معماری ویلای ارغوان

معماری ویلای ارغوان

معماری ویلای ارغوان

معماران: الهام اسدزاده، مهیار قاسم پوری

مساحت زمین: ۱۲۰۰ مترمربع

سال : ۱۴۰۱

مساحت زیر بنا : ۶۵۰ متر مربع

معرفی پروژه

در معماری ویلای ارغوان بررسی این مسئله که معماری و اقلیم پیوند تنگاتنگ و تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند مورد اهمیت واقع شده است. توجه به اقلیم و بوم  در طراحی نقش مهمی را ایفا می کند. به نحوی که طراحی و ساخت و ساز بدون شناخت پس زمینه ها و شرایط تاثیر گذار اقلیمی و طبیعی امکان پذیر نبوده و شرایط آسایش انسان باید با توجه به شرایط سخت محیطی باید به گونه ای فراهم شود که استفاده از انرژی فسیلی به حداقل میزان ممکن برسد.

طراحی این ویلا بر اساس خواست کارفرما یک ویلای کلاسیک بوده است. اما با وجود معماری یزد و زمینه آن و توجیه کردن کارفرما بنا بر طراحی مدرن و مداخله طراحی اصیل یزد که بر اساس قوانین و آب و هوای آن شهر به وجود آمده است این ویلا شکل گرفته است، که تمامی خواست های کارفرما در این ویلا با اصول طراحی درست و شناخت دقیق محیط و بستر طراحی ارائه شده است.

هدف اصلی

بررسی اولیه و تحقیق در مورد تاثیر اقلیم در خانه های شهر یزد می باشد.

چرا که آب و هوا به موازات سایر عوامل محیطی از مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری و تکوین شهر ها و تداوم حیات شهری به شمار می آید.

تحقیقات محیطی اقلیم یزد

ایران فلاتی است  که در عرض جغرافیایی ۲۵ -۴۰  درجه در نیم کره شمالی و در منطقه گرم واقع است در این مناطق به دلیل آن که میزان بارندگی سالانه بخار آب مورد نیاز جهت رطوبت هوا را تامین نمی کند هوا به طور کلی خشک است , روزهای آفتابی شدید هوای خشک و گرم و شبهای سرد و اختلاف زیاد بین حداقل و حداکثر دمای هوا در شبانه روز و همچنین متغیر بودن شدت باد در طول روز و در ساعات عصر و پوشش گیاهی در این اقلیم بسیار کم از خصوصیات این مناطق به شمار می آید.

تیپولوژی معماری در طراحی ویلا

در این ویلا سعی بر آن بوده است که بر اساس اقلیم و شرایط محیطی و آب و هوای غالب بر معماری  در راستای بهینه سازی انرژی های فسیلی و مدرنیته کردن ساختمان های یزد بر طبق معماری همان شهر ، پلان متراکم و فشرده است و بدین طریق سطوح خارجی ساختمان نسبت به حجم آن به حداقل می رسد، تراکم و فشردگی پلانها و طبقات میزان تبادل حرارتی را در زمستان و تابستان به حداقل می رساند و باعث می شود بیشترین سایه ممکن بر روی سطوح ایجاد شود.

عوامل موثر در تعیین فرم خانه  از دیدگاه معماری غالب در شهر یزد

شش متغیر اصلی در تعیین فرم خانه عبارت اند از : عوامل فیزیکی، مصالح و تکنولوژی ساخت و ساز ، سایت و موقعیت ، اقتصاد ، دفاع ، دین.

مصالح و متریال

عمدتا در شهر یزد در ساخت بناها از خشت و گل در جسم دیوارها استفاده می شود. اصولا خشت و گل و خاک ،گرمای بیرون را در طول روز داخل خود ذخیره کرده و شب هنگام که هوا سرد است حرارت ذخیره شده در داخل مصالح دیوار به فضای درونی منتقل می شود.

با توجه به ضوابط و آیین نامه های ساخت و ساز کشور استفاده از مصالح خشت و گل به عنوان عنصر باربر عملی نبوده است بنابراین طراحان با توجه به ابعاد طرح و تعداد طبقات، از بتن به عنوان عنصر اصلی ساختمان استفاده کرده اند.

دیوار و پوسته بیرونی ساختمان از ترکیب آجر و سیمان نقاشی شده با  رنگ روشن (سفید) و اندود گچ مقاوم در برابر رطوبت استفاده شد.

بام

بام در معماری ایران به جرات بخشی از فضای زندگی است علاوه بر وجود حجم های پیچیده و زیبا به عنوان حیاط هم مورد استفاده قرار می گرفته است. در این ویلا اطراف بام، تا یک متر جان پناه در نظر گرفته شده است، تا نوعی حیاط به وجود آورده شود. که در شب های تابستان برای خواب استفاده شود و همچنین این دیوار ها نقش ثانویه ای را به عنوان سایه انداز بام در ساعات مختلف روز در این اقلیم بازی می کند.

فضاهای اصلی ساختمان

سکو، سردرورودی ،ایوان،حیاط،پارکینگ، اتاق ها،حوض،زمین بازی، استخر،اشپزخانه،صبحانه خوری،سرویس،نشیمن خصوصی

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از طراحی معماری ویلای ارغوان دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: اسدزاده، قاسم پوری

تعداد بازدید: 674

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *