نمونه طراحی کلینیک و مطب

نمونه طراحی کلینیک و مطب

طراحی داخلی کلینیک و مطب توسط گروه معماری آوگون

امروزه با توجه به تغییر خواسته ها و نیاز افراد، موجب شده تا طراحی فضاهایی که در آن قرار می گیرند نیز تغییر یافته و منطبق با آن ها سازماندهی شود. نیاز افراد به آرامش، امنیت و راحتی نیاز به طراحی فضاهایی که در آن ها قرار می گیرند را به امری ضروری و مهم تبدیل ساخته است. یکی از فضاهای داخلی که افراد در طی روز ممکن است با آن سر و کار داشته باشند، مراکز درمانی مانند کلینیک ها و مطب ها می باشد. بهتر است بگوییم که عده ای به مراکز درمانی، کلینیک ها و مطب ها به عنوان بیمار مراجعه می نمایند و عده ای دیگر مانند پزشکان، پرستاران و پرسنل هایی که در این گونه مراکز مشغول به کار هستند و بیش ترین زمان خود را در این گونه فضاها می گذرانند. پس مراکز درمانی، کلینیک ها و مطب که برای بخشی محیط کار بوده و برای برخی دیگر (بیماران) استرس آور می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان طراحی صحیح و استاندارد مراکز درمانی، کلینیک ها و مطب ها می تواند بخش عظیمی از این استرس ها را تحت کنترل گرفته و تا حد امکان درد و فشار ناشی از بیماری و حضور در این مکان را کاهش دهد.

بدین ترتیب پزشکان هنگامی که به راه اندازی مطب خود می اندیشند، بزرگترین و مهم ترین دغدغه ای که دارند نحوه ی طراحی و دکوراسیون داخلی آن می باشند. این موضوع مهم و اساسی از دو جنبه حائز اهمیت می باشد: اول این که وجود فضایی استاندارد و راحت برای مراجعه کنندگان نشان دهنده ی این است که راحتی و آرامش بیمارانش در الویت قرار داشته و سلامت روان و جسم آن ها برای وی مهم می باشد. از این منظر می توان گفت که امکان مراجعات بعدی و معرفی مطب شما به سایرین افزایش می یابد. به زبانی دیگر فضای داخلی مطب و یا کلینیک اعتبار شما را به عنوان یک پزشک افزایش خواهد داد.  از طرفی دیگر امروزه با توجه به این که افراد هزینه های زیادی را جهت درمان خود پرداخت می کنند، در مقابل آن انتظار دارند تا به کلینیک و یا مطبی که مراجعه می کنند تا حد امکان راحت بوده، از نظر بصری نیز زیبا باشد و مهم تر از همه از حضور در آن جا احساس رضایت و آرامش داشته باشند. از این رو شما به عنوان پزشک باید تمامی مواردی که بدان اشاره کردیم در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که داشتن یک کلینیک یا مطبی که همزمان از نظر اصولی استاندارد، از نظر بصری زیبا بوده و آرامش و امنیت کاربران را فراهم آورد، نیاز به یک طراحی اصولی و استاندارد می باشد که بدون مشاوره و در تماس بودن با متخصصان و کارشناسان این امر امکان پذیر نمی باشد. بدین ترتیب پس از مشخص شدن فضای مطب و یا کلینیک شما، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با مشاوران و طراحانی که در طراحی و دکوراسیون داخلی انواع فضاها تخصص دارند، در تماس باشید. گروه معماری آوگون آماده ی ارائه ی خدمات طراحی داخلی و اجرای مطب و کلینک از صفر تا صد می باشد. این مجموعه سال هاست که به طور تخصصی در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی انواع کاربری ها فعالیت دارد. در این میان طراحی داخلی مطب و کلینیک یکی از تخصص های این مجموعه می باشد. در این زمینه گروه معماری آوگون از سوی برخی مسابقات معتبر بین المللی معماری، شایسته تقدیر و توجه شناخته شده اند که می توان به پروژه ی طراحی کلینیک و مطب زیبایی و گوش و حلق و بینی دکتر باستانی نژاد اشاره نمود. این کلینیک پزشکی، در رقابت بین المللی جایزه معماری آسیا که در سال ۲۰۱۸ در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد، کاندید دریافت جایزه و شایسته تقدیر شناخته شده است.

در ادامه بیش تر راجع به نمونه طراحی کلینیک و مطب و سایر پروژه هایی که توسط گروه معماری آوگون انجام شده را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. شما می توانید جهت برقراری ارتباط و جلسات حضوری برای طراحی مطب و کلینیک خود با متخصصان و کارشناسان آن ها تماس حاصل نمایید.

شماره تماس دفتر معماری آوگون:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

چرا طراحی مطب و کلینیک شما با گروه معماری آوگون

نمونه طراحی کلینیک و مطب

طراحی داخی مطب و کلینیک با گروه معماری آوگون

همانطور که اشاره شد، انتخاب دفتر معماری و طراحی داخلی یکی از حساس ترین مراحلی می باشد که می تواند نتیجه ی نهایی دکوراسیون مطب و یا کلینیک شما را تحت تأثیر قرار دهد. فاکتور هایی که شما به عنوان پزشک برای انتخاب طراحان جهت طراحی محل کار خود باید بدان توجه داشته باشید از قبیل زیر می باشد:

در سازماندهی فضاها، نسبت به استاندارد های فضاهای درمانی آگاه باشد، روانشناسی رنگ ها را بداند، نیازها و خواسته های پزشک، کارمندان و مهم تر از همه مراجعه کنندگان را بر طراحی لحاظ کرده و خلاق و پویا باشد.

شماره تماس دفتر معماری آوگون:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

روندکار با گروه معماری آوگون به چه صورت است؟

به نظر می رسد که دانستن نحوه کار با معماران دارای مزیت های فراوانی است. این موضوع باعث می شود مراحل کار شما با سرعت بالاتر پیش رفته و در نتیجه اجرای پروژه ی شما با کیفیت بیش تری انجام شود. نحوه برقراری ارتباط و روند کاری با معماران و طراحان داخلی گروه معماری آوگون نیز به صورت زیر می باشد:

_ شما به صورت تلفنی با کارشناسان و طراحان این مجموعه تماس گرفته و پروژه ی خود (متراژ، کاربری، خواسته ها) را به طور خلاصه شرح می دهید.

_ پس از مشاوره ی تلفنی شما برای جلسه حضوری به دفتر مراجعه می نمایید و در صورت توافق اولیه قرارداد میان شما و طراحان بسته می شود.

_ سپس طراحی داخلی و اتود های اولیه آغاز می شود. طراحان نمونه طراحی کلینیک و مطب اتود شده را ارائه می دهند. بنا به نظر شما تغییرات مورد نظر اعمال شده تا طرح نهایی به تأیید شما برسد.

_ پس از تأیید نهایی طرح تخریب و انجام عملیات اجرا آغاز می شود.

گروه معماری آوگون به شما این اطمینان را می دهد که از آغاز مرحله ی طراحی تا اجرا و اتمام پروژه همراه و همگام با شما خواهد بود.

نمونه طراحی کلینیک و مطب توسط گروه معماری آوگون

یکی از توصیه های خط معمار به کاربرانش این است که پیش از تصمیم قطعی و نهایی خود برای انتخاب دفتر معماری، جهت انجام پروژه خود، بررسی پروژه های پیشین و نمونه طراحی مطب و کلینیک و سایر پروژه های طراحی و اجرا شده توسط آن مجموعه می باشد. بدین صورت شما با با سبک کار، میزان کیفیت و خلاقیت آن ها را از نزدیک مشاهده نموده و همچنین با نحوه و روند کاری آن ها آشنا خواهید شد. بدین منظور نیز در ادامه خط معمار برخی از نمونه های طراحی مطب و کلینیک توسط گروه معماری آوگون را برای شما به اشتراک خواهد گذاشت.

طراحی داخلی کلینیک دکتر رحمانی

طراحی داخلی کلینیک دکتر باستانی نژاد

طراحی داخلی کلینیک دکتر بهرامی

طراحی داخلی کلینیک دکتر کریمی

نمونه طراحی کلینیک و مطب هایی که ملاحظه نمودید تنها برخی از آثار این تیم می باشد. ارائه و نمایش تمامی پروژه ها در این مطلب نمی گنجد. بنابراین  اگر تمایل دارید تا سایر کلینیک ها و پروژه هایی که توسط گروه معماری آوگون طراحی شده را مشاهده نمایید، به وبسایت آوگون که در ادامه لینک آن را قرار داده ایم مراجعه کنید:

Avgoon.org

تقسیم بندی فضایی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل در طراحی و دکوراسیون مطب و کلینیک سازماندهی و تقسیم بندی صحیح فضاها می باشد. تقسیم بندی صحیح فضا می تواند بر نحوه عملکرد پزشک و کادر درمان و همچنین مدیریت و کنترل استرس  و درد بیماران و راحتی آن ها نقشی مهم و اساسی خواهد داشت. برای تقسیم صحیح فضاها باید نیازهای کاربران و فضای مورد نظر را بررسی کرده و متناسب با آن ها طراحی کرد. کلینیک ها و مطب ها به طور عمده دارای بخش های زیر می باشند:

سالن پذیرش و فضای انتظار

سالن پذیرش و انتظار اولین بخشی از مطب و کلینیک هستند که مراجعه کنندگان در آن جا حضور می یابند. بدین ترتیب طرح مناسب این بخش می تواند به طرز شگفت انگیزی روحیه مراجعین را تحت تأثیر خود قرار دهد. طراحان همیشه سعی می کنند تا این بخش از مطب و کلینیک را تا حدامکان زیبا، جذاب و استقبال کننده طراحی کنند تا نظر مخاطبانشان را به خود جلب نمایند. قرار دادن یک کانتر زیبا و متناسب، نور پردازی صحیح، تزئین با انواع اکسسوری ها و علاوه بر این قرار دادن مبلمان راحت و استاندارد می تواند فضای مناسبی را در این بخش ایجاد نماید. همانطور که اشاره کردیم، انتخاب مبلمان باید با حساسیت بالایی انجام شود، زیرا معاینه و انجام امور درمانی زمان بر بوده و افراد مجبور شوند زمان طولانی را در این بخش در انتظار باشند. بدین گونه مبلمان راحت باعث می شود تا انتظار برای مدت طولانی برای آن ها طاقت فرسا نشود.

اتاق پزشک

انجام معاینات در اتاق پزشک انجام می شود. از این رو فضای این اتاق باید تا حدامکان آرامش بخش بوده و حریم خصوصی برای آن ها فراهم شود تا بیماران بتوانند در کمال آرامش، مشکلات جسمانی و روانی خود را با پزشک در میان بگذارند. همچنین این بخش محل کار پزشک بوده و باید به اندازه ی کافی راحت باشد.

اتاق درمان

با توجه به نوع مطب و کلینیک ممکن است اتاقی برای درمان و عملیات سرپایی وجود داشته باشد. نورپردازی مناسب، انتخاب رنگ صحیح، تهویه مطبوع و حریم خصوصی از موارد ضروری می باشد که در این بخش باید برای کاربران فراهم شود.

آبدارخانه

وجود فضایی برای آبدارخانه از الزامات مراکز درمانی می باشد. در این بخش باید تجهیزات مورد نیاز برای کارمندان مطب و کلینیک را فراهم آورد.

نقش نور و رنگ در طراحی داخلی مراکز درمانی

همانطور که می دانید نورپردازی به ما امکان می دهد فعالیتهای روزمره را مشاهده و انجام دهیم، علاوه بر این نقش مهمی در سلامت روانشناختی و فیزیولوژیکی همه انسانها دارد. نور مصنوعی و طبیعی از طریق چهار مکانیزم اصلی بر سلامت و عملکرد انسان به طور مستقیم تأثیر می گذارد:

_ امکان اجرای وظایف بصری کنترل ریتم شبانه روزی بدن

_ تأثیر بر خلق و خوی

_ تأثیر بر ادراک

_ تسهیل جذب مستقیم برای واکنش های شیمیایی حیاتی در بدن

از آنجا که نورپردازی نقش مهمی در سلامت انسان دارد، باید در طراحی امکانات بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی نیز سهم عمده ای داشته باشد. تکامل مداوم فناوری LED گزینه های جدیدی را برای دمای رنگ و طراحی کم مصرف به طراحان در نورپردازی مراکز درمانی و بهداشتی داده است. طراحی سیستم های روشنایی که به راحتی از روز به شب تغییر رنگ می دهند تا زمان ظهور LED های پیشرفته غیرقابل تصور بود.

نورپردازی بخش های مختلف مطب و کلینیک

بخش پذیرش و انتظار: در بخش پذیرش و انتظار، سیستم های روشنایی باید شامل کنترل هایی برای جهت تنظیم نور روز / شب باشند. مناطق نورپردازی باید به سیستم کنترل روشنایی کلی متصل شوند. این موضوع باعث می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شده و هم نور مورد نیاز برای فضاهای مورد نظر فراهم آید.

اتاق های معاینه: نورپردازی برای اتاق های معاینه یک چالش طراحی ایجاد می کند، زیرا شرایط و میزان نور مورد نیاز برای هر مطب و یا کلینیکی متفاوت است.

نورپردازی نه تنها برای تجربه بیمار بسیار مهم است، بلکه می تواند برای عملکرد و راحتی کارکنان نیز حیاتی باشد.

قرار گرفتن در معرض نور کافی با کاهش افسردگی، تسکین درد و پشتیبانی از ریتم سالم شبانه روزی ضمن بهبود عملکرد پرسنل، از روند بهبودی برای بیماران پشتیبانی می کند. واضح است که نورپردازی برای عملکرد انسان بسیار مهم است و یک طراحی و نورپردازی مراقبت های بهداشتی می تواند برای بیماران و همچنین کارکنان مراکز درمانی بسیار مفید باشد.

رنگ در طراحی کلینیک

بعد از طراحی و تقسیم بندی فضاها، یکی از مهم ترین مسائلی که در طراحی و دکوراسیون داخلی مراکز درمانی باید بدان توجه شود، انتخاب صحیح رنگ ها می باشد. به طور کلی طراحان و کارشناسان توصیه می کنند تا از رنگ های روشن و ملایم برای مراکز درمانی استفاده شود. یکی از دلایل اصلی این است که در مراکز درمانی تمیزی و بهداشت در الویت قرار دارد. کوچکترین آلودگی در سطوح روشن به سرعت دیده می شود و بدین ترتیب کارکنان نسبت به رفع آن اقدام خواهند کرد. از طرفی دیگر عمده ی مراجعین به کلینیک ها و مطب ها افرادی هستند که یا سالمند هستند، یا از بیماری خاصی رنج می برند و حضور در این فضاها میزان استرسشان را افزایش می دهد. بدین گونه رنگ های ملایم و خنثی به طور مستقیم بر روحیه آن ها اثر خواهد بخشید و آرامش را به آن ها منتقل خواهد ساخت. این موضوع برای طراحی داخلی مطب و کلینیک کودکان نیز پر رنگ تر می شود. شما می توانید با توجه به نوع تخصص مطب و یا کلینیک خود رنگ مورد نظر را انتخاب کنید، اما بهتر است که طیف های روشن را در الویت انتخاب خود قرار دهید.

سبک دکوراسیون

سبک های مختلفی برای طراحی و دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک ها وجود دارد. اما با توجه به این که تمیزی، روشن و عملکرد بالا در این گونه مراکز در درجه اول اهمیت قرار می گیرد، سبک های مدرن، مینیمال و در برخی از کلینیک ها و مطب ها مانند زیبایی و پوست و مو که لوکس بودن فضا برای کاربران خوشایند می باشد از سبک کلاسیک استفاده می شود. اگر تمایل داشته باشید در ادامه به طور کوتاه و خلاصه ویژگی های هر یک از این سبک ها را شرح خواهیم داد تا با آن بیش تر آشنا شوید.

سبک مدرن: ظهور سبک مدرن در طراحی داخلی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آغاز شده و تقریبا در اواخر دهه شصت و اوایل هفتاد قرن نوزدهم به اوج خود رسید. اگر بخواهیم به طور خلاصه این سبک را شرح دهیم، مدرن در طراحی و دکوراسیون داخلی سبکی ست که در آن استفاده از خطوط ساده و مستقیم، پرهیز از تزیین و تجمل زیاد می باشد. خطوط ساده و مستقیم و راست گوشه در عین انتقال آرامش به فضا و زیباتر شدن وسایل، عملکرد فضای مورد نظر را بالا می برد. بدین ترتیب برای فضاهای درمانی و دکوراسیون مطب و کلینیک سبکی کاربردی و پرطرفدار می باشد.

سبک مینیمال: سبک مینیمال در طراحی و دکوراسیون داخلی در نهایت دقت معرفی می شود و در آن هرچیزی که دارای عملکرد است، قرار داده می شود و هیچ چیزی بیش از حد وجود ندارد. همانطور که از نام ان سبک پیداست، مینیمال بر موضوع سادگی و بی آلایشی تأکید می کنند.  پالت رنگی مورد استفاده در سبک مینیمال تک رنگ بوده یا به صورت محدود می باشد. علاوه بر این ممکن است رنگ ها یا خیلی تیره و خسته کننده یا روشن باشند. در این سبک تمام عناصر اضافی و نا مرتبط با عملکرد و موضوع سبک مینیمالیسم در طراحی حذف می گردند. اما کمینه گرایی در دکوراسیون مینیمال به اندازه ای باید باشد که کیفیت فضا را مخدوش نسازد. این سبک به دلیل فضایی آرام، روشن و دلنشینی که ایجاد می کنند در دکوراسیون مراکز درمانی کاربرد فراوانی دارد.

سبک کلاسیک: به دلیل جذابیت و زیبایی که سبک کلاسیک دارد با گذشت چند قرن از رواج آن، هیچ وقت از مد خارج نمی شود و همیشه فضایی لوکس، ظریف و سلطنتی را ایجاد می کند. دکوراسیون داخلی کلاسیک بر اساس نظم، تعادل، دقت و ظرافت فراوان بنا شده است. بنابراین می توان گفت که اصلی ترین ویژگی سبک کلاسیک تقارن است. به طور خلاصه ویژگی های این سبک به شرح زیر می باشد:

_ نظم، تعادل، تقارن

_ سلطنتی و تجمل گرایی (دوران روم و یونان باستان)

_ رنگ های غنی و استفاده از متریال طبیعی مانند چوب و سنگ

_ پارچه های طبیعی و زیبای ابریشمی و براق

_ دارای تزئینات و جزئیات فراوان

_ وجود نقطه کانونی

در طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک همه ی ویژگی ها از کوچک ترین تا آخرین و اصلی ترین  قسمت با جزئیات کاملا دقیق انجام شده و دیده می شود. در طراحی داخلی به سبک کلاسیک عنصر اصلی نقطه کانونی در مرکز اتاق قرار می گیرد. سبک کلاسیک در طراحی داخلی کلینیک و مطب های زیبایی، لیزر و پوست و مو طرفداران زیادی دارد.

هزینه های مرتبط با طراحی داخلی مطب و کلینیک

با توجه به نوسان های قیمت در چندسال اخیر، قیمت و بودجه ی ثابتی را نمی توان برای طراحی و دکوراسیون مطب و کلینیک عنوان کرد. علاوه بر این عوامل مختلفی مانند متراژ فضای مطب و کلینیک شما، کیفیت مصالح و مبلمانی که برای فضای مورد نظر خریداری می نمایید، تجهیزات مورد نیاز، دستمزد اجراو شهری که مطب شما در آن قرار دارد ( در کلان شهر هایی مانند تهران، اصفهان و … ، ممکن است هزینه های مصالح و دستمزد ها بیش تر از سایر شهرها باشد) هزینه ی بازسازی و اجرای مطب و یا کلینیک شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شما می توانید با مدیریت صحیح این موضوع، تا حد امکان هزینه های بازسازی و طراحی مطب و کلینیک را کاهش دهید. یکی از موضوعاتی که هزینه های شما را کاهش خواهد داد، سپردن این امر مهم به تیم اجرای حرفه ای و متخصص می باشد. شاید شما هم با خود بگویید باید هزینه ای را بابت این کار پرداخت نمایید. این درست است، ممکن است شما هزینه ای را در قبال اجرای پروژه ی خود به تیم اجرا پرداخت خواهید کرد، اما در مقابل آن مزایایی وجود دارد که این هزینه خیلی به چشم شما نخواهد آمد. شما می دانید که در اجرا و بازسازی مطب، تخصص کافی را ندارید، بدین منظور ممکن است در اجرای طرح خطاهایی را انجام دهید و نیاز به دوباره کاری برای شما پیش آید. از طرفی دیگر با توجه به این که شما تخصص و شناخت کافی در خرید متریال و مبلمان مورد نظر ندارید، ممکن است چیزهایی را خریداری کنید که برای پروژه ی شما مناسب نبوده و پس از اتمام کار به این نتیجه برسید که متریال خریداری شه مناسب مطب شما نبوده و مجبور شوید تا خریدهایی مضاعف انجام دهید. همچنین هزینه ای مضاعف جهت تعویض آن ها پرداخت نمایید. اما اگر این کار را به مجریان بسپارید، به دلیل این که طراحان و معماران در این زمینه تخصص و تجربه ی کافی دارند، امکان رخ دادن این خطاها به حداقل میزان ممکن خواهد رسید و شما از دوباره کاری ها و پرداخت هزینه های اضافی معاف خواهید بود. گروه معماری آوگون نیز با توجه به سال ها تجربه ی کاری خود، آماده ی ارائه خدمات اجرای پروژه ی شما می باشند. همانطور که اشاره شد، یکی از اهداف اصلی این مجموعه جلب رضایت کارفرما و صرفه جویی در بودجه ی وی می باشد. شما می توانید برای تخمین قیمت ها و برآورد هزینه ها با کارشناسان و متخصصان گروه معماری آوگون تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر معماری آوگون:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

در ادامه خط معمار شما را به دیدن مجموعه نمونه طراحی کلینیک و مطب دعوت می نماید.

در این بخش خط معمار شما را با گروه معماری آوگون آشنا ساخت. شما می تواند برای بازسازی و طراحی داخلی مطب و کلینیک خود به گروه معماری آوگون مراجعه نمایید. علاوه بر این در این بخش نکات مهم و ضروری در طراحی داخلی مراکز درمانی را شرح داده و نمونه طراحی مطب و کلینیک هایی که در در چند سال اخیر در سرتاسر جهان طراحی شده و به اجرا رسیدند را برای شما عزیزان به اشتراک گذاشت.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 297

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *