ادغام اصول طراحی سنتی ایرانی با نبوغ معماری معاصر در خانه گالری

طراحی سنتی ایرانی با معماری معاصر در خانه گالری

خانه گالری / ما استودیو ایران

معماران: ما استودیو ایران

معمار اصلی: فرناز بیات

کارفرما: مجید روشنی یکتا

پیمانکار: محمد حسینی ساجدی

مهندس مکانیک: کامران بخشی

گروه گرافیک: محمدرضا محمودی

عکس ها: مهشید کاریزی

مساحت: ۱۴۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: تهران، ایران

 در تعقیب یک تعریف دقیق پروژه، به شرح زیر بیان می شود: ساختار پیش بینی شده شامل یک خانه دو طبقه است که دارای دو ورودی مجزا است که هر کدام به اتاق های جداگانه منتهی می شوند. طبقه مسکونی از طریق شش پله قابل دسترسی است، در حالی که مجموعه ای از شش پله اضافی اجازه ورود از حیاط به طبقه زیرزمین را می دهد که برای اهداف ذخیره سازی طراحی شده است.

حفظ انسجام در معماری مسکونی

هدف اولیه مشتری حفظ ساختمان موجود، استفاده از طبقه فوقانی به عنوان محل زندگی و وقف زیرزمین برای نگهداری مجسمه ها و کالاهای وارداتی بوده است. با این حال، دید اولیه مشتری، دوباره تصور شده است و خانه و انبار در یک موجودیت منسجم ادغام شده است. مفهوم معاصر حاصل به عنوان یک فضای گالری تحقق یافته و به نام «گالری خانه» نامگذاری شده است. این رویکرد دگرگون‌ کننده به خانه هویتی کاملاً جدید بخشیده و آن را از یک طبیعت دوگانه به یک وحدت تجزیه ناپذیر تغییر داده است.

امکان سنجی در استفاده مجدد از پتانسیل بنا در معماری مسکونی

چالش اولیه در تبدیل انبار به یک فضای قابل سکونت ظاهر شده است. وظیفه ای که شناسایی و ایجاد یک محیط زندگی مناسب را در جایی که زمانی منطقه ای نامشخص، کم نور و غیرشخصی بوده، ضروری می کند. راه حل این معضل در الهام گرفتن از فضای منحصر به فرد حاکم بر خانه های ایرانی بوده است. شایان ذکر است، خانه های ایرانی با ترکیب عناصر ضروری مانند حوضچه های آب، درختان و جریان هوای دلپذیر متمایز می شوند. این مولفه ها کیفیت های فضایی متنوعی را به ارمغان می آورند و تأثیر عمیقی بر رفاه ساکنان دارند.

استفاده از عناصر طبیعت در طراحی داخلی

وجود آب، عنصری جدایی ناپذیر در خانه های ایرانی است که فضایی آرام بخش را تقویت می کند و تصاویر را منعکس می کند. همچنین فضا را با حس آرامش آغشته می کند. گنجاندن درختان به تزریق طراوت، اکسیژن رسانی و هوای مطلوب کمک می کند، در حالی که نور کافی به عنوان یک جنبه مکمل برای افزایش بیشتر جذابیت کلی عمل می کند. یک کاربرد خلاقانه از فضا به شکل یک تراس سبز ظاهر می شود که قبلاً استفاده نشده بود اما اکنون به عنوان یک ویژگی گیاه شناسی پیوسته از زیرزمین تا طبقه بالا گسترش می یابد. این گودال باغ واقعی هر دو سطح خانه را به طور هماهنگ زنده می کند.

ادغام اصول طراحی سنتی ایرانی با نبوغ معماری معاصر

نکته قابل توجه، حفره‌ های طراحی‌ شده استراتژیک در این فضا نه تنها هجوم نور طبیعی را تسهیل می‌ کنند، بلکه امکان اتصال بصری در امتداد محور z را فراهم می‌ کنند و تجربه فضایی منسجم‌ تری را تقویت می‌ کنند.

علاوه بر این، معرفی یک سیستم گردش هوای دو طرفه در داخل خانه، همراه با وجود یک استخر مرکزی، باعث ایجاد تعاملات جدیدی در محیط زندگی شده است و گفت و گوی بدیع و پویا را بین عناصر خانه ایجاد کرده است. در اصل، ادغام اصول طراحی سنتی ایرانی با نبوغ معماری معاصر، جان تازه ای به خانه دمیده و آن را به فضای زندگی یکپارچه و هماهنگ تبدیل کرده است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه ادغام اصول طراحی سنتی ایرانی با نبوغ معماری معاصر در خانه گالری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 574

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *