طراحی نما ساختمان تجاری با استفاده از مواد بازیافتتی

استفاده از مواد بازیافتتی در طراحی داخلی و نما کافه BKK

طراحی داخلی کافه با تکنیک بازیافت

محیط زیست امروزه دغدغه ای است ه در تمامی حوزه ها سعی در فرهنگ سازی در آن می شود. هنر معماری و طراحی داخلی نیز در این زمینه رسالتی دارد که معماران و طراحان خلاق به شیوه ای جذاب و زیبا و همچنین کاربردی به این امر جامه عمل پوشانیده است. در همین راستا با ما همراه باشید یا معرفی پروژه ای که در طراحی نما این ساختمان تجاری به شکلی خلاقانه از مواد بازیافتی استفاده شده است تا علاوه بر هنر نمایی طراح، در این زمینه فرهنگ سازی کند.

طراحی نما ساختمان تجاری با استفاده از مواد بازیافتتی

شرح پروژه:

کافی شاپ BKK با قصد و اشتیاق قوی شروع به ایجاد یک کافه اجتماعی با مفاهیم واقعاً سبز و پایدار در محله خود کرد. او یک مکان سایت در روستای خود پیدا کرد که یک جامعه زندگی بزرگ در بانکوک است. در این جامعه اکثراً خانواده‌های بزرگ با همه نسل‌ ها و حیوانات خانگی بودند، بنابراین BKK اولیه قصد داشت فضایی ملموس باشد که برای همه قابل دسترسی باشد. بر خلاف بسیاری از کافه ها و مشاغل خرده فروشی که همیشه به فکر سود هستند. از سوی دیگر، BKK اولیه به این فکر می کند که چگونه بازیافت و مفهوم سبز و سبک زندگی را به بازدیدکنندگان و همسایگان معرفی کند. با مشاهده مشکلات عدیده ای که این روزها در زمینه مدیریت پسماند به وجود آمده است، مواد بازیافتی که نادیده گرفته شده اند به بخش های مهمی از طراحی کشیده می شوند.

از آنجایی که بیانیه BKK تحت عنوان Spacecraft  بسیار واضح است، شروع به تحقیق در مورد بازگرداندن مواد و زباله در اطراف محله کرد و دریافت که آشناترین زباله هایی که می توان بازیافت و استفاده مجدد کرد، انواع مختلف ظروف مانند کارتن های شیر و بطری های شیشه ای هستند. تیم طراحی تصمیم گرفتند از این ظروف زباله به عنوان مواد اصلی در طول طراحی استفاده کنند، از نماهای معماری گرفته تا تزئینات داخلی و مبلمان.

آن ها با یک کارخانه برای تولید یک تخته مجدد کار کردند که تخته ای است که از ۱۰۰ درصد قطعات کوچک برش خورده کارتن شیر استفاده شده است. تخته مجدد در بیشتر فضای داخلی مانند در، سقف، صندلی و میز استفاده می شد. برای کنترل رنگ بندی کلی، رنگ کارتن های شیر مصرف شده را فقط در طرح رنگ های نارنجی و گرم با دقت انتخاب کردند تا با کاشی های آجری دست ساز کف پوشیده شود. بطری های آبجو یکی دیگر از مواد اصلی مورد استفاده مجدد است که آن ها به طرق مختلف در این پروژه استفاده کرده اند. بدیهی است که در نما، حدود ۶۰۰ بطری آبجو استفاده شده و در ساختار حلقه های فلزی ساختمان قرار داده شده است. آنها جلوه ای خیره کننده از نورها و سایه ها را در طول روز در فضای داخلی ایجاد کرده اند، و همچنین داستان خوبی از هدف اولیه BKK از ظاهر بیرونی را بیان کردند.

برخی از بطری های آبجو استفاده شده به قطعات تقسیم شدند و به عنوان جزء اصلی کفپوش ترازو و کف توالت مورد استفاده قرار گرفتند. برخی از دیوارها با برخورد بطری ها به دیوار بتنی ساخته شده اند و الگوها و بافت های جالب دیوار را ایجاد کرده اند. طراحان  این را “فسیل بطری” نامیدند زیرا تولید و ظاهر نهایی با باقی گذاشتن آثار روی دیوار شبیه به فسیل است. علاوه بر این، با استفاده از سطل زباله مانند مخزن روغن آهن گالوانیزه استفاده شده به عنوان پیشخوان و بطری های شیشه ای به عنوان دستگیره درب، جزئیات کوچکی را اضافه کرده اند.

 BKK یک ساختمان کوچک ۲ طبقه در گوشه جاده است. ورودی در گوشه یک حیاط کوچک دو فضایی با یک درخت بزرگ و پارکینگ حیوانات خانگی است که فضایی صمیمی و دوستانه را ارائه می دهد. طبقه ۱ کافه بار اصلی شامل قهوه ساز و یک نوار آهسته با تعداد کمی صندلی است. قفسه‌ های خرده‌ فروشی برای محصولات پر کردن مجدد، تجهیزات قهوه خانگی، محصولات حیوانات خانگی و برخی از لباس‌ های دست دوم در قسمت پشت قهوه‌ بار قرار دارند. طبقه دوم تمام قسمت های نشیمن است که با یک پنجره بزرگ در دو طرف برای تهویه خوب طراحی شده است. این اتاق برای استفاده های چند منظوره طراحی شده است که می تواند به اتاق کارگاه تبدیل شود.

مدیریت کافه کاملا مبتنی بر مفاهیم سبز و پایدار است. به عنوان مثال، “بدون نی”، “بدون لیوان پلاستیکی”، “با آوردن لیوان های خود تخفیف دریافت کنید” و جداسازی زباله. پنل های سلول خورشیدی به عنوان منبع اصلی انرژی روی سقف نصب شد. هدف اولیه BKK ایجاد ضایعات کمتر و مسئولیت پذیری در برابر ردپای کربنی بود که ایجاد شده است و همه را تشویق به پیوستن به این تلاش کرده. در پایان، BKK یک ویترین الهام بخش است که نشان می دهد در نهایت چگونه می توان با استفاده از مواد ضایعاتی فضای جالبی ایجاد کرد. مردم ممکن است برای صرف قهوه به اینجا بیایند، اما قطعاً با تغییراتی در ذهنیت خود در مورد مفهوم زباله و بازیافت به عقب بازخواهند گشت. اعتقاد به نیات کوچک می تواند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند، BKK  بخش کوچکی از ایجاد برخی تغییرات در جامعه است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه طراحی نما ساختمان تجاری با استفاده از مواد بازیافتتی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع:archdaily

تعداد بازدید: 396

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *