آجر و چوب، متریال های شاخص در طراحی داخلی کلینیک Our family

دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک

آجر و چوب، متریال های شاخص در دیزاین کلینیک دندانپزشکی Our family

به طور معمول، در طراحی فضاهای درمانی بویژه فضاهای پزشکی نظیر کلینیک ها و مطب ها – در صورت طراحی شدن فضا – شاهد یک طرح مدرن و البته نسبتا سرد هستیم. اگر سری به کارهای مطب و کلینیک طراحی شده توسط طراحان و معماران داخلی ایرانی و خارجی بزنید، شاهد این موضوع خواهید بود. فضاهایی با طراحی مدرن و بسیار زیبا. شاید تنها اشکال این تیپ فضاها را بتوان سردی فضا به دلیل بکارگیری متریال هایی با رنگ های سرد و خنثی دانست. البته در برخی از این پروژه ها، معماران با بکارگیری تاچ های رنگی گرم، کمی از سردی فضا کاسته اند اما اتمسفر و جو کلی همچنان سرد باقی می ماند.

با توجه به این موضوع، در این بخش قصد داریم نگاهی به دیزاین کلینیک دندانپزشکی با نام our family dental clinic (کلینیک دندانپزشکی خانواده ما)، بیاندازیم که معماران در این پروژه، با هدف گرفتن موضوع ذکر شده، قصد سنت شکنی و خلق یک فضای گرم در نهایت یک اتمسفر و جو دوستانه دارند. جایی که بیماران هنگام مراجعه به این کلینیک برای درمان، احساس راحتی داشته باشند.

این کلینیک در شهر سئول، پایتخت کره جنوبی واقع شده است و معماری داخلی آن توسط استودیو معماری کره ای Friend’s Design صورت گرفته است. در ادامه، توضیحات ارائه شده توسط تیم طراحی و معماری این پروژه را مطالعه خواهید نمود:

امروزه، اگر نگاهی به فضاهای درمانی نظیر بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های پزشکی بیاندازیم، فضاهایی را مشاهده خواهیم نمود به غایت مدرن که مدرن بودن، تنها ویژگی شاخص آنهاست و هیچ شاخصه ی دیگری را در این فضاهای نمی بینیم. فضاهایی سرد که کمترین حس انرژی، زندگی را می توان در آنها مشاهده نمود. وقتی بیماری به فضای درمانی مدرن و سرد برای درمان بیماری خود مراجعه می کند، آن چیزی که از فضا و طراحی آن دریافت می کند، حس سردی و بی روح بودن فضاست. می توان گفت این موضوع بر روی درد بیمار نیز اثر منفی خواهد گذاشت! حتی پزشکانی که در چنین فضایی مشغول به کار هستند نیز، این سردی و بی روحی را حس خواهند نمود و این موضوع می تواند بر روی روحیه آنان که به صورت مداوم در چنین فضایی مشغول کار هستند نیز اثر بگذارد.

در طراحی کلینیک "خانواده ما" تلاش بر این بوده است که از این موضوع پرهیز شود و در همین راستا، به سراغ همگرایی انسان و طبیعت رفته ایم. همگرایی تمدن و طبیعت! به همین منظور سعی نمودیم تا کمتر از متریال هایی نظیر کاشی و سرامیک و حتی سنگ استفاده کنیم و بیشتر از متریال هایی نظیر آجر و چوب که طبیعت گرم تری دارند، استفاده نموده ایم. با این امید که انرژی و حس زندگی برخواسته از این متریال های گرم، به خلق و داشتن کلینیک با محیط دوستانه به ما کمک کند.

فضای انتظار کلینیک

یکی از دیوارها در فضای انتظار کلینیک خانواده ما، با متریال آجر کار شده است. بر روی این دیوار آجری، از متن و نوشته هایی استفاده شده است که انرژی مثبت را به بیننده منتقل می کند. جملاتی که سعی در ایجاد حسی خوب در بیمار دارند. در این فضا، از مبلمان راحتی استفاده شده است و هماهنگی بین مبلمان به عمد حذف شده است تا حس حضور در یک فضای اداری به بیمار دست ندهد. از سوی دیگر با انتخاب مبلمان راحتی و همینطور دیوار آجری، سعی در خلق فضایی کافه مانند را داشته ایم. چه چیزی بهتر از یک فضای راحت و کافه مانند یا حسی دوستانه برای بخش انتظار و پذیرش یک کلینیک درمانی!

شکل پلان این کلینیک دندانپزشکی، مستطیل است. این شکل پلان به این صورت استفاده شده است که فضای انتظار بیماران و بخش های درمانی (فضاهای دندانپزشکی) در راستای یکدیگر قرار گیرند. این دو فضا از طریق یک راهرو به یکدیگر متصل می شوند.

در نهایت، باید اینطور گفت که تمام تلاش تیم طراحی، خلق فضایی گرم و دوستانه بجای یک کلینیک مدرن بوده است. جایی که بیمار و ارباب رجوع در آن حس خوبی داشته باشد. اگر بخواهیم به نکته ی ریز دیگر در راستای این هدف اشاره نماییم، باید به تصاویر خانوادگی مسئول و پزشک اصلی این کلینیک بر روی دیوارها اشاره نماییم. تصاویر خانوادگی پزشک معالج بر روی دیوار، به مخاطب این حس را القا خواهد نمود که این کلینیک، جایی شبیه خانه است و فضای آن دوستانه و گرم خواهد بود. این نکات ریز، در کنار متریال ها و مبلمان بکار گرفته شده در فضا، می تواند به کاهش تنش و اضطراب بیمار کمک کند. به نظر می رسد در بحث طراحی داخلی یک فضای درمانی نظیر کلینیک دندانپزشکی ، این موضوع یعنی کمک دیزاین به کاهش اضطراب بیمار، یک موفقیت و دستاورد بزرگ است. نباید از این هدف غافل شد و این رویکرد می تواند در طراحی فضاهای درمانی به عنوان یک اصل مورد استفاده قرار گیرد.

اگر شما به عنوان یک معمار و طراح قصد دیزاین فضایی با کاربری مشابه دارید، می توانید از این رویکرد و ایده های ارائه شده در این کلینیک نهایت استفاده را ببرید. در ادامه دعوت می کنیم برای مشاهده تصاویر کلینیک دندانپزشکی، با خط معمار همراه باشید.

دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دیزاین کلینیک دندانپزشکی ، طراحی کلینیک

اگر به عنوان یک معمار، در حال طراحی و دیزاین کلینیک دندانپزشکی و پزشکی هستید، پیشنهاد می کنیم ایده و رویکرد مورد استفاده توسط طراحان این کلینیک را بررسی نمایید. این رویکرد می تواند برای خلق یک فضای گرم و دوستانه در یک محیط پزشکی، به شما کمک کند.

 

همچنین پیشنهاد می کنیم طراحی کلینیک زیر را نیز مورد بررسی قرار دهید:

طراحی داخلی کلینیک ENT، گروه معماری آوگون

طراحی داخلی کلینیک ENT، گروه معماری آوگون

 

تحریریه خط معمار

منبع: Retail Design Blog

تعداد بازدید: 727

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *