طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو

طراحی و دیزاین کلینیک پوست

طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو

امروزه علوم پزشکی به سرعت چشمگیری رو به پیشرفت می باشد. این پیشرفت روزافزون در علوم پزشکی تأثیر به سزایی در طراحی و دکوراسیون فضاهای درمانی نیز داشته است. پزشکان می خواهند تا فضای کاریشان هم برای خود و کارمندانشان و هم برای مراجعه کنندگان آرامش بخش باشد و استرس و تشویش را از بیماران دور کرده و حس آرامش را به آن ها منتقل کنند. این امر در حوزه درمانی زیبایی و پوست و مو نیز صادق است. از این رو معماران و طراحان داخلی که به طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو می پردازند، سعی می کنند تا سرعت و پویایی موجود در رشد علوم پزشکی را در فضاهای درمانی منعکس کنند و ثابت کنند که نیازهای بیماران نیز به همان اندازه رشد کرده است. همچنین باید بیفزاییم که طراحی فضاهای درمانی از قراردادهای و اصول معمول پا فراتر نهاده و طراحان فضایی کاملا متفاوت از مطب های گذشته ایجاد می کنند. اگر به خاطر داشته باشید در بخش های گذشته اصول طراحی مطب ها را برای شما به اشتراک گذاشتیم. این مطلب به طور کامل تمامی نکات و اصول مرتبط با طراحی مطب های پزشکی را شرح می دهد. شما می توانید با کلیک کردن روی لینک زیر به این مطلب دسترسی یافته و در طراحی فضاهای درمانی از آن ها ایده بگیرید.

راهنمای جامع طراحی، دکوراسیون و بازسازی مطب

با وجود این که تمامی مطب ها و کلینیک های درمانی دارای اصول و استانداردهای مشترکی هستند، با توجه به تخصص شاخه پزشکی، دارای تفاوت هایی نیز هستند. به عنوان مثال مطب دندان پزشکی دارای اصول و نیازهایی هستند که با مطب پوست و مو و زیبایی متفاوت است. از این رو اکنون در این بخش، خط معمار می خواهد نکات مهم در طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو را ببرای شما بیان کرده و نمونه ای بی نظیر از پروژه های به انجام رسیده در این زمینه را برای شما به اشتراک بگذارد.

کلینیک های زیبایی و پوست و مو تنها دارای اتاق های خدمات نیستند. بلکه دارای فضاهایی از قبیل زیر هستند.

_ اتاق جداگانه برای تأسیسات:  در این اتاق ترجیحا برای نگه داری مواد و ابزار های مورد استفاده می شود.

_ سالن انتظار: در این بخش افراد پس از این که پذیرش می شوند در انتظار می نشینند.

_ اتاق درمان

_اتاق پزشک

_ اتاق استراحت کارمندان

_ اتاق استریل سازی

_ سرویس بهداشتی

نورپردازی در طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو

همانند هر فضای داخلی، در فضای داخلی مطب ها و کلینیک ها نور به عنوان عنصر اصلی و کلیدی در بحث زیبایی شناسی و همچنین روحیه مراجعه عمل می کند. علاوه بر این، نور همچنین نقش تعیین کننده ای در روند شکل گیری نگرش بیمار در فضا دارد. به همین دلیل، در صورت امکان، از نور طبیعی برای فضا استفاده کنید. اما در صورتی که نور طبیعی برای فضا کافی نبود می توانید از نور مصنوعی برای تأمین نور مورد نیاز استفاده کنید. نکته مهم در نورپردازی مطب های زیبایی و پوست و مو درجه حرارت نور می باشد. این امر بسیار مهم و ضروری می باشد، زیرا اگر به خوبی انتخاب نشود ممکن است که برخی از مشکلات و ضایعات پوستی به درستی به به چشم دیده نشوند و بدین ترتیب در روند درمان، افراد با مشکل روبرو می شوند. همچنین نور به عنوان یک عامل تزیینی به حساب می آید. در صورتی که به طور منطقی به کار رود، می تواند شخصیت فضا را تغییر دهد. از این رو شما می توانید با افزودن نورهای مخفی در سقف، کف و دیوارها به زیبایی و جذابیت فضا بیفزایید.

الویت عملکرد بر زیبایی

باید بگوییم که بحث زیبایی شناسی در طراحی کلینیک پوست و مو بیش تر جهت زیباتر دیده شدن فضا اهمیت دارد و به عنوان یک عنصر استراتژی بازایابی به حساب می آید. افزودن این نکته ضروری است که طراحی داخلی کلینیک و مطب پوست و مو فقط زیبایی شناسی و یا فرصتی برای به نمایش گذاشتن آخرین روند طراحی نیست، بلکه شرط اصلی هنگام طراحی کلینیک های پوست و مو، حفظ عملکرد در کنار زیبایی شناسی می باشد.

فضای داخلی باید تمیز، ایمن، راحت و ارگونومیک باشد و در عین حال از نظر بصری جذاب باشد – اما باید دقت داشته باشید که این امر هرگز برعکس نباشد ، زیرا یک کلینیک خوب اما غیر کاربردی پزشکان یا بیمارانشان را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

تجهیزات مورد نیاز

یک طراحی کلینیک خوب باید فضای کافی برای دستگاه ها ، لوازم و مبلمان مختلف را فراهم کند. همچنین باید تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مطب پوست و مو را فراهم آورد. امکاناتی از قبیل:

روشویی: در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو باید برای هر یک از اتاق های درمان حداقل یک روشویی قرار داده شود.

دستگاه های استریل سازی: استریل سازی برای تمامی ابزارهایی که قابلیت استفاده مجدد را دارند ضروری می باشد. از این رو توصیه می شود تا در هر یک از اتاق های درمان یک دستگاه قرار داده شود. یا این که در صورت داشتن فضای کافی می توان یک اتاق جداگانه برای استریل ساختن ابزار و سایر شستشو ها طراحی کرد. به طور کلی یک کلینیک پوست و مو باید دارای یک دستگاه استریل سازی، یک میز برای قرار دادن ابزارهای استفاده شده، یک میز برای ابزارهای استریل شده، یک میز برای مواد استریل سازی و یک سینک باشد.

شرح پروژه

پروژه حاضر شامل طراحی کلینیک پوست، مو، زیبایی و خدمات لیزر می باشد. این کلینیک مجهز به جدیدترین و به روز ترین تجهیزات مراقبت های پوستی می باشد. هر کلینیک دارای سه اتاق درمان می باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد معماری داخلی این پروژه می توان به امکانات مدرن و به روز آن اشاره کرد. همانطور که پیش تر در مقالات گذشته اشاره کردیم که مهم ترین عامل در طراحی داخلی کلینیک و مطب ها ایجاد آرامش برای بیماران است. از طرفی نیر ارائه خدمات درمانی زمان بر می باشد و ممکن است افراد ساعات طولانی را در فضای انتظار بگذرانند. از این رو این بخش در کلینیک های درمانی، به ویژه خدمات پوست و مو که زمان بر است، مبلمانش تا حد راحت بوده و انتخاب رنگ و چیدمان فضا به گونه ای باشد که آرامش را به مخاطبین منتقل کند. در دکوراسیون مطب حاضر، طراحان سعی بر این داشته اند تا با به کار بردن ترکیب پالت رنگی سرد و گرم ملایم همچون سفید، کرم در کنار اشیای چوبی و سنگی، فضایی آرامش بخشی را خلق کنند.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو خط معمار را همراهی کنید.

طراحی و دیزاین کلینیک پوست طراحی و دیزاین کلینیک پوست طراحی و دیزاین کلینیک پوستطراحی و دیزاین کلینیک پوست

در این بخش به طراحی و دیزاین کلینیک پوست و مو پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Officesnapshot

تعداد بازدید: 2,005

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *