معماری ویلای پلور ، استودیو فضای خاص

معماری ویلا پلور

معماری ویلای پلور

معماری: استودیو فضای خاص

موقعیت: ایران، تهران

معماران اصلی: مجتبی تسلط ، محمدعلی محمدیان

تیم طراحی: بهرام بادین راد، حامد سرحدی، مهیار تسلط

مساحت: ۴۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۳

عکاس: اشکان باقری اقدم

این پروژه شامل یک ویلا در منطقه پلور در تهران می باشد و روی فضایی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع بنا شده است. اولین نکته راجع به پروژه جذابیت و زیبای فضای اطراف آن می باشد. این منطقه توسط منظره زیبای کوه دماوند، دره ها، رودخانه ها، و مراتع وسیع احاطه شده است. سایت پروژه در یک شیب نسبتا تندی قرار دارد و در نقطه ای است که دسترسی آن به بخش های پایینی دشوار است. این ها مسائلی هستند که در ساخت ویلا باید در نظر گرفته می شدند. پیش از این دیوارهای اطراف سایت و آلاچیق آهنی در سطح دوم ساخته شده بود که در طول فرآیند طراحی حفظ شد.

یکی از ویژگی های برجسته این پروژه، حضور دماوند کوه زیبا و متکبر در شمال شرقی با چشم انداز روستای پلور در دامنه آن است. با توجه به پیش زمینه مطرح شده، ایده اصلی این پروژه این بود که چگونه می توان از این ویلا استفاده کرد و به طور همزمان حضور و هماهنگی در طبیعت بی نظیر این منطقه را احساس می کند؟ یا، به شیوه ای ساده تر، چگونه می توان در داخل و خارج از ساختمان با یکدیگر ارتباط برقرار کرد؟
بدین منظور، تصویری از یک قاب شیشه ای و فضای باز گسترده و یک فضایی برای محاوره به همراه کوه دماوند و طبیعت اطراف آن، در ذهن تیم طراحی ایجاد شد. به این ترتیب، پنجره هایی طراحی شد که کوه دماند را مانند یک قاب به نمایش می گذاشت. بام هرمی به عنوان عنصری که می تواند یک سطح آزادی را در سقف ایجاد کند، شکل گرفت( در عین حال نمادی از فرم کوه دماوند نیز بود). در زیر سقف هرمی شکل، پنجره هایی در سراسر فضا قرار داده است. با توجه به هماهنگی مابین فضای داخلی و خارجی، تخته سنگ های عمودی طراحی شده است که از نمای بیرونی دیده می شوند. این سنگ ها به فضای داخلی نیز راه یافته است و به تزئین بخش هایی از دیواره های آشپزخانه، سالن نشیمن، شومینه و سایر بخش ها می پردازد.
در پایان باید اشاره کرد که تلاش معماران برای ساخت یک ساختمان ارزشمند و پایدار بر روی این سطح فوق العاده است و ما امیدواریم که ساختمان این طبیعت زیبا و منحصر به فرد را مخدوش نکرده باشد.
در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری ویلا پلور معماری ویلای پلور  معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور معماری ویلای پلور

معماری ویلای پلور

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 3,401

2 دیدگاه‌

  1. رضا گفت:

    پلور تو آمله نه تهران مردک

    • تحریریه خط معمار گفت:

      بله. ما هم به خوبی از این موضوع آگاه هستیم. اما این متن برگرفته از توضیحات معمار پروژه هست و ما دخل و تصرف نمی کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *