بررسی رنگ خاکستری در دکوراسیون دو آپارتمان

رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی

بررسی رنگ خاکستری در دکوراسیون دو آپارتمان

در این مطلب قصد داریم به بررسی دو آپارتمان بپردازیم که در آنها از رنگ خاکستری استفاده شده است. در حقیقت هدف این است که به بررسی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل مسکونی بپردازیم و در همین راستا، دو نمونه آپارتمان یا منزل مسکونی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که بدانید هر دوی این آپارتمان ها در شهر استکهلم، پایتخت کشور سوئد قرار گرفته اند و طراحی داخلی و دکوراسیون هر دو آپارتمان، توسط گروه معماری سوئدی، Stylingbolaget صورت گرفته است. نکته جالب تر آنکه این گروه معماری در اکثر پروژه های خود رنگ خاکستری را به عنوان رنگ اصلی مورد استفاده قرار می دهد و نمونه کارهای ارائه شده توسط این شرکت، گویای این امر است. پیش از آنکه به بررسی استفاده از رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی منزل و بحث روانشناسی آن بپردازیم، خوب است کمی در رابطه با این رنگ، دانش مان را بیشتر کنیم.

رنگ خاکستری

به نقل از ویکی پدیای پارسی خاکستری به هرگونه طیف از رنگ‌های میان سیاه و سفید گفته می‌شود. یعنی هر ترکیبی از رنگ های سیاه و سفید با هر مقداری از هر دو، یکی از رنگ های خاکستری را ایجاد خواهد نمود. همانطور که هر رنگ می تواند دارای پرده های روشن و تیره داشته باشد، این رنگ نیز طیف گسترده ای دارد و می توان بی نهایت رنگ خاکستری را در نظر گرفت. این رنگ، در دسته ی رنگ های خنثی، دسته بندی می شود. در کل به رنگ سیاه، سفید، و پرده‌های گوناگونی خاکستریی میان آن دو، رنگ های خنثی گفته می‌شود. (رنگ خاکستری در ویکی پدیا)

از نظر علم روانشناسی رنگ ها، این رنگ نماد یاس و ناامیدی است. رنگ خاکستری را عاری از هر گونه گرما، انرژی و حس زندگی می دانند. این رنگ امید را از بین می برد و فضایی رخوت گونه را ایجاد می کند. این توضیحات در مورد رنگ خاکستری، ویژگی های عمومی هستند و به طور کلی در مورد این رنگ بیان می گردند. در کل در مورد این رنگ این طور بیان می کنند خاکستری، مظهر چشم پوشیدن از خوشی های دنیاست!

اما این پایان ماجرا نیست! باید گفت که در کنار ویژگی های ذکر شده، نباید همه چیز را سیاه و سفید دید. بلکه همانطور که اشاره شد، این رنگ مانند سایر رنگ ها دارای طیف گسترده ای است. پرده های مختلف رنگ خاکستری دارای ویژگی های دیگری نیز هستند که نباید از آنها غافل ماند! به عنوان مثال، رنگ خاکستری روشن، نشان دهنده آرامش، سکون، ثبات، عقلانی بودن و ویژگی هایی از این دست را نیز منعکس می کند. و یا رنگ خاکستری براق نشان دهنده خاص بودن و یا پیشرفته بودن است!

از آنجایی که موضوع این بحث روانشناسی کامل رنگ خاکستری نیست و قصد داریم به این سبک را در دکوراسیون و طراحی داخلی مورد بررسی قرار دهیم، به همین توضیح کوتاه اکتفا می کنیم.

رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی

همانطور که اشاره شد، خاکستری رنگی است خنثی. این موضوع را می توان هم به عنوان یک نقطه قوت و هم به عنوان یک نقطه ضعف تلقی نمود. خنثی بودن یک رنگ به این معناست که سبب ایجاد هیجان در فضا نخواهد شد و می تواند مانند یک عضو بی اثر در کنار سایر رنگ ها بکار گرفته شود. طراحان داخلی معمولا جنبه مثبت این رنگ را مورد استفاده قرار می دهند و رنگ خاکستری را در ترکیب با سایر رنگ ها بویژه رنگ های گرم به کار می برند. به عنوان مثال، می توان این رنگ را بر روی دیوار یا سقف استفاده نمود و در نقطه مقابل از کفپوش چوبی با رنگ چوب طبیعی هم برای کف بهره گرفت. بدین شکل فضا نه سرد است و نه گرم! بلکه متعادل و بالانس است.

در نقطه مقابل فرض کنید رنگ خاکستری را به تنهایی در یک منزل مسکونی مورد استفاده قرار دهند. کف، سقف و دیوارها همه به رنگ خاکستری باشند. در این حالت به فضایی می رسیم که تحمل آن برای بلند مدت غیر ممکن است. چرا که بطرز شگفت آوری ایجاد ناامیدی و یاس در انسان خواهد نمود.

بنابراین، این رنگ را باید بصورت آگاهانه و در ترکیب با سایر رنگ ها مورد استفاده قرار داد. به نحوی که حس سرمای برخواسته از این رنگ، کنترل شود و فضا به سمت ناامیدی نرود.

بررسی آپارتمان با رنگ خاکستری، آپارتمان اول

همانطور که اشاره شد، در این مطلب قصد داشتیم به بررسی دو آپارتمان بپرازیم که در آنها رنگ خاکستری به عنوان یک رنگ اصلی در طراحی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. هر دوی این آپارتمان ها توسط یک گروه طراحی شده است که همانطور که اشاره نمودیم، علاقه زیادی به استفاده از این رنگ در پروژه های خود دارند.

هر دو آپارتمان در شهر استکهلم سوئد واقع شده اند و نکته جالب تر آنکه، هر دو آپارتمان بر اساس ترکیب ویژگی های سبک مدرن و اسکاندیناویایی دیزاین شده اند. سبک اسکاندیناویایی در منطقه شمال اروپا، همچنان زنده است و مدل به روز شده ی آن، به طور گسترده ای در طراحی فضای مسکونی و اداری توسط معماران این بخش از قاره اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

در آپارتمان اول، رنگ خاکستری به عنوان رنگ اصلی دیوارها مورد استفاده قرار گرفته است. در نقطه مقابل از رنگ سفید برای سقف و رنگ قهوه ای برای کفپوش چوبی استفاده شده است. بدین شکل، فضا از سردی رها شده است و تناسب خوبی به لحاظ گرما و انرژی در این منزل مسکونی برقرار گردیده است. البته شاید بد نباشد بگوئیم که استفاده از رنگ خاکستری کمی زیاد است و اگر تنها بخشی از دیوارها با این رنگ کار می شد، به خروجی بهتری می رسیدیم. خروجی بهتر از این نظر که هم فضا به دلیل استفاده از رنگ خاکستری در مقیاس کم زیبا به نظر می رسید و هم، رنگ خاکستری تاثیر نامطبوعی بر روی کلیت این فضا نداشت.

در هر حال، این آپارتمان با این ویژگی ها طراحی شده است. در ادامه دعوت می کنیم تصاویر این منزل مسکونی را مشاهده نمایید. اگر به رنگ خاکستری علاقه مند هستید و قصد استفاده از این رنگ برای منزل یا محیط کارتان را دارید، پیشنهاد می کنیم این آپارتمان را به طور دقیق تر مورد بررسی قرار دهید و در مورد میزان و نحوه استفاده از این رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظرتان، آگاهانه تر تصمیم بگیرید. پس از بررسی تصاویر آپارتمان اول به سراغ بررسی منزل مسکونی دوم خواهیم رفت.

رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی

بررسی رنگ خاکستری در دکوراسیون آپارتمان دوم

همانطور که اشاره نمودیم، این آپارتمان نیز توسط همان گروهی طراحی شده است که آپارتمان اول را طراحی نموده بودند. در این فضا نیز شرایط کاملا مشابه آپارتمان اول است. یعنی در فضای نشیمن، رنگ خاکستری برای دیوارها مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ سفید برای سقف و کفپوش چوبی با رنگ قهوه ای برای کف. این ترکیب رنگی کاملا مشابه فضای اول است.

نکته ای که در مورد این دو آپارتمان بدان اشاره نکردیم، دکوراسیون و مبلمان مورد استفاده است. اگر به مبلمان هر دو آپارتمان دقت کنید، به رنگ های مختلف هستند. در حقیقت اگر قصد دارید در دکوراسیون منزل از رنگ خاکستری بهره ببرید، بهتر آن است که مبلمان به رنگ های گرم تر انتخاب شوند و از انتخاب مبلمان به رنگ خاکستری یا رنگ های نزدیک، اجتناب شود. به عنوان مثال اگر مبلمان چوبی برای چنین فضایی استفاده شود، در گرم تر شدن فضا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و سردی و ناامیدی برخواسته از رنگ خاکستری را خنثی خواهد نمود.

تمامی موارد ذکر شده بر این اساس است که شما به استفاده از رنگ خاکستری در طراحی داخلی منزل علاقه مند هستید و می خواهید از این رنگ و زیبایی های آن بهره ببرید. ما قصد داریم در این مطلب به شما بگوئیم که اگر از رنگ خاکستری استفاده می کنید، این کاربرد باید در چه حد، به چه اندازه و به چه شکل باشد تا از رتگ مورد علاقه تان لذت ببرید از طرف دیگر از آن خسته نشوید.

رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی

اگر به عنوان طراح داخلی و دکوراتو این مطلب را مطالعه نمودید، سعی کنید نکات ارائه شده و نمونه آپارتمان های بررسی شده را با دقت بیشتری به کار ببندید. اگر هم به عنوان یک علاقه مند به رنگ خاکستری این مطلب را مطالعه نموده اید، سعی کنید در استفاده از این رنگ، آگاهی بیشتری داشته باشید.

امیداوریم مطلب ارائه شده در رابطه با استفاده از رنگ خاکستری در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل برای شما مفید واقع شده باشد.

 

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: HomeAdore – Archline

تعداد بازدید: 453

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *