معماری خانه‌ بوستان، اثر محمدتقی باقری

معماری خانه بوستان / دفتر

معماری ساختمان مسکونی بوستان

خانه‌ی بوستان، اثر محمدتقی باقری

معمار: محمد‌تقی باقری

همکاران پروژه: محمد پزشکیان، محمد‌جواد موحد، محسن مولایی، احمد نورمنور

مساحت زمین: ۱۸۵ مترمربع

تاریخ شروع پروژه: ۱۴۰۰/۵/۸

تاریخ پایان پروژه: ۱۴۰۰/۱۰/۱۰

عکاس پروژه: استودیو نیمکت (فرزاد باقرزاده)

شرح پروژه:

معماری خانه‌ بوستان، اثر محمدتقی باقری فصل مشترک ارتباط اعضای یک خانواده است، پروژه‌ی خانه بوستان در بافتی متراکم با تراکم ساختمانی کم با مردمی عموما از قشر ضعیف اقتصادی و کم‌برخوردار قرار گرفته است.

بنای اصلی خانه در این منطقه سرپناه است تا توجه به زیبایی و پرداختن به ظاهر بنا. این پروژه با بودجه‌ی بسیار محدود و قدمت ۱۷ ساله‌ سنتی‌ساز، با وضع موجود طبقه‌ همکف، اول و یک اتاق در طبقه‌ دوم با کاربری مسکونی برای بازسازی و بهسازی به تیم دفتر معماری محمد تقی باقری سپرده شد.

قدیمی بودن سازه یکی از مهم‌ ترین محدودیت‌ های موجود در پروژه بوده است. به همین دلیل سعی بر سبک‌ سازی ساختمان با تکنیک‌ های جدید و ابداعی مد نظر، حین طراحی و اجرا بوده. سقف اضافه شده به طبقه‌ دوم از جنس فلز گالوانیزه و شاسی قوطی فلزی و عایق حرارتی پشم شیشه در نظر گرفته شده و برای دیوارهای داخلی از تکنولوژی DRYWALL برای جدا کردن فضا ها استفاده گردیده است.

خواسته‌ کارفرما مبنی بر دلباز بودن فضاهای خانه، حس بصری عمیق در فضاهای یک خانه را طلب می‌کرد؛ تاکید طراحان در طراحی بر لایه لایه بودن فضاهای شفاف و نیمه‌ شفاف در تمامی بخش‌ های ساختمان از جمله طبقات، ورودی و نمای ساختمان بوده تا ارتباط بصری کاربر با سایر محیط‌ ها قطع نگردد. تکمیل طبقه‌ی دوم ساختمان برای دوران بازنشستگی و ایجاد دو واحد مجزا که برای سکونت فرزندان خود در نظر داشتند، بود.
در طراحی طبقات باید نظر فرزندان جوان خانواده جلب می‌ شده است. تفکیک فضای نشیمن، پذیرایی و قرار گرفتن آشپزخانه در قلب فضا با ایجاد حریم در فیلتر ورودی ساختمان لحاظ شده است.

طبقه‌ دوم با توجه به محل تجمع اعضای خانواده و دوران بازنشستگی کاربر فضا، نیاز به فضای باز در دوران پاندمی کرونا داشته، با این رویکرد در قلب خانه حیاطی در ارتفاع طراحی گردیده و با کاربرد چند منظوره‌ی صبحانه‌ خوری و فضای تجمع اعضای خانواده در فصول مختلف سال پیشنهاد و ساخته شده است.
برای بهره‌ وری بهینه از انرژی در فصول گرم سال، پنجره‌ مشبک آجری در امتداد مخالف حیاط برای حرکت هوا در فصل تابستان در نظر گرفته شده است. حیاط طبقه‌ دوم با نما ارتباط مستقیم اقلیمی داشته و با باز کردن دو پنجره گردش هوای داخل فضا را تسهیل می‌ نماید.

نمای پروژه معماری خانه‌ بوستان، اثر محمدتقی باقری با توجه به بافت منطقه نیاز به تمایزی داشت از نظر بصری ولی با محدودیت‌ های بودجه و بافت آجری منطقه تصمیم بر ترکیب آجر و فلز شد. حرکت درختان سبز در نما و آجر لعابدار سبزِ نما طراوت خانه را به رخ می‌ کشد. دعوت‌ کنندگی در ورودی بنا و کشاندن چشم‌ ها به درون و ایجاد کردن فضای نیمه‌ شفاف از موارد نظری بود که در طراحی تمامی بخش‌ های ساختمان استفاده شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه خانه بوستان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن . غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 1,681

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *