از طاق و آجر در معماری تجاری_مسکونی مینیمال دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 708

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *