آنچه معماران باید راجع به طراحی و دکوراسیون فروشگاه ها بدانند! ( ویترین ها)

طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه

آنچه معماران باید راجع به طراحی و دکوراسیون فروشگاه ها بدانند! ( ویترین ها)

امروزه تعداد سایت های خرید و فروش آنلاین بی شمار و خریدهای اینترنتی پررونق شده است و می توان اذعان نمود که نقش " فضاهای مجازی" در شیوه داد و ستد عمومی روز به روز پررنگ تر می شود، اما با این وجود، مراکز تجاری، همچنان مانند راسته بازارهای سنتی، قلب تپنده و شریان اصلی حیات اقتصادی شهرها باقی مانده اند. با این تفاسیر پیداست که برای دعوت از خریداران جهت خروج از منزل و حضور در فضاهای تجاری می بایست ترغیبی در کار باشد، کششی که بخش عمده ای از آن در دستان معماران و طراحان داخلی است. ویترین های خوش آب و رنگ به محل تجلی آرزوهای مخاطبین بدل می شوند، اما این آرزو ها در  ملقمه ای از رنگ ها، طرح ها، و اجناس پشت ویترین ها به ندرت خود نمایی می کنند. برای گذار از این آشفته بازار که در اکثر مراکز تجاری به چشم می آید، نظامی لازم است که به سردرگمی و خستگی مخاطبان پایان داده و در عین حال منفعتی برای صاحبان خود به همراه آورد.

نقش اساسی طراحان داخلی 

بنابراین در رقابت فشرده ای برای جذب مشتری و موفقیت فروشگاه، همواره طراحان داخلی نقشی مهم را برعهده داشته و می تواند تأثیرگذار باشد. مانند هرگونه طراحی معماری، پیش از ورود به معقوله طراحی داخلی فروشگاه نیز می بایستی برنامه ریزی و استراتژی آن مدون و روشن شده باشد. طراح باید قدم به قدم همراه با مشتریان گام برداشته و زمینه را برای حضور آنان در فضای داخلی پی ریزی کنند. همچنین می بایست نیازهای مشتری را پیش بینی کرده و برای هریک پاسخی مناسب و درخور شأن فروشگاه ارائه دهد. در واقع طرحی جامع و کارآمد است که از سویی زبان ناطق صاحبان فروشگاه بوده و از سویی دیگر پس از ایجاد انگیزه در مشریان برای ورود به فروشگاه، آنان را در انتخاب یاری کند.

عوامل موثر در دکوراسیون فروشگاه ها

به طور کلی در طراحی داخلی فروشگاه ها، مواردی همچون طراحی ویترین، نور، رنگ، بافت، تناسبات و فرم نقش اصلی را ایفا می کنند. توجه به تمامی این موارد در ارائه طرحی موفق الزامی است، اما وزن وتأکید برهریک متناسب با گروه مخاطب، نوع محصولات ارائه شده، و البته رویکرد طراح به موضوع متفاوت می باشد. خط معمار قصد دارد تا در این بخش و بخش های بعدی به طور مجزا به هریک از این عوامل بپردازد.

هرچند که می بایست پیوندی محسوس میان سیمای خارجی و فضای داخلی در هر فروشگاه برقرار باشد، با وجود این می توان این دو بخش را از هم تفکیک کرد و طراحی آن ها را به صورت مستقل بررسی کرد. بدین ترتیب سطح نما، ویترین، محوطه، تابلو و هرآنچه توسط مخاطب در بیرون و پیش از ورود به فروشگاه قابل درک است بخشی از سیمای خارجی آن بوده و می بایست به عنوان یک کلیت واحد طراحی شود. از سوی دیگر هرآنچه در داخل فضای فروشگاه برای مشتری قابل درک باشد به طراحی فضای داخلی فروشگاه مربوط می باشد. چگونگی برقراری ارتباط میان این دو بخش اساسی ترین تصمیم طراحان در آغاز طراحی است و تا انتها در تمامی جزئیات طرح تأثیر خواهد گذاشت.

ویترین ها: امروزه در رقابت فشرده ای که میان واحدهای تجاری در یک مجتمع یا راستای تجاری وجود دارد، سیمای خارجی هرفروشگاهی باید جذابیت موثر وکافی را برای جلب توجه عابرین داشته باشد. بدیهی است که در گذشته محصولات عرضه شده در ویترین ، جذابیت خارجی فروشگاه به واسطه آنچه طراح برای سیمای خارجی آن طراحی کرده است بدست خواهدآمد. در آنجاست که هر هنر طراحی داخلی به کمک صاحبان فروشگاه ها آمده  آن ها را در جلب نظر عابرین یاری می کند. بی شک در سیمای خارجی فروشگاه، طراحی تمامی عناصر از دستگیره در و ورودی تا پیش فضای ورود، نورپردازی، چیدمان ویترین و حتی نحوه قرارگیری و چیدمان مانکن ها و محصولات در جلب نظر عموم تأثیرگزار خواهد بود. از این رو طراحی سیمای خارجی فروشگاه تنها به انتخاب مصالح نما، طراحی تابلو یا محل ورودی خلاصه نشده و تصمیم گیری در خصوص طیف وسیعی از جزئیات و ظرایف را در برمی گیرد.

بدیهی است که مهمترین عنصر در جداره خارجی فروشگاه ویترین آن است و در بسیاری از موارد طول ویترین در تعیین قیمت ملک یا امتیاز فروشگاه تأثیری مستقیم دارد. بدین ترتیب سعی صاحبان فروشگاه همواره براین است که تمامی جداره های خارجی به ویترین اختصاص یابد، اما طراحان معمولا راهکارهای دیگری نیز برای افزایش جلوه خارجی فروشگاه در سر دارند. رویکرد طراحان در طراحی ویترین را می توان به دو حالت عمده تفکیک نمود. در حالت نخست ( ویترین بسته) ویترین به صورت فضای بسته و محصور طراحی می شود که دید به داخل فروشگاه را کنترل کرده و ارتباط مخاطب را در همان سطح نخست محدود می سازد. در حالت دیگر(ویترین باز) ویترین به عنوان فضایی پیوسته و درون فروشگاه طراحی می شود که در این صورت دید رهگذران در عمق فروشگاه نفوذ خواهد کرد.

در این بخش خط معمار به طور مختصر اشاره ای به طراحی ویترین ها ی فروشگاه ها و انواع آن ها کرد، در بخش های بعدی انواع ویترین ها را با نمونه تصاویر به شما کاربران معرفی خواهد کرد. با دیدن تصاویر ما را همراهی کنید.

طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاهطراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه، طراحی ویترین فروشگاه

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: طراحی داخلی فروشگاه – پیروز آشوری/ کسری طالبیان

تعداد بازدید: 999

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *