آرک دیلی: ۱۰ اثر معماری تاریخی برتر ایران که باید دید!

معماری تاریخی ایران

آرک دیلی: ۱۰ اثر معماری تاریخی برتر ایران که باید دید!

ایران در میان سرزمین هایی که به عنوان بقایای یک امپراطوری، زمانی از یونان تا چین را در برگرفته بودند، سرشار از عجایب تاریخی می باشد. به دلایل مختلف، مقصد شاخص و برتری برای جذابه های گردشگری ایران وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از شگفتی های موجود در این سرزمین پنهاور در میان آثار جهانی پنهان می ماند. همانند هر ساختمان تاریخی، بناهای مذکور دارای تاریخچه ای غنی می باشند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت. با این حال ، تاریخ ایران به طرز خارق العاده ای پیچیده است ، پوشیده از سلسله ها و حاکمان که نفوذ آنها فراتر از ایران مدرن است. ذات این سایتها فراتر از آنچه در اخبار می شنویم ، فرصت یادگیری و همدلی با تاریخ ایران را فراهم می آورند.

۱- مسجد امام اصفهان

مسجد امام در اصفهان یکی از بناهای معروفی است که موزاییک و کاشیکاری های زرد و آبی آن را در بر گرفته است. زیبایی های خیره کننده این مسجد به گونه ای است که شما می توانید کل روز را در مسجد قدم زده، جزئیات را تماشا کرده و به کشف اسرار پنهان بپردازید. یک چیز که در هنگام بازدید این مسجد نباید از دست بدهید، تجربه ایستادن در زیر مرکز گنبد اصلی می باشد. روی قطعه ای که از سنگ های مختلف ساخته شده است بایستید و صحبت کنید. خواهید دید که انعکاسی که بواسطه صدای شما ایجاد می شود توصیف ناپذیرند، و این خود به تنهایی، دلیلی است که موجب می شود شما از این مکان بازدید کنید.

معماری تاریخی ایران

۲- عالی قاپو، اصفهان

کاخ علی قاپو کاملاً به معنای، واقعی کلمه مملو از لایه های معماری و زمان است. این بنا در چند سطح ساخته شده است و از یک مکعب کوچک در بخش ورودی آغاز می شود، سپس با یک تالار فوقانی گسترش می یابد و دو طبقه نیز در بالای ورودی به آن افزوده می شود. در بالای این بخش نیز، تالار موسیقی و بعد از آن ایوان بزرگ شرقی که به سمت میدان باز می شوند قرار گرفته است. سرانجام این ایوان با ۱۸ ستون چوبی که از یک سقف چوبی پشتیبانی می کردند آراسته شده بود. شاه عباس صفوی از این کاخ به عنوان مکانی برای سرگرمی میهمانان در دوره حکومتش استفاده می کرد.

معماری تاریخی ایران

۳- مسجد نصیر الملک، شیراز

اگر قصد دیدن یکی از جذاب ترین بناهای ایران را دارید، این بنا می تواند مسجد نصیرالملک در شیراز باشد. تجربه ی حضور در اتاقی آرام و عبور اشعه درخشان خورشید از میان شیشه های رنگی پنجره های آن، حسی از آرامش و فروتنی را به افراد منتقل می کند. باوجود ازدحام ناشی از حضور بازدیدکنندگان، دیدن این مکان تاریخی این امکان را به فرد می دهد تا فضای شخصی و دورنی که باید ایجاد می شد را احساس کند.

معماری تاریخی ایران

۴- کاخ گلستان، تهران

کاخ گلستان یک مجموعه ۱۷ سازه در قالب باغ ها ، کاردستی های ایرانی و بناهای سلطنتی قدیمی است که زمانی درون دیوارهای "ارگ" یا ارگ تهران قرار داشتند. تقریباً تمام سازه ها در دوره سلسله قاجار ساخته شده اند. اما متاسفانه برخی از این بنا ها در دوره رضا شاه پهلوی تخریب شدند.

معماری تاریخی ایران

۵- پرسپولیس، شیراز

این بنا در ۶۰ کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد. پرسپولیس به زبان یونانی (شهر پارسی ها) به عنوان پایتخت ایران در طول زمان حکومت هخامنششیان قرار داشت. ویرانه های باستان شناسی در مجموع ۱٫۶ کیلومتر مربع با بقایای ستون های عظیم ، دو کاخ سلطنتی و باغ ها را پوشش می دهد و آنچه که به نظر می رسد مقبره کوروش بزرگ است.

 

معماری تاریخی ایران

۶- شهر خاکی یزد

یزد مملو از ساختمانهای قدیمی و یک طبقه آجری است که در کوچه های باریک پنهان شده اند و ساختاری شبیه به شهر پیچ و خم ایجاد می کنند که در ابتدا به منظور سردرگمی مهاجمان احتمالی بود. برای خنک نگه داشتن ساختمان ها و بهبود گردش هوا، اکثر خانه ها در این شهر دارای یک حیاط داخلی، و اغلب با یک حوضچه کوچک می باشند. برخی دیگر از خانه ها دارای بادگیر می باشند که این خود منجر به ورود هوای تازه به داخل اتاق ها و حیاط می شود و گردش و جریان هوا را به حداکثر می رساند. با ورود به پشت بام ها افراد وارد دنیای دیگری می شوند. چشم انداز خاکی ایجاد شده توسط گنبدها و بادگیر ها، زیبایی کاملا متفاوتی را به بافت این شهر می دهد.

 

معماری تاریخی ایران

۷- نقش رستم، شیراز

نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. مقبره های موجود در این منطقه توسط اسکندر مورد اصابت قرار گرفته اند، اما به هیچ وجه در ظاهر باشکوه خارجی آن ها تأثیر نگذاشت. 
معماری تاریخی ایران

۸-خانه قوام، شیراز

خانه قوام در فاصله ای چند متری از مسجد نصیر الملک قرار دارد و افراد می توانند در هنگام بازدید از این مسجد قدم زنان نیز به سمت این خانه بروند. این بنای تاریخی در بین سال های ۱۸۷۹-۱۸۸۸ ساخته شده و حاوی آینه کاری ها و موزاییک هایی بازتاب کننده می باشد.

معماری تاریخی ایران

۹-دخمه زرتشتیان، یزد

در گذشته زرتشتیان معتقد بودند که جسد فرد مرده، خاک را آلوده میسازد، بنابراین برای رفع این مشکل، این برج ها را بنا ساختند. نگهبانان اجساد را به این بناها حمل می کردند تا آن ها طعمه پرندگان شوند و پس از این که چیزی جز استخوان ها باقی نماند، آن ها را جمع آوری می کرده و با آب و آهک تجزیه می کردند.

معماری تاریخی ایران

۱۰-پل خواجو، اصفهان

پل خواجو در زمان صفویه حدود سال ۱۶۵۰ به دستور شاه عباس ساخته شده است. این اثر نه تنها به عنوان پل، بلکه به عنوان یک سد و فضای عمومی برای تجمع افراد برای ملاقات یکدیگر می باشد.


معماری تاریخی ایران

 

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.
معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایران معماری تاریخی ایرانتحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 977

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *