طراحی نما

"<yoastmark

طراحی نما

با قدم زدن در خیابان های شهر، چیزی که بیش از همه از دیدمان گذر می کند، نمای ساختمان هایی است که از جلوی آن ها عبور می کنیم. این ساختمان ها و طراحی آن ها جلوه شهر، کوچه ها و خیابان های آن است. در نتیجه طراحی اصولی و یا غیر اصولی در نمای ساختمان ها ارتباط مستقیم با چهره شهر و مخاطبان، عابران و کسب کارها دارد.

این تعریف از بعد اجتماعی و شهرسازی طراحی نما می باشد. اما موضوع طراحی نما ابعاد گسترده ای دارد که در این مقاله به بررسی و تحلیل آن ها پرداخته می شود. آشنایی هرچه بیشتر با این موضوع و اهمیت آن مزایای اجتماعی و فردی آن را روشن تر و ملموس تر می کند.

اهمیت طراحی نما در ساختمان ها

نمای ساختمان ها، هویت یک ساختمان را عنوان می کند. طراحی نما درواقع نمایانگر بعد ظاهری و بیرونی یک ساختمان و معرف آن است. به عبارت دیگر اولین چیزی است که مخاطب از یک ساختمان می بیند. بنابراین زیربنا، استحکام، طراحی داخلی وبه طور کلی معماری یک ساختمان همه و همه در پوشش نما به مخاطبان در وهله اول معرفی می شوند.

این موضوع اهمیت طراحی نما را از دو بعد مورد توجه قرار می دهد:

  1. بعد زیبایی شناسی جذب مخاطب
  2. بعد تجاری و کاربری

بعد زیبایی شناسی طراحی نما

زیبایی شناسی عنصر اولیه ای است که کارفرما را ترغیب به اختصاص دادن بودجه ای در طراحی نما می کند. پس از هزینه های ساخت ساز ساختمان، آنچه که کار را تمام و خستگی و صبوری کارفرما را برای گرفتن خروجی نهایی از هزینه ها می کند، یک نمای استاندارد و زیبا برای معرفی ساختمانش است. بنابراین یک طراحی مناسب، با اصول زیبایی شناسی و متریال مناسب امضای کار تیم طراحی و معماری است.

از سوی دیگر از آنجایی که اولین برخورد هر فرد با یک سازه، نمای آن است، از این رو تاثیر قابل ملاحظه ای در تلقی و برداشت افراد از کیفیت یک پروژه را دارد. پس داشتن نمای زیبای یک ساختمان در جذب مخاطب به سوی آن و ترغیب حس کنجکاوی افراد برای اطلاع بیشتر از آن ساختمان را به همراه دارد. این موضوع هم در خرید و فروش ساختمان های مسکونی و هم در جذب افراد به ساختمان های تجاری بسیار اهمیت دارد.

زیبایی شناسی در طراحی به صورت تخصصی، به طراح کمک می کند که متناسب  با متریال مورد استفاده، از فرم و رنگ مناسب با اقلیم و فرهنگ منطقه و سلیقه کارفرما و مکان مورد احداث ساختمان، در راستای کاربری ساختمان استفاده کند.

بعد تجاری 

امروزه یکی از عواملی که بر ارزش گذاری تجاری ساختمان ها اثر گذار است، داشتن طراحی در ساختمان ها است. جذابیت بصری که یک طراحی مناسب ایجاد می کند، علاوه بر تاثیراتی که کارایی و ویژگی های خود ساختمان به صورت فردی ایجاد می کند مانند مسئله مهم نور در طراحی داخلی ساختمان و موارد دیگر، در منطقه احداث شده نیز بر شهر سازی و قیمت زمین و ملک های اطراف نیز اثر گذار است.

حتما پیش آمده است که در بازدید از منطقه ای مسکونی از بخش هایی از منطقه یا کوچه و یا خیابان هایی را در معرفی به عنوان بهترین قسمت آن منطقه معرفی می کنند. در بازدید قطعا با خانه هایی با نماها زیبا و جذاب و شهرسازی مناسب برخورد می کنیم. بنابراین می توان گفت طراحی نما در از بعد تجاری نیز بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر نوع متریال انتخاب شده و سبکی که برای طراحی انتخاب می شود نیز از جایگاه مهمی برخوردار است. انتخاب درست و موفق برای کاربری مورد نظر نیاز به مشاورانی متخصص در این حوزه دارد که شرکت معماری آوگون در این زمینه با سابقه ای طولانی و طراحانی برتر آماده ادارئه خدمات هستند.

شماره تماس آوگون: ۸۸۹۶۰۱۲۵-۸۸۹۷۶۶۰۸

انواع سبک های طراحی در نما ساختمان

در طراحی نما سبک های مختلفی وجود دارد. این سبک ها بسته به شرایط، اقلیم و فرهنگ و نیاز و علاقه کارفرما انتخاب می شوند. هر سبک، متریال و ویژگی های مختص خود را داراست. توجه به سبک معماری و طراحی داخلی و همچنین فضای شهری که ساختمان در آن احداث شده است نیز از مواردی است که در هنگام طراحی و انتخاب سبک نما باید مورد توجه قرار گیرد. ایجاد هارمونی در سبک معماری و طراحی نما و همچنین طراحی داخلی ساختمان، نکته ای است که ساختمان شما را به اوج خود در طراحی می رساند. همچنین عدم هماهنگی در انتخاب این موارد نیز با بوجود آوردن تناقضات در سبک و متریال نه تنها به دو بعد زیبایی شناسی و تجاری که در بالا به آن اشاره شد کمک نمی کند، بلکه هزینه های معکوس به همراه خواهد داشت.

در اینجا به چند نمونه از سبک های پر طرفدار در طراحی نما، اشاره می کنیم:

  1. سبک کلاسیک: 

نمای کلاسیک و یا رومی طرفداران خود را در طراحی، از گذشته های دور داشته است. این سبک با پیشینه تاریخی و قدیمی ویژگی هایی خاص خود دارد. از آنجایی که این سبک متعلق به دوران باستان یونان و روم می باشد، به تبع، از دنیای مدرن و ساختار شکن، فاصله دارد. ویژگی های این سبک با سنت ها و زیبایی شناسی گذشته مثل رعایت تقارن، تزئینات و جزئیات از جمله گچبری و نقش برجسته استفاده از ستون به همراه تزئین با نقوش و…. همراه است. حضور این جزئیات در گذشته این سبک را خاص طبقات اشرافی می کرده است. بنابراین ویژگی های این سبک با هدف هیبت و عظمت بخشی به ساختمان همراه بوده است. متریال های مورد استفاده در این سبک، مانند: سنگ های مرمر و گرانیت و تراواورتن و همچنین پرداخت ها و جزئیات تزئینی مورد استفاده در آن ها، این نوع از نما را در طبقه گرانترین سبک ها قرار داده است. اما باید پذیرفت زیبایی های خاص خود را به همراه دارد و با گذشت زمان زیاد از آن هنوز جذابیت خود را دارد.

  1. سبک مدرن:

پس از انقلاب صنعتی و افزایش سرعت در ساخت و سازها، سبک مدرن رونق یافت و طرفدارانی پیدا کرد. از جمله ویژگی های این سبک ساده سازی و کاهش تزئینات و توجه به کاربردی شدن و مقرون به صرفه بودن است. به همین منظور نوع متریال استفاده شده به سوی بتن، آجر، شیشه، فلز و … رفت. شاید بتوان گفت در سبک کلاسیک به نمای ساختمان دیدی هنری تر داشته و با ترکیب انواع هنرها چون نقاشی دیواری گچبری و … به تابلویی بدل می شده است. در صورتی که انقلاب صنعتی و رشد صنعت ماشینی فضای طراحی نما را با حفظ حضور هنر و زیبایی شناسی به سمت و سوی کاربردی تر شدن برده است.

  1. سبک مینیمال

این سبک در ایران کمتر دیده می شود اما به تازگی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. در این سبک پسا مدرن، جزئیات و تزئینات به کلی حذف می شود و ساده سازی عناصر و استفاده از فرم های ساده هندسی و چیدمان چشم نواز در اولویت قرار می گیرد. تقارن در این سبک کاملا از بین می رود و جای خود را به چیدمانی هدفمند در  طراحی می دهد. امروزه این سبک در کشور ما در طراحی ویلاها بیشتر دیده می شود و مورد استقبال قرار دارد. در صورتی که نیاز بصری به آن در چهره شهری بیشتر دیده می شود. استفاده از این سبک از آنجایی که کمتر در بافت شهری وجود دارد می تواند بیشتر جلب نظر کند. همچنین به سبب استفاده محدود از مصالح در طراحی به سبب اصل مهم ساده سازی در این سبک نیز در مقرون به صرفه بودن هزینه های نما می تواند قابل توجه قرار گیرد.

متریال های پر رونق در طراحی نماهای ساختمان

نوع مواد و مصالح مورد استفاده در نما بسته به سبک مورد نظر در طراحی، نظر و علاقه کارفرما و تناسبی که طراح با بافت شهری و اقلیم و کاربری ساختمان در نظر می گیرد، انتخاب می شود. همچنین بودجه کارفرما نیز در انتخاب نوع متریال در طراحی در نظر گرفته می شود. از آنجایی امروزه سبک مدرن بیش از سبک های دیگر مورد استفاده قرار دارد و در این سبک از ترکیبی از مصالح به تناسب طراحی استفاده می شود، استفاده از آجر، کامپوزیت، شیشه، فلز و …. مورد استقبال قرار دارد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن نمونه هایی شاخص، از طراحی نمای ساختمان های تجاری مسکونی ویلا…دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 142

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *