معماری آپارتمان مسکونی لاکچری با استفاده از تکنولوژی انرژی

معماری آپارتمان مسکونی لاکچری با استفاده از تکنولوژی انرژی

معماری آپارتمان مسکونی لاکچری با استفاده از تکنولوژی انرژی

ساختمان جدید در جنرال وبر استراسه در Frauenfeld یک اقامتگاه چند خانواده معمولی نیست، بلکه همزیستی از یک ساختمان آپارتمانی کلاسیک با ۶ آپارتمان و یک پنت هاوس مجلل است که در کل طبقه زیر شیروانی (تقریباً ۴۰۰ متر مربع) گسترش یافته است.

این ساختمان آپارتمانی دارای روف گاردنی به مساحت (تقریباً ۱۵۰ متر مربع) است. مالکان سه واحد از ۷ واحد برای نیازهای خود استفاده می کنند: پنت هاوس / اتاق زیر شیروانی، یک آپارتمان ۴.۵ اتاقه در طبقه اول و یک آپارتمان / دفتر ۲.۵ اتاقه در طبقه همکف. به همین دلیل دسترسی مستقیم به سه واحد از طریق آسانسور خصوصی امکان پذیر است.

به این ترتیب بخشی از ساختمان مسکونی مشابه خانه یک خانواده توسط همان خانواده مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به شرح این پروژه تحت عنوان معماری آپارتمان مسکونی لاکچری با استفاده از تکنولوژی انرژی می پردازیم.

حفظ ارتباط با بیرون و مناظر شهری

از نظر برنامه ریزی شهری، ساختمان بسیار فشرده و معمولی است، اما در عین حال از طریق پنجره هایی با مقیاس بزرگ از کف تا سقف به بیرون باز می شود و در نتیجه به شیوه ای شهری با محیط اطراف شهری ارتباط برقرار می کند.

تراس ها و ایوان ها در هر طرف ساختمان در نظر گرفته شده است. به طوری که از نظر معماری به هر چهار نما به طور یکسان برخورد می شود. تراس بزرگ اتاق زیر شیروانی رو به شمال غربی است و منظره پانورامایی وسیعی از شهر ارائه می دهد.

شیب و جهت گیری طرح تضمین کننده دید بدون مانع در دراز مدت است. در سمت خیابان، یک ایوان سرپوشیده کوچکتر ارائه شده است که به تراس بزرگ اتاق زیر شیروانی متصل می شود و کل تراس را به مساحت ۱۳۵ متر مربع و ۲۷۰ درجه ایجاد می کند.

طراحی پاسیو و ویژگی های آن

قسمت مرکزی پنت هاوس پاسیو واقع در وسط طبقه زیر شیروانی است. تقریبا پاسیو ۴۰ متر مربعی از سه طرف کاملاً به صورت شفاف پوشش داده شده است، سطح باقی‌ مانده نما با کاشی‌ های سنگی چینی در مقیاس بزرگ پوشیده شده است.

دو پنجره در نمای مات پاسیو نفوذ می کند و نمای اتاق های پشت سر را گسترش می دهد. به عنوان مثال، پشت پنجره در آشپزخانه، یک فضای استراحت با صندلی وجود دارد تا بتوان از منظره پاسیو لذت برد.

به غیر از تهویه و روشنایی، پاسیو یک عملکرد اضافی به عنوان گذرگاه انجام می دهد و کف اتاق زیر شیروانی را با روف گاردن از طریق یک راه پله مارپیچ فلزی متصل می کند.

طراحی نما و متریال مناسب

یکی از نکات برجسته این پروژه، نمای فلزی تهویه شده از آلومینیوم آنودایز شده است. نما تحت تسلط پروفیل های آلومینیومی افقی است که به وسیله مکانیزم گیره به لایه فلزی بیرونی (ورق پایه) متصل شده است.

پروفیل های آلومینیومی آنودایز شده اند، که رنگ همگنی تولید نمی کند، اما یک گرادیان رنگ در حال تغییر بسته به شرایط نور / موقعیت خورشید ایجاد می کنند.

هنگام آنودایز کردن آلومینیوم (که آندایزینگ نیز نامیده می شود)، لایه بالایی یک جزء آلومینیومی با اکسیداسیون آندی به یک لایه اکسیدی مقاوم تبدیل می شود. اجزای آلومینیوم آنودایز شده در برابر سایش و خوردگی محافظت می شوند، رفتار لغزشی بهبود یافته ای را نشان می دهند و ظاهری نجیب دارند.

پنت هاوس و دسترسی ها مختلف

نقطه اوج ساختمان پنت هاوس است که کل طبقه زیر شیروانی و روف گاردن را شامل می شود. پنت هاوس تقریبا شامل حدود ۲۳۰ متر مربع مساحت نشیمن خالص، ۱۷۰ متر مربع شامل مساحت تراس می باشد. پاسیو در طبقه زیر شیروانی واقع شده است  و تقریبا ۱۵۰ متر مربع شامل مساحت روف گاردن و استخر می باشد.

دسترسی به آپارتمان زیر شیروانی در حال حاضر یک طبقه زیر، یعنی در طبقه فوقانی است، و راه پله بین طبقه بالا و طبقه زیر شیروانی به طور کامل در آپارتمان زیر شیروانی قرار دارد. آسانسور داخلی آپارتمان که فقط برای ساکنان پنت هاوس قابل دسترسی است، آزادانه در اتاق ایستاده و با چوب پوشیده شده است.

از نظر بصری، آسانسور به عنوان توسعه مبلمان داخلی یکپارچه می شود. پلان طبقه باز، بسته به عملکرد اتاق و حریم خصوصی به مناطق مختلف تقسیم می شود. فضای نشیمن ۷۰ متر مربعی از چهار طرف توسط تراس احاطه شده است و به همه جهات باز می شود. صرف نظر از موقعیت خورشید، همیشه فضای تراس در سایه قرار دارند و بخش هایی که تراس آفتابی هستند در آفتاب قرار دارند.

سیستم تامین انرژی و ایمنی ساختمان

به منظور دستیابی به راحتی و ایمنی بیشتر و در عین حال کاهش مصرف انرژی، صاحبان ساختمان یک سیستم اتوماسیون ساختمان کاملاً جامع “KNX” را انتخاب کردند.

این سیستم هوشمند تاسیسات برقی، برای فعال کردن شبکه تمام اجزای فن آوری سیستم خانه و ساختمان استفاده می شود. عملکردهایی مانند روشنایی، سایه‌ اندازی، کنترل پرده‌ ها، گرمایش و تهویه، لوازم چند رسانه‌ ای و خانگی، اما همچنین سیستم فتوولتائیک شامل ذخیره‌ سازی باتری، سیستم نظارت بر انرژی و ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی به‌ طور یکنواخت، هوشمند و کارآمد به شبکه متصل شده اند.

محدودیت های تکنولوژی و طراحی ابتکاری

در بسیاری از تصمیمات طراحی، معمار با محدودیت های مطلق تکنولوژی روبرو شد. به عنوان مثال، برای پنجره های کشویی بدون قاب، بزرگترین عناصر ممکن از پیمانکار swissFineLine سفارش داده شده است. اندازه تک تک عناصر تا ۶ متر در ۳ متر است که در نتیجه کل مساحت شیشه حداکثر ۱۸ متر مربع برای هر عنصر است.

علاوه بر این، تک تک عناصر با اتوماسیون ساختمان موتور شبکه می شوند. از آنجایی که بخش بزرگی از آپارتمان زیر شیروانی کاملاً شفاف است، عایق حرارتی تابستانی برای آب و هوای داخلی منطبق بسیار مهم بوده است. برای صاحبان ساختمان بسیار مهم بوده است که دمای مطبوع تقریباً ۲۳ درجه سانتی گراد بدون تهویه هوا حتی در اواسط تابستان به دست آید.

برای انجام این وظیفه طاقت فرسا، جنبه های مختلف برنامه ریزی در نظر گرفته شده است: معماری، فیزیک ساختمان، و همچنین فناوری ساختمان. پاسخ معماری، طراحی فضای نشیمن شفاف و شیشه ای بوده است. آپارتمان با ۸ نما (شامل پاسیو) که به طور کامل یا جزئی باز می شود، قابلیت تهویه کامل را دارد که این امر نیز کمک زیادی به محافظت از گرمای تابستان می کند.

سیستم کنترل انرژی ساختمان

سیستم ابتکاری دیگری که پیاده سازی شده است به اصطلاح، TABS است. TABS یک راه حل سیستمی نوآورانه و کم مصرف برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها از همه نوع است.

در این فرآیند از توده ساختمان یعنی بتن به عنوان سطح ذخیره انرژی و تشعشع استفاده می شود و با دمای عملیاتی پایین تامین می شود. این امر تأثیر مثبتی بر راندمان عملکرد پمپ های حرارتی دارد و هزینه های انرژی متحمل شده را کاهش می دهد.

منابع انرژی زمین گرمایی (کاوشگر زمین) برای عملیات دو ظرفیتی (گرمایش و سرمایش) استفاده شده است. این سیستم در طول سال راحتی زیادی را در اتاق ها فراهم می کند، زیرا تبادل انرژی بیشتر از طریق دو سطح فعال حرارتی (کف و سقف) انجام می شود.

استر خصوصی و قرار گیری جایگاه مناسب

مشتریان در ابتدا خواهان یک استخر در باغ در سطح همکف بودند، اما هنوز هم فقط به صورت خصوصی قابل دسترسی است. پس از مطالعه دقیق انواع مختلف، که در آن تمام جوانب مثبت و منفی سنجیده شد، تصمیم به ادغام استخر در پشت بام به عنوان عنصری از پنت هاوس به وضوح اتخاذ شد.

علت های انتخاب استخر در روف گاردن:

  1. انحصار به دلیل روی پشت بام بودن
  2. نمای پانوراما ۳۶۰ درجه
  3. حریم خصوصی
  4. پیشرفت / برجسته سازی بسیار زیاد روف گاردن

عوامل مخالف با قرار گیری استخر در روف گاردن:

تقریبا سه برابر بودجه و تلاش زیاد برای برنامه ریزی عظیم به دلیل پیچیدگی بسیار بالا

 تبدیل برنامه ریزی استخر به پروژه ای جداگانه که در آن انواع مختلف، مواد و طرح های فنی باید مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر طراحی سازه، بزرگترین چالش ها الزامات فیزیک ساختمان، تاسیسات فنی، طراحی معماری انتقال و رعایت تمام استانداردهای ایمنی در مورد حفاظت از سقوط بوده است.

استخر (اندازه حوض خالص: طول حدود ۱۱ متر، عرض تقریبی ۳ متر، تقریباً ۱.۵ متر عمق) در روف گاردن بین پاسیو و تراس اتاق زیر شیروانی قرار دارد. به منظور دستیابی به عمق لازم در محوطه استخر، دو اتاق زیر استخر (آشپزخانه و اتاق مهمان دوم) فقط ۲.۴۰ متر ارتفاع دارند (= ارتفاع استاندارد)، اتاق های باقی مانده اندکی کمتر از ۳ متر ارتفاع دارند.

دسترسی به استخر از طریق پاسیو است، دسترسی عمودی از طریق یک پلکان مارپیچ در وسط پاسیو است (به فصل بعدی مراجعه کنید). امکانات استخر به طور کامل با معماری یکپارچه شده است، به طوری که استفاده از استخر را نمی توان از بیرون حدس زد. این از حریم خصوصی محافظت می کند.

قرار گیری راه پله ها

راه پله مارپیچی که در مرکز پاسیو قرار گرفته است بسیار بیشتر از اتصال دو سطح است. از نظر معماری، این پلکان یک مجسمه در مقیاس بزرگ در نظر گرفته شده بود که در پاسیو به نمایش گذاشته شد و از هر جایی قابل مشاهده بود.

برای دستیابی به این شخصیت مجسمه‌ سازی، معمار یک ساختار بدون درز را طراحی کرد که گویی از یک بازیگر ساخته شده است. قرار نبوده است تکیه گاه در وسط راه پله وجود داشته باشد.

سطوح زیرین و کناری صاف و بدون درز هستند تا یکنواختی حجم حفظ شود. تحقق این طرح از نظر فنی بسیار سخت می باشد. نرده در چشم پله از یک لوله توسط لیزر ساخته شده بود، زیره فقط بعد از آن نصب و جوش داده شده است.

پله به طور کامل در کارگاه فلزی تولید و روکش شده است. کل ساختار راه پله به محل ساخت و ساز تحویل داده شده است. با استفاده از یک جرثقیل پنوماتیک به محل نصب شده و لنگر انداخته است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری آپارتمان مسکونی لاکچری با استفاده از تکنولوژی انرژی دعوت می نماید.

تصاویر

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریره خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 541

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *