طراحی ویلای بلندپرواز، دفتر معماری مهیار

معماری: دفتر معماری مهیار

معمار مسئول: مهیار عرب بوربور

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۷۶۵ مترمربع

تیم طراحی: مهدی خانی

لنداسکیپ: مهیار عرب بوربور

همکاران: بهرام عرب، علیرضا علیدوستی

عکاس: استودیو دید

سال: ۱۳۹۸

شرح پروژه

آرزوهایمان تمام زندگی ما را احاطه کرده اند، گذشته شیرین ما به امید یک آینده می گذرد و تبدیل به یک خاطره می شود و روزهای ما با لذت خاطرات گذشته و امید به آینده احاطه شده است.  (ایده اصلی این پروژه از موزیک (بلندپروازی) high hopes  گروه Pink Floyd  برگرفته شده است، این پروژه قسمتی از آلبوم حیوانات خاکستری می باشد.)

از سوی دیگر مالک ویلا علاقه بسیاری به گذشته داشت و از مرور خاطرات گذشته لذت می برد. این علاقه کارفرما به گذشته طراح را یاد موزیک (بلندپروازی) High hops  انداخت و شروع به فرآیند طراحی با ایده مرور در زمان های مختلف و علاقه به گذشته کرد.

طراحان برای تبدیل این ایده به حجم از دو فرآیند مجزا برای پلان و حجم استفاده کرده اند و سپس نتیجه این دو فرآیند را با یکدیگر ترکیب کرده اند. ایده اصلی پلان، خطوط اصلی رودخانه زاینده رود می باشد که بعد از چند مرحله تبدیل به پلان و لنداسکیپ می شود و در نهایت پلان نهایی تقسیم به سه جریان اصلی یعنی گذشته، حال و آینده می شود. ایده اصلی حجم، ابتدا یک مدول از ترکیب کوه که به عنوان سمبل آرزوها و منحنی یک قوس قدیمی که به عنوان سمبل معماری سنتی ایران می باشد، بدست آمده است. (یعنی ترکیبی از آینده و گذشته)  این هسته در ۶ فاز در جهت یک محور حرکت کرده است که سمبل این موضوع می باشد که آرزوها در تقابل با گذشته همیشه زندگی افراد را احاطه کرده اند.  همچنین برای بیان حس نوستالژی و بیان شیرینی دوران کودکی از بعضی از سمبل های خانه های قدیمی استفاده کرده که در تقابل با معماری مدرن می باشد که در زیر چند نمونه ذکر میشود:

۱_ آتریوم و یا باغچه های دو طبقه در خانه های قدیمی (Sunken courtyard)

۲_ استفاده از رنگ سفید، قهوه ای و سبز

۳_ کاربرد آجر در کف ساختمان مانند خانه های قدیمی

۴_ سکو برای نشستن و دیدن فضای بیرونی

به عبارتی دیگر طراحان برای بیان فرآیند زندگی در نماهای اصلی ساختمان و Section  ها، به تعریف سه زمان گذشته، حال و آینده پرداخته و تفاوت های هر کدام را نشان داده اند.

۱_ گذشته: یک پرسپکتیو می باشد و همه چیز از افراد دور می شود، دارای کشش است، زندگی شخصی و سرگرمی

۲_ حال: همه چیز نامرتب است چون گذشته و آینده در هم ترکیب شده است، ترکیب ارتباط درونی و بیرونی

۳_ آینده: همه چیز ایده آل و مرتب است، همه چیز مخفی است، بزرگ و هیجان انگیز است، شامل زندگی اجتماعی است.

این پروژه در شهرک تفریحی، در منطقه کوهستانی چادگان اصفهان ( ایران ) بر روی شیب دامنه یک تپه قرار دارد. همچنین دید مناسب روز به سمت سد (دریاچه) و دید مناسب شب به سمت شهر می باشد، استفاده از  آتریم به منظور جذابیت بصری می باشد.

از سوی دیگر شهرک دارای مقررات می باشد :

۱_ دید به سمت ساختمان دو طرف ممنوع است.

۲_ ارتفاع ساختمان از کد صفر نباید بیشتر از ۳ متر باشد.

۳_ طول حیاط جلو ساختمان نباید کمتر از ۱۲ متر می باشد.

جهت گیری ساختمان برای جذب نور خورشید به گونه ای می باشد که دهنه های ساختمان به سمت آفتاب صبحگاهی جنوب شرق می باشد، و بیش از دو سوم از حجم آفتابگیر می باشد، وجود سایه بان ها در دهانه ها باعث شده است که بتوانند در زمستان بیشترین مقدار آفتاب و در تابستان کمترین مقدار آفتاب را جذب کنند. از سوی دیگر برای تامین نور در فضاهای مرکزی از آتریم شیشه ای استفاده کرده اند.

این ساختمان دارای تهویه طبیعی می باشد یعنی از جریان هوا طبیعی و فیلتر کردن آن به وسیله گیاهان جلوی پنجره ها استفاده می کند.

۱_ جهت دهنه های ساختمان به سوی جریان اصلی هوا می باشد.

۲_ هوای ورودی در هنگام ورود  از پنجره ها در اثر گذر کردن از روی گیاهان جلو پنجر مطبوع و خنک می شود.

۳_ هر اتاق دارای یک پنجره ورودی و یک پنجره خروجی هوا می باشد.

۴_ آتریم به عنوان یک دود کش عمل می کند و باعث مکش و خروج هوا می شود.

۵_ شیار بین تراس جهت حرکت داشتن هوا در میان ساختمان می باشد.

با توجه به کوهستانی بودن منطقه، طراحان برای برف نیز برف گیرهای متنوعی در جهات مختلف قرار داده اند. افقی، عمودی و هیبریدی

تقسیم بندی فضایی ساختمان بر اساس عملکردشان به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم شده که این دو فضا از یکدیگر جدا باشند. این موضوع در دسترسی فضاها نیز رعایت شده است و هر فضا بر اساس عملکردش دارای دسترسی منحصر به خود می باشد. مانند دسترسی مخفی آتریم از بین دو ساختمان و یا دسترسی دو جانبه به موتورخانه.

قرار گیری این ساختمان بر روی شیب به گونه ای می باشد که باید محدودیت ارتفاعی ساختمان (بیشتر از ۳ متر نباشد)  نیز در نظر گرفته شود، طراحان برای حل این مشکل زمین را با خاکبرداری به صورت پله ای اجرا کرده  و از فضاهای پله ای بدست آمده به عنوان چند نوع فضای سبز استفاده کرده اند. در این فضا چهار تیپ فضای سبز وجود دارد: دیوارهای سبز، آتریم، تسویه کننده، زمین بازی

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 1,572

۱ دیدگاه

  1. سیب گفت:

    ممنون از سایت خوبتون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *