معماری ساختمان اداری کارخانه PBP، گروه معماری آراد

معماری ساختمان کارخانه

معماری ساختمان اداری کارخانه PBP، گروه معماری آراد

اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش راجع به گروه معماری آراد سخن گفتیم. این دفتر معماری با همکاری دو معمار برجسته معاصر بهرام کلانتری و کوروش دباغ تأسیس شده است. تجربه های این گروه معماری شامل کارهای گسترده ای در طراحی و مدیریت انواع پروژه های مختلفی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، طراحی فضاهای آموزشی، ساختمان های اداری، فرودگاه ها، و مجتمع های صنعتی می باشد. این گروه باتجربه و معاصر تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی در مسابقات معماری در سطح جهانی نیز شده است. خط معمار نیز قصد دارد این نمونه های برجسته را به شما در این بخش و مطالب آتی معرفی کند. پروژه معماری کارخانه PBP در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب جایزه در مسابقات جهانی معماری شده است و خط معمار در ادامه به شرح کامل این پروژه می پردازد.

شرح پروژه :

شهرک صنعتی پرند، یک شهر صنعتی برای کارخانه هایی که سطح آلودگی کمتری نسبت به سایر کارخانه ها دارد می باشد. این شهر با منطقه تولیدی به مساحت ۶۸۰ هکتار است که در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. تمامی کارخانه هایی که در شهرک صنعتی پرند واقع شده اند، دقیقا شبیه به سایر کارخانه هایی هستند که در نقاط مختلف کشور یافت می شود: غرفه های بزرگ با سقف های شیب دار، پوشش اولیه آجری که توسط پورتال های از پیش طراحی شده پشتیبانی می شوند.

کارخانه PBP به یک نقطه عطف صنعتی، در شهرک پرند با وجود داشتن ساختمان سفید، با نمای شیشه ای و آلومینیومی و ساده ،اما هندسی و جذاب و چشمگیر تبدیل شد. این پروژه کارخانه ای است که شامل یک کارخانه ساختمانی پیش ساخته و یک ساختمان اداری و فرعی است. هدف اصلی کارفرما این بود که سیستم ساختمانی سنتی را به یک سیستم ساختمان صنعتی تبدیل کند که می تواند تقاضای فراوان ساخت و ساز در ایران را برآورده کند.

یکی دیگر از خواسته های کارفرما ساخت  پروژه در مدت زمان کوتاه برای فعال شدن خط تولید در اسرع زمان بود. طراحی و اجرای این پروژه با در نظر گرفتن تمامی این عوامل انجام شد. استراتژی طراحی این بود که از یک واحد مدولار تکراری استفاده کند که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند انواع فعالیت ها را از بخش های مختلف خط تولید به دفتر متصل کند. این خود باعث می شد تا زمان ساخت و ساز را به حداقل برساند. در واقع می توانیم بگوییم که تمامی روند طراحی و اجرای پروژه در بازه زمانی بسیار کوتاه ۷ ماهه با اتمام رسید. تکرار یک ماژول ساده یک فرم متمایز ایجاد کرد که کاملا غیر متداول بود. این فرم به عنوان نماد تجاری پروژه قرار گرفت و در میان شهرک صنعتی پرند برافراشته شد.

در بخش های بعدی به معرفی سایر نمونه های فوق العاده از این دفتر معماری خواهیم پرداخت.اکنون خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان کارخانه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aradoffice – ArchLine

تعداد بازدید: 1,899

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *