معماری خانه ویلایی فیروزمندان، دفتر معماری پیرامون

معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی

معماری خانه ویلایی فیروزمندان

معماری: دفتر معماری پیرامون

موقعیت: ایران، استان فارس، لار

معماران مسئول: بهروز شهبازی، محمد فروتن

مساحت: ۶۵۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۱ – ۲۰۱۲

از زبان معمار پروژه: خانه فیروزمندان در شهر لار واقع شده است. شهری با آب و هوای گرم و نسبتا مرطوب از توابع استان فارس. لار، یک شهر تاریخی است که از زلزله ای که در سال ۱۳۳۹ اتفاق افتاد، همچنان رنج می برد. در آن زمان، پناهگاه های موقت برا بازماندگان زلزله در بخش های جنوب شهر ساخته شد. وقتی شهر بر اساس برنامه جامع بازسازی شد، شهرداری تصمیم بر حفظ این پناهگاهها که سقف های طاق دار داشتند گرفت.

بر اساس قوانین مصوب شهرداری لار، ساختمان های این شهر با تراکم ۶۰ درصد ساخته می شوند. خانه فیروزمندان که در این بخش به معماری آن پرداخته ایم نیز با تبعیت از این قانون، در زمینی به سماحت ۴۶۰ مترمربع در سه طبقه ساخته شده است. طبقه زیرین، طبقه همکف و طبقه اول.

در این پروژه از یک الگوی معماری خانه های سنتی ایرانی با نام “چهار صفه” استفاده شد.  به نقل از ویکی پدیا چهار صفه عبارت است از:

صفه یا چفته به معنی خمیده یا طاقدار بوده و در خراسان فضای سرپوشیده را می گفتند.نمونه ای شبیه به انرا در کاخ بیشابور در فضای مرکزی که بعنوان حیاط بوده است،مشاهده می کنیم.قرن هشتم هجری تاریخ تکامل چهارصفه‌ است. این بنا در اصل عبارت است از یک بنای مربع یا مستطیل شکل با اتاقهای متصل به هم احاطه شده، بطوری که در اطراف فضای مرکزی اتاق‌های شاه نشین مانند بوجود اورده‌است. اصطلاح چهار صفه را می‌توان برای اتاق یا چهارطاق (صلیبی شکل) یا تالار مستطیل به کار برد، که با چند طاق پوشیده شده باشد. چهارصفه‌های ساده معمولا در گوشه‌های عمارتی که در وسط حیاط قرار دارد ساخته شده اند(مانند مدرسهٔ خرگرد خراسان). در خانه های چهار صفه عناصری مثل:سردر،صفه،اتاق،میان خانه و حیاط را داریم.خانه های چهارصفه در نقاط مرکزی ایران بخصوص در زواره،ساخته شده اند.

چهارصفه چیزی شبیه به حیاط در خانه های ویلایی است ولی با ابعاد و اندازه کوچکتر. ایجاد فضای چهارصفه در این خانه مسکونی ویلایی نه تنها به رفع کردن مسئله ۶۰ درصد تراکم شهرداری کمک نمود، بلکه به ایجاد راهکاری برای آب و هوای گرم و مرطوب این شهر نیز کمک نمود.

علاوه بر چهارصفه، فضای حیاط بزرگ تری نیز وجود دارد که به حیاط های کوچکتر تقسیم می شود. برای مشاهده تصاویر این ویلا با خط معمار همراه باشید. در انتهای نیز پلان ها، سکشن و … قرار داده شده است.

معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی معماری ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری خانه ویلایی،طراحی خانه ویلایی

پلان ها، نقشه ها، دیاگرام ها و …

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – ArchDaily

تعداد بازدید: 6,751

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *