نمای رومی ساده

نمای رومی ساده

نمای رومی ساده

به نظر می رسد امروزه در قوانین شهرسازی، توجه بیشتری به المان ها مورد استفاده در سبک های نمای ساختمان ها شده است. افزایش نیاز به ساخت و ساز در شهرها و تبدیل شهرهای زیادی به کلان شهر، اهمیت نمای ساختمان ها به عنوان یکی از عناصر اصلی نمای شهری را بیش از پیش کرده است.

در میان نماهای مختلف در کاربری های متفاوت و استفاده از سبک های مختلف، چیزی که مورد توجه و اهمیت است ایجاد فضایی هارمونیک و متناسب با بافت شهر و پیشینه ملی و تاریخی است. این مهم توسط ناظران شهری باید مورد نظارت و توسط معماران و طراحان خلاق مورد حمایت و کاربری قرار گیرد.

البته تا حدودی این امر صورت گرفته است که نیاز به توجه و نظارت بیشتر لازمه آن می باشد. در این مقاله قصد داریم به طراحی نمای رومی ساده بپردازیم. به روش هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین نیازهای بصری چهره شهری را پوشش می دهد را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشینه سبک رومی

در این میان سبک رومی که امروزه بسیار مورد توجه کارفرمایان قرار دارد. با پیشینه ای غیر ایرانی در کاربری های مختلف رواج یافته است. این سبک با پیشینه تاریخی قوی، متعلق به یونان و روم باستان می باشد. البته دارای نقاط مشترکی با معماری ساسانی ایران باستان می باشد. از جمله ویژگی های مشترک این سبک با پیشینه تاریخی ایران باستان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش عظمت و شکوه سلطنتی
  • استفاده از ستون های مرتفع
  • استفاده از نقش برجسته، گچبری و حکاکی
  • پزداختن به ریزه کاری و تزئینات
  • استفاده از متریال های مثل سنگ و سیمان سفید

نمای رومی برای چه کاربری هایی مناسب می باشد؟

اگر چه در دنیای مدرن محدودیت های از میان رفته و با استفاده از آزادی هنرمندان در خلق آثار خود، سبک ها با شیوه های مدرن به طراحی هایی منحصر به فرد و جدید بدل می شوند. اما بخش هویت بصری مفهومی است که برای کارهایی که با بیس سبک رومی و سبک هایی این چنینی که دارای هویت می باشند، دارای اهمیت می باشد و اساس کار قرار دارند.

چرا که این سبک ها بواسطه چیدمان ویژگی های خاص خود در کنار یکدیگر مفهوم یافته و زیبایی آفرین شده اند. بنابراین توجه با وجود امکان دخل و تصرف در این سبک و نزدیک کردن آن به فضای مدرن چهارچوب کلی این سبک باید رعایت شود.

با توجه به ویژگی اصلی این سبک که تجمل گرایی و نمای شکوه و عظمت می باشد، استفاده از این سبک در نمای ساختمان هایی که دارای فضای کافی و همینطور بودجه کافی می باشند بهتر است. معمولا در ساختمان های مسکونی در برج باغ ها و یا ساختمان های ویلایی که متراژ و فضای کافی در آن ها وجود دارد این سبک به زیبایی قابل اجرا می باشد.

در ساختمان های تجاری نیز دیده می شود که از این سبک استفبال و استفاده شده است. که البته در این مورد سبک مدرن کارایی بیشتری خواهد داشت. امروزه دیده می شود به منظور استفاده بیشتر از این سبک به حذف عناصر اصلی این سبک و تنها با استفاده از متریال های این سبک پرداخته شده است. که در این باره مراجعه به متخصصان و طراحان مسلط بر حوزه طراحی نما پیشنهاد می شود.

حفظ اصالت در عین سادگی

اگر به سبک های اصیل علاقه مند هستید و یا طرفدار سبک های اشرافی و پر زرق و برق می باشید، انتخاب نمای رومی ساده برای ساختمان شما گزینه ای مناسب می باشد. این سبک البته بواسطه نوع متریال های مورد استفاده و همینطور تزئینات آن پر هزینه می باشد. که البته این موضوع خود یکی از دلایل اشرافی بودن این سبک می باشد.

اما امروزه به دلایل مختلف از جمله صرفه جویی در هزینه ها، متراژ های کم و همچنین فضای شلوغ شهری و البته نا مانوس بودن نقوش و طرح های رومی و یونانی با چهره بومی و فرهنگی کشور ما،اما استقبال از این سبک طراحان آن را شیوه ای ترکیبی با سبک مدرن مورد استفاده قرار داده اند.

سعی در حذف جزئیات تا جای ممکن و ساده سازی ستون ها تا حد زیاد، حذف موتیف ها و نقوش یرجسته و در مواردی استفاده از نقوش و المان های ساسانی و ایرانی، این سبک را به شیوه ای نوین مورد استفاده قرار داده است.

بنابراین مشاوره و استفاده از افراد متخصص، تا حد زیادی می تواند ساختمانی با نمای اصیل و ماندگار و همچنین کارآمد برای کارفرمایان و همچنین چهره شهری فراهم کند. در این زمینه شرکت معماری آوگون با کادری مجرب و متخصص آماده مشاوره و اجرای کار شما می باشند.

گروه معماری آوگون

طراح و مجری پروژه های معماری و معماری داخلی

شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:

۰۲۱-۸۸۹۷۶۶۰۸

شماره تماس خارج از ساعات اداری:

۰۹۱۲-۴۹۵-۲۳۶۵ (مهندس صالحی)

مصالح و متریال های مورد استفاده در نمای رومی

در نمای رومی ساده متریال ها مختلفی کاربرد دارد اما اصلی ترین و اصیل ترین متریال در این سبک سنگ های طبیعی می باشد. این سنگ ها هم مقاومت بالایی دارند و هم عمر طولانی و هم زیبایی و شکوه بیشتری. از انواع سنگ های مورد استفاده در این سبک می توان مرمر گرانیت و یا ترتورتن را نام برد.

تراورتن از سایر سنگ ها امروزه بیشتر مورد توجه و استفاده قرار دارد. اول به دلیل قیمت مناسب و دوم به دلیل مقاومت آن در برابر تراش و ضربه و همچنین ساب پذیر بودن آن و البته مقاومت در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی. این سنگ به علت معادن بالایی که از آن در کشور ما وجود دارد مقرون به صرفه تر و در دسترس تر می باشد.

رنگ های متریال های مورد استفاده در این سبک شامل رنگ های روشن و کرم می باشد. خواه متریال مورد استفاده سنگ باشد خواه سیمان و یا حتی رنگ.

ابزار های مورد استفاده در نمای رومی سنگ

در گذشته نقوش و موتیف های مورد استفاده در تزئینات سبک های رومی و کلاسیک کاملا با دست ساخته و طراحی می شده اند، اما امروزه در دنیای ماشینی و صنعتی در بسیاری از بخش ها کار به دست ماشین های صنعتی افتاده است و طراحی بواسطه کامپیوتر و نرم افزار هایی چون اتوکد صورت می گیرد.

امروزه دستگاه هایی مانند CNC با اتصال به کامپیوتر طرح مورد نظر را با دقت و کیفیت بسیار بالا برش میزند. این روش در کاهش هزینه ها  و همچنین زمان نیز بسیار تاثیر گذار می باشد.

ضمن اینکه با این روش بسیاری از قسمت های تزئینی به صورت جداگانه و آماده در طرح های مختلف آماده اتصال به نمای ساختمان ها شده است. از جمله این قسمت ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • سر درها و تاج ها
  • ابزار های ستون های نما
  • ابزارهای قاب و پنجره ها
  • قرنیزها
  • ابزارهای طولی و خطی و …

تکمیل تجمل در نمای رومی با نورپردازی

همانطور که گفته شد این سبک با هدف نمایش شکوه عظمت پادشاهی روم و یونان باستان شکل گرفته است. نمایش این فضای زیبا و اشرافی در نمای ساختمان طراحان را بر آن داشته که این زیبایی را در شب نیز به نمایش بگذارند.

ضمن اینکه استفاده از نور پردازی می تواند با روش های گوناگون علاوه بر کمک به روشنایی و زیبا سازی شهری بر المان های فرهنگی و تاریخی مورد استفاده در این سبک غنی تاکید کند.

جمع بندی نهایی

نمای رومی ساده در چهار چوب قواعد شهری و با خلاقیت طراحان در ساده سازی و ایجاد تناسب با شاخصه های بصری مدرن امروزی، از پر طرفدارترین طراحی ها برای نما ساختمان می باشد. که امروزه به روش های نوین قابل اجرا با سرعت و هزینه های معقول می باشد.

در ادامه این مقاله خط معمار شما را به دیدین تصاویری از طراحی های نمای رومی ساده در کاربری های مختلف دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 4,148

۱ دیدگاه

  1. حسنلو گفت:

    زیباست فوق العاده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *