معماری و طراحی داخلی خانه اطلسی ، دفتر طرح ساخت آوگون

معماری و طراحی داخلی خانه اطلسی

تصاویر دکوراسیون داخلی و طراحی نمای خانه اطلسی

معماری: دفتر طرح ساخت آوگون

معماران مسئول: سپیده مسعودی نژاد، بابک خباز، بابک قلی زاده

موقعیت: ایران، تهران

مساحت زمین: ۴۹۵ متر مربع

مساحت کل زیربنا: ۱۵۶۷ متر مربع

مساحت زیر بنای مفید : ۷۷۷ متر مربع

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۰

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۳

طراحی سازه: بنیامین محبی

طراحی تأسیسات: کامبیز تابعی

اجرا: دفتر طرح ساخت آوگون

عکاس: علیرضا روح نواز

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با معرفی پروژه معماری و طراحی داخلی خانه اطلسی همراه کاربران گرامی خواهیم بود. این بنای مسکونی در منطقه ی ظفر تهران بر سطح زمینی با مساحت ۴۹۵ مترمربع بنا شده و دارای سه واحد مسکونی (یک واحد مسطح به مساحت ۲۵۴ مترمربع در طبقه اول، یک واحد دوبلکس با متراژ ۲۳۳ مترمربع در طبقه دوم و در نهایت یک واحد ترپلکس با مساحت ۲۹۰ مترمربع در طبقات دوم، سوم و چهارم جنوبی) بود. این بنای مسکونی به علاوه دارای تجهیزات ورزشی و تفریحی مانند استخر و سونا، سالن ورزشی و چایخانه در طبقات زیر زمین بود. پارکینگ ساختمان در طبقه ی همکف جانمایی شده بود.

مالک این ساختمان تصمیم داشت تا خانه ای را که در گذشته اعضای کوچک خانواده در آن می زیستند سقف بشکافد و در حال حاضر برای خانواده ای که وسعت یافته و هرکدام از اعضا خواستار استقلال هستند، طرحی نو داشته و هر کدام از اعضای خانواده و احد مستقل خود را داشته باشند. با این وجود می خواست تا پیوندهای خانوادگی را بازنماید و تمامی اعضا را در خانه ای واحد گردهم آورد. این خانه قرار بود دارای سه واحد مسکونی مستقل برای والدین و دو برادر باشد. بدین گونه بهانه اصلی شکل گیری آپارتمان احمدیان (خانه اطلس) ایجاد خانه ای برای یک خانواده گسترده در قالبی امروزی بود. بدین ترتیب چالشی که طراحان با آن روبرو بودند در کنار فاکتورهای معمول در طراحی (کیفیت های فضایی، اقلیم، ضوابط شهرداری و غیره)، مرتبط با پارادوکس میان استقلال و وحدت واحدهای مسکونی خواسته شده بود.

از دیگر چالش های پیش رو در طراحی این بود که چگونه سه واحد مستقل از هم طراحی شود که همزمان حریم خصوصی برای کاربران حفظ گشته و در عین حال درهم تنیده باشد تا بتواند پاسخگوی مناسبات خانوادگی باشد. به عبارتی سه واحد مختلف متناسب با سن و روحیه هریک از اعضا و در عین حال همزبان و در پیوند با هم. ایده ای که طراحان می خواستند هم در حجم و فرم کلی بنا بازتاب یابد و هم در ساماندهی فضاها و ارتباط میان ساکنین حضور داشته باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش از خط معمار به شرح پروژه ی معماری و طراحی داخلی خانه اطلسی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,096

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *