ارائه راهکار برای ایجاد فضای ذخیره سازی در منازل کوچک

راهکار خانه های کوچک

شهرهای شلوغ نشانی از وجود خانه های کوچک هستند. از این رو افراد مجبور می شوند تا خود را با زندگی در فضاهای کوچک سازگار سازند. زندگی در این فضاهای کوچک و محدود مشکلاتی را برای ساکنین و همچنین طراحان داخلی بوجود می آورد. بسیاری از عناصر به راحتی در فضاهای کوچک قرار نمی گیرد و ممکن است که ظاهر خانه را درهم و آشفته نشان دهند که این آشفتگی خود می تواند به طور مستقیم بر روحیه افراد تأثیر منفی داشته باشد. اما می توانیم بگوییم که چنین محدودیت هایی فرصت های مناسبی را برای معماران و طراحان داخلی بوجود می آورد تا با به کار گرفتن خلاقیت خود راه حل هایی را برای مشکلات پیش رو ارائه دهند. طراحی داخلی فضاهای بزرگ با بودجه های نامحدود موضوعی است که عملا ساده است و طراحان هیچ گونه محدودیت هایی را پیش رو ندارند، اما هنگامی که متراژ محدود می شود، طراحان همواره سعی می کنند تا برای این گونه فضاها راه حل هایی را ارائه دهند. خانه هایی که دارای متراژ محدود هستند با مشکلاتی از قبیل کمبود فضا برای ذخیره سازی روبرو هستند. حال این سوال پیش می آید که معماران و طراحان داخلی چه راه حل هایی را در این گونه فضاهای محدود ارائه می دهند؟ از این رو در بخش در خط معمار سعی می کنیم تا راه حل های موثری را در ایجاد فضای ذخیره سازی در خانه های کوچک را برای شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

ترکیب فضای ذخیره سازی با برخی از مبلمان (مبلمان چند منظوره)

یکی از راه حل هایی که می توان برای افزایش فضای ذخیره سازی در خانه های کوچک ارائه داد این است که از مبلمان چند منظوره استفاده کنید و یا این که این موقعیت را خودتان ایجاد کنید و از مبلمان برای عملکردهای مختلف به طور همزمان استفاده کنید. شاید این سوال برایتان پیش آید که چگونه خود این فضا را ایجاد کنیم. برای درک بهتر این موضوع بهتر است که به مثال های زیر توجه کنید.

ساخت یک کمد و یا قفسه در زیر تخت یا مبلمان

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

همانطور که می دانید تخت خواب یکی از اشیای ضروری در اتاق خواب است و ما نمی توانیم ابعاد استاندارد آن را کاهش دهیم. اما از طرفی فضای زیر تخت عموما بی استفاده بوده و به علاوه نظافت آن نیز دشوار می باشد. شما می توانید از این موقعیت استفاده کرده و از این فضای بی استفاده بیش ترین بهره را ببرید. از این رو برای اتاق خوابی که کوچک است و کمد دیواری نیز ندارد، می توان برای ذخیره سازی اشیا و لوازم غیر ضروری قفسه هایی را در زیر تخت طراحی کرد.

اگر سقف اتاق خواب شما بلند است می توانید از این فرصت استفاده کرده و تخت را در قسمت بالایی قرار داده و یک کمد با ارتفاع متوسط برای قرار دادن لوازم و آویختن لباس های خود و حتی قفسه و کشو نیز در پایین آن برای ذخیره سازی سایر اشیا طراحی کنید. همچنین شما می توانید این طرح را در سالن نشیمن نیز اجرا کنید. به عنوان مثال یک مبلی را طراحی کنید که پایین آن برای ذخیره سازی اشیای غیر ضروری استفاده شود.

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

بهره وری از فضاهای بی استفاده منزل

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

با توجه به این که امروزه بیشتر آپارتمان ها متراژی محدود دارند، هر متر مربع آن ارزشمند می باشد. از این رو توصیه می کنیم تا از هر مترمربع فضای منزل خود استفاده بهینه کنید. این می تواند فضای خالی میان کابینت ها، عرض بین دیوارها و یا حتی ساختار راه پله ها باشد. با به کار گرفتن خلاقیت، می توانید هر بخش بی استفاده در منزل خود را به فضایی برای ذخیره سازی تبدیل کنید.

ظرفیت کابینت ها و کشوها را دو برابر کنید

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

در برخی از مواقع از حداکثر ظرفیت کابینت و کشوها استفاده نمی شود. بنابراین افراد با دقت کافی می توانند اشیای مختلف را با روشی کارآمد در کابینت ها و کشوها جای دهند. به عنوان مثال معمولا فضای زیر سینک ظرف شویی و یا کابینت های کنج به سبب این که دسترسی آسانی ندارند، معمولا بی استفاده قرار می گیرد. بنابراین همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید می توانید قفسه های متحرکی را در آن نصب کرده و ظروف خود را در آن قرار دهید. همچنین شما می توانید با قرار دادن تقسیم کننده فضا در کشوهای کابینت آشپزخانه، اشیای مختلفی را کاملا مرتب کنارهم قرار دهید و از ایجاد آشفتگی جلوگیری کنید.

طراحی راه پله چند منظوره

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

معمولا فضای زیر راه پله های فضای داخلی بدون استفاده و خالی باقی می ماند. شما می توانید با اندکی فکر کردن این بخش بدون استفاده را به فضایی کاربردی در منزل خود تبدیل سازید.

استفاده از ارتفاع فضای داخلی

راهکار خانه های کوچک

راهکار خانه های کوچک

سقف های بلند همواره کاربردی بوده اند. مفید بودن آن در خانه های کوچک بیش تر احساس می شود. شما می توانید قفسه هایی را در سطح بالایی دیوار طراحی کرده و از ایجاد ازدحام در سطح پایین فضا بپرهیزید و فضایی خلوت و دلبازی را ایجاد کنید.

اکنون شما می توانید از این راه حل هایی که ارائه دادیم ایده گرفته و به بهترین شکل فضای ذخیره سازی برای منزل خود را طراحی کنید. در ادامه با دیدن سایر تصاویر ارائه راهکار برای خانه های کوچک خط معمار را همراهی کنید.

راهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچکراهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک راهکار خانه های کوچک

در این بخش به ارائه راهکار برای خانه های کوچک پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 401

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *