آموزش راینو در معماری، مدلسازی پترن پارامتریک با تکنیک subD Tools

آموزش راینو در معماری

مدلسازی پترن پارامتریک با تکنیک subD Tools

جایگاه آموزش راینو در معماری

در بزرگ ترین دفاتر معماری دنیا نیازمند بودن به افراد متخصص و کاربلد در حوزه نرم افزار حرف اول را می زند، چرا که انسان رو به کمال گرایی حرکت می کند و این رشد باعث پیچیده تر شدن کار ها نیز می شود. هر چه در زمان رو به جلو حرکت می کنیم شاهد پیچیده تر شدن طرح معماران و اجرای آنها می شویم. تا قبل از شروع اجرا باید طرح پیچیده ای وجود داشته باشد تا به فکر اجرا و ساخت آن باشیم، پس ایده اولیه و مدلسازی را می توان شالوده کار نامید که اهمیت زیادی را دارند.

اما خب جای نگرانی نیست، برای پیاده سازی و مدلسازی ایده های شما نرم افزار های زیادی وجود دارد که هر کدام نسبت به رقبای خود مزایا و معایبی را دارند.

آموزش راینو در معماری داخل ایران و دیگر کشور های توسعه یافته روز به روز حائز اهمیت بیشتری می شود. این نرم افزار از آن دسته ابزار هایی است که نسبت به رقبای خود مزایای بسیار بیشتر را ارائه کرده و قصد دارد جایگاه نخست را در بحث مدلسازی بگیرد.

در ادامه این مقاله آموزش راینو به بررسی بیشتر این نرم افزار و تکنیک مدلسازی یک نوع پترن خاص می پردازیم؛ پس همراه موما باشید.

چرا آموزش راینو

راینو یکی از نرم افزار هایی قدرتمند در زمینه مدلسازی محسوب می شود که در سال ۱۹۸۰ توسط کمپانی رابرت مک نیل به بازار عرضه شد.

این نرم افزار علاوه بر حوزه معماری در بسیاری از زمینه های دیگر نقش پر رنگی را دارد، برای مثال در صنعت طراحی شناور و کشتی، طراحی صنعتی، طراحی خودرو، طراحی جواهرات، … کاربرد دارد.

پایه و بیس مدلسازی Rhino نسبت به دیگر نرم افزار های مدلسازی کمی متفاوت تر است؛ با ذکر یک مثال تفاوت آن را برای شما بیان می کنم تا کاملا قابل درک باشد.

فرض کنید شما یک اتومبیل را در نرم افزار هایی همچون تری دی مکس یا مایا مدلسازی می کنید و دقیقا همان مدلسازی را در نرم افزار راینو نیز انجام می دهید؛ مدلسازی انجام شده در نرم افزار تری دی مکس بسیار سنگین تر از راینو خواهد بود و در هنگام کار کردن با این نرم افزار، ممکن است شما را اذیت کند.

دلیلش را می دانید!

در ۳ds max وقتی شروع می کنید به ترسیم یک کره می بینید که با تعدادی زیادی مش یا صفحه روبرو می شوید، یعنی تعداد زیادی صفحه، خط و نقطه در کنار هم قرار گرفته اند تا یک کره را تشکیل بدهند. همین دلیل کافی است تا در مدلسازی های پیچیده، احجام شما سنگین شوند.

بر خلاف تری دی مکس در نرم افزار راینو این قضیه متفاوت است. Rhino برای مدلسازی احجام و پوسته های پیچیده از خطوط نربز ریاضیات استفاده می کند که باعث می شود دیگر خبری از صفحه، خط و نقطه نباشد؛ از این رو آموزش راینو در معماری جایگاه قابل ارتقائی را کسب کرده است.

در تصویر زیر تفاوت دو کره ترسیم شده در rhino و ۳ds max را مشاهده می کنید.

آموزش راینو در معماری

مدلسازی پترن پارامتریک با تکنیک subD Tools

تکنیک subD Tools در آموزش راینو

خیلی از طراحان و کاربران که به سمت نرم افزار های تری دی مکس رفته اند بخاطر مدلسازی با تکنیک ادیت پلی بوده است که کار را با این نرم افزار بسیار روان می کند. از طرفی کار در راینو به خاطر وجود خط و سورفیس باعث کندی کار مدلسازی میشد و همین شد که کمپانی مک نیل به فکر آپدیت جدید و حل کردن این موضوع مهم بیافتد.

کمپانی مک نیل در آخرین بروزرسانی خود یعنی نسخه ۷ این نرم افزار ابزار subD Tools را به کاربران خود معرفی کرد. این ابزار قابلیت مدلسازی شبیه به ادیت پلی تری دی مکس را به راینو اضافه کرده که باز هم نسبت به ادیت پلی بسیار سبک تر و یادگیری آن آسان تر می باشد.

در انتهای این آموزش راینو برای معماران قصد دارم به مدلسازی یک پترن خاص ساختمانی با این ابزار بپردازم تا بیشتر با نحوه کار و قدرت آن آشنا شوید.

مرحله اول تنظیم واحد راینو

قبل از شروع هر مدلسازی نیاز به این است که واحد خود را بر روی مقیاس مورد نظر تنظیم کنید تا با ابعاد و اندازه های درست پیش بروید.

من تصمیم دارم واحد راینو را بر روی سانتیمتر تنظیم کنم برای این که میزان خطا تا حد بسیار زیاد پایین بیاید.

برای تنظیم واحد کافی است دستور options را در نوار دستور راینو تایپ کنید و در پنجره باز شده به سربرگ unit مراجعه کنید تا بتوانید واحد را بر روی سانتی متر تنظیم کنید.

آموزش راینو در معماری

مدلسازی پترن پارامتریک با تکنیک subD Tools

مرحله دوم استفاده از تکنیک subD Tools

برای شروع مدلسازی این پترن مدولار ابتدا یکی از آن ها را در راینو مدلسازی می کنیم و بعد از آن با دستور array به تعداد لازم تکثیر را انجام می دهیم.

از آنجا که شاید برای شما توضیح به صورت تصویری کمی غیر قابل درک باشد تصمیم گرفتم تا این آموزش راینو را در قالب یک فایل ویدئویی در انتهای این مقاله قرار دهم.

 

کلام آخر

در آخر برای نهایی شدن کار می توانید با کمی فضاسازی توسط موتور رندر وی ری، رندر های جذابی را از کار بگیرید. امیدوارم از این مقاله آموزش راینو استفاده لازم را برده باشید.

آموزش راینو در معماری

مدلسازی پترن پارامتریک با تکنیک subD Tools

 

تحریریه خط معمار

منبع: استودیو طرح و ساخت موما

تعداد بازدید: 384

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *