روانشناسی و ترکیب رنگها در دکوراسیون داخلی منزل

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

روانشناسی و ترکیب رنگها در دکوراسیون داخلی منزل

رنگ در زندگی واقعی وجود خارجی ندارد. رنگ ها فقط تأثیر امواج الکترومغناطیسی هستند که توسط مغز و چشم ما ثبت می شوند. با این حال نقش بسیار مهمی دارند و نمی توان زندگی را بدون رنگ تصور کرد. رنگ ها احساسات و خلق و خوی افراد را تحت تأثیر قرار داده و به دلیل همین ویژگی ها لازم است که طراحان و صاحبان منازل اطلاعات لازم را در رابطه با رنگ ها کسب کنند و آن را به گونه ای مناسب در دکوراسیون داخلی به کار ببرند. در ادامه به بررسی اثرات روانشناختی رنگ در ذهن انسان و همچنین نکاتی در مورد روانشناسی و ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل خواهیم پرداخت.

شناخت اثرات روانشناختی رنگ در خانه

رنگ عنصری از نور است. رنگ های مختلف در خانه خلق و خوهای متفاوتی را با ایجاد ارتباط با حس های مختلف چون هیجان، اشتیاق، آرامش و یا راز و رمز ایجاد می کنند. با درک نظریه رنگ شناسی در طراحی داخلی می توانید فضای مورد نظر خود را ایجاد کنید. باید در نظر داشته باشید که رنگ ها بر افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارند. عوامل زیادی می توانند از جمله سن ، نژاد ، فرهنگ و همچنین تجربیات زندگی در افراد تأثیر بگذارند. با این حال افراد همواره نسبت به رنگ واکنش نشان می دهند. رنگ های زیر اثرات روانشناختی زیر را در محیط خانه ایجاد می کنند:

اثرات روانشناختی رنگ قرمز در خانه

قرمز رنگ آتش ، شور ، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه هیجان آور و محرک احساسات است.  این می تواند گرم و دعوت کننده باشد و همچنین می تواند باعث ایجاد و افزایش انرژی شود. سعی کنید از استفاده بیش از اندازه این رنگ در فضای خانه پرهیزید زیرا موجب پرخاشگری نیز می شود.

اثرات روانشناختی رنگ نارنجی در خانه

افرادی که به رنگ قرمز علاقه زیادی دارند، اما به سبب میزان تهاجمی بودن این رنگ ترجیح می دهند تا دکوراسیون داخلی به کار نبرند، رنگ نارنجی جایگزین مناسبی می باشد. این رنگ با انرژی و سرگرم کننده برای دکوراسیون اتاق خواب کودک، سالن غذاخوری، دفترکار خانگی و حتی سالن نشیمن ایده آل و مناسب می باشد. همچنین این رنگ سمبل و نماد مهمان نوازی و شجاعت است و باعث می شود تا شما با انرژی و شاداب باشید.

اثر روانشاختی رنگ زرد در خانه

با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رنگ گرما ، خرد ، رفاه ، همدردی و حتی ترس است. اتاقی با رنگ زرد می تواند شاد ، دوستانه و مطبوع به نظر برسد. اما طراحان توصیه می کند تا از استفاده آن در سطوح وسیع بپرهیزید، زیرا این امر می توانند احساسات را برانگیزاند.

اثر روانشناختی رنگ آبی در خانه

رنگ آبی در تئوری طراحی داخلی یکی از مهم ترین رنگ ها می باشد و به طور مستقیم و عمیق بر ذهن انسان تأثیر می گذارد. یک دلیل عمده برای انتخاب رنگ آبی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب وجود دارد و آن این است که رنگ آبی احساس آرامش و صلح را به افراد القا می کند و می تواند رنگی تسکین دهنده باشد. آبی با داشتن طیف رنگی سرد حتی می تواند برای نمایش تشریفات و فضاهای رسمی مناسب باشد. قدرت این رنگ هنگامی که با سفید یا طیف های روشن تر ترکیب می شود برجسته تر نمایان می شود. اما استفاده از آن در سطوح گسترده باعث افسردگی می شود، بنابراین در هنگام استفاده از آن باید هوشمندانه عمل کنید.

اثر روانشناختی رنگ سبز در خانه

همانطور که همه ما می دانیم، سبز رنگ طبیعت است. همچنین نمادی از امیدواری، شانس و همچنین فراوانی می باشد. سبز یک رنگ دوستانه و جذابی است که در ترکیب با بسیاری از رنگ ها فضایی زیبا و دلنشینی را ایجاد می کند. ترکیب رنگ سبز با سفید عالی به نظر می رسد و می توان از این ترکیب در سالن نشیمن و حتی اتاق خواب استفاده کنیم.

اثر روانشناختی رنگ بنفش در خانه

بنفش با رنگهای دیگر بسیار خوب کار می کند. شما می توانید این رگ را در ترکیب با رنگ هایی چون بژ، زرد، طلایی، سبز و صورتی کم رنگ در فضاهای داخلی به کار ببرید. می توان گفت که رنگ بنفش یک رنگ ایده آل برای اتاق خواب دختران است. تأثیرات روانشناختی رنگ بنفش باعث می شود تا خانه جلوه ای موقر و نمایشی به خود بگیرد. به طور کلی می توان گفت بنفش رنگی سلطنتی می باشد.

اثر روانشناختی رنگ سیاه در خانه

رنگ سیاه با عوامل منفی چون شر، سوگواری و مرگ همراه است. با این حال سیاه نمادی از خرد است. سیاه در طراحی داخلی معمولا در مقادیر کمی همراه با رنگ های متضاد و مکمل استفاده می شود. این رنگ اگر به درستی به کار رود، می تواند عمق و ظرافت فوق العاده ای رابه فضای داخلی بیفزاید. از کاربرد این رنگ در سطوح وسیع بپرهیزید، زیرا می تواند ترسناک و ظالمانه به نظر برسد.

اثر روانشناختی رنگ سفید در خانه

این رنگ آرامش بخش در تئوری رنگ ها به طور گسترده ای به کار می رود و حسی از جوانی، ایمان و بی گناهی را القا می کند. رنگ سفید باعث می شود تا فضاهای کوچک، بزرگتر به نظر برسند. همچنین باعث می شود تا فضای داخلی با انرژی و سرزنده تر به نظر برسند.

انتخاب رنگ طراحی داخلی بر اساس تأثیرات روانی آنها

معمولا افراد به رنگ هایی که منعکس کننده شخصیتشان است علاقه بیش تری دارند. برای مثال، یک فرد جسور و پرشور و نشاط قطعا در یک اتاق با دکوراسیون قرمز و یا نارنجی شاد تر می شود. یا ممکن است که یک فرد خجالتی در فضایی با تم قرمز احساس خوبی نداشته باشد و در فضایی با تم رنگی سبز و آبی احساس بهتری داشته باشد. بهترین کاری که طراحان داخلی می توانند هنگام انتخاب رنگ برای خانه های مشتری خود انجام دهند، کاربرد رنگ ترجیحی آن ها می باشد.

رنگ های سرد و گرم

اصطلاح رنگ های سرد و گرم اشاره به طیف های رنگی در چرخه رنگ دارد. به طور عمده رنگ هایی از قبیل قرمز، نارنجی، و زرد در دسته رنگ های گرم قرار می گیرند. رنگ های خنثی چون قهوه ای و برنز نیز در دسته رنگ های گرم جای می گیرند. از طرف دیگر رنگ هایی چون سبز، آبی و بنفش و همچنین خاکستری ها در سته رنگ های خنک و سرد قرار می گیرند. انتخاب رنگ های سرد و گرم می تواند بر میزان انرژی فضا تأثیر مستقیمی داشته باشد. از آن جا که رنگ های گرم استقبال کننده و هستند وفضایی صمیمی می آفرینند، برای سالن های نشیمن مناسب هستند. رنگ های سرد نیز برای فضاهایی چون اتاق خواب و دفترکار خانگی که نیاز به آرامش بیش تری هست، مناسب اند.

رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی

در قوانین انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی شاید ساده ترین طیف رنگی، رنگ های مکمل باشند. شاید به این دلیل است که دو طیف رنگی را در بر می گیرد. همانطور که می دانید، کنار هم قرار گرفتن رنگ های مکمل کنتراست شدیدی را نمایش می دهد و انرژی فراوانی را به مخاطب منتقل می کند. در نتیجه بهتر است که در سطوح کوچک تری به کار روند.

رنگ های هم خانواده در دکوراسیون داخلی

اگر در انتخاب و ترکیب رنگ ها با مشکل مواجه می شوید، استفاده از رنگ های هم خانواده بهترین راه حل می باشد. شما می توانید یک رنگ را به عنوان رنگ محور انتخاب کرده و رنگ های هم خانواده آن را به کار ببرید.

آبی کلاسیک، رنگ سال

شرکت Pantone  هرساله نزدیک به سال نو میلادی رنگ سال را اعلام می کند. امسال نیز به رسم سال های پیش رنگ سال را آبی کلاسیک اعلام کرد. با توجه به این که آبی رنگی آرامش بخش و مورد استفاده در دهه های گذشته می باشد، این رنگ در دکوراسیون داخلی اشاره به بازگشت به دکوراسیون سنتی و کلاسیک دارد. آبی از دیدگاه عاطفی و روانشناختی، همواره بیانگر آرامش و اطمینان خاطر است. رنگی است که شما می توانید به آن اعتماد کنید. همچنین رنگی است که می توانید در سراسر جهان مشاهده کنید. رنگ سال همواره صنایع مختلف چون صنعت مد و فشن و همچنین طراحی داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین شما رنگ آبی کلاسیک را در  محصولات مختلف و همچنین دکوراسیون داخلی نیز مشاهده خواهید کرد. اگر شما هم طرفدار این رنگ کلاسیک هستید، می توانید در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید.

در ادامه خط معمار چهار پروژه از ترکیب رنگها در دکوراسیون داخلی منزل را برای شما آماده کرده و به اشتراک خواهد گذاشت.

پروژه اول

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

پروژه دوم

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

پروژه سوم

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

پروژه چهارم

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

در این بخش به ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Homedesigning

 

تعداد بازدید: 769

۱ دیدگاه

  1. کریم گفت:

    سلام
    ممنون از مطلبی که در مورد رنگ و روانشناسی آن نوشتید.
    عکسهای زیبا و با کیفیتی گذاشتید.
    موفق باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *