طراحی کلینیک دندانپزشکی آلتیمیت، مهندسین مشاور شارپی

طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری

معماری: دفتر مهندسین مشاور شارپی

معماران مسئول: ابوالفضل یزدانی، سید علی زارع

تیم طراحی: احسان قفل ساز

موقعیت: ایران، تهران، سعادت آباد

مساحت: ۷۵ مترمربع

نقشه فاز دو: مهسا شمس

طراحی و اجرای سازه: مهندسین مشاور شارپی

عکاس: حسین نیکبخت

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

سوال اصلی طراحی پروژه

طراحی این پروژه با شرح سوالی آغاز گشت. سوال اصلی این بود که چگونه طراحان می توانند در طراحی و دکوراسیون داخلی فضایی محدود و کوچک، بدون در نظر داشتن دکورسازی های متداول، آن فضا را به سوژه ای برای کاربران تبدیل کنند و همچنین میل به دکورسازی در کارفرما را با ترکیب مبلمان، معماری و طراحی فضا را ارتقا بخشند؟

ایده اصلی طراحی

این پروژه از همان ابتدای کار با دیدگاهی پژوهش محور همراه بود.  پژوهشی در باب چگونگی فرارفتن از یک بنای معماری صرف و تبدیل آن به یک اثر تجسمی همانند یک مجسمه در طراحی و دیزاین فضای داخلی بود. بدین صورت که افزون بر عملکردی که برای کاربری فضای داخلی در نظر گرفته می‌شود، موقعیت موجود نادیده گرفته شده و از فضای معماری به قابلیتی گیرا گذار کند؛ چنان چه کاربر به درون مجسمه‌ای دعوت شود و همچنین مرز میان سوژه‌ ی ناظر و ابژه‌ی مشاهده ‌شونده برداشته شود، به گونه‌ای که کاربر به بخش جدانشدنی از فضا  تبدیل شده و در آن، سوژه به ابژه و بالعکس تغییر کند.

با توجه به این که هیچ بنای معماری نمی تواند بدون عملکرد باشد؛ طراحان با استفاده از تلفیق دو هنر معماری و مجسمه سازی، ترکیب فضاها و همچنین رویدادها، با در نظر داشتن سلسله مراتب و الویت بندی بر اساس کاربری، به دنبال این بودند که فضای کلینیک را تلطیف ساخته و حسی از آرامش را به هر دوی کارمندان و مراجعه کنندگان انتقال دهند (با توجه به این که فضاهای درمانی برای مراجعه کنندگان استرس آور می باشد). در راستای این هدف، طراحان به طراحی فضایی یکپارچه پرداختند. آن ها با درگیرکردن نقاط، سطوح و خطوط، کنارهم قرار دادن دیوارها، سقف و مبلمان، فضایی منسجم و همگونی را طراحی کردند که بر اساس ایده ابتدایی طراحی، مراجعه کنندگان جزئی از فضا و در کنش با معماری بنا قرار گرفته و همانند خود معماری، به سوژه ی تماشا تبدیل گشتند.

جهت عملی ساختن این دیدگاه، دستور کار دوگانه ای را طراحی و پایه ریزی کردند:

_ بهره مندی از خطوط افقی در ترکیب بندی فضا؛ خطوط علاوه بر این که پایه ترین و ساده ترین روش برای اتصال دو شی می باشند، خطوط افقی حسی از آرامش را به مخاطب منتقل می کنند و فضاهای محدود را بزرگتر و دلبازتر از آن چه که هستند جلوه می دهند.

_ هارمونی در رنگ یعنی آفرینش ترکیب رنگی منظم و سازگار، با کاربرد به جا و صحیح از تفاوت های رنگ. به زبانی دیگر می توان گفت که هماهنگی باید دارای ۴ ویژگی اصلی باشد: وحدت، تنوع، سازگاری با موضوع و دلنشینی. چنین هماهنگی لازمه ایجاد محیطی است که معمار و طراح داخلی همانند شاعر و نویسنده ای تفکرات و احساسات خود را در راستای اهداف تجاری و همچنین در جهت نزدیکی به مفاهیم هنری بیان کند.

انتخاب رنگ

طراحان در دکوراسیون مطب حاضر رنگ سفید را انتخاب کردند. انتخاب این رنگ به عنوان تنها رنگ موجود در فضا با عملکردی دوگانه در همان ابتدای ورود، فضای درمانی را به مراجعه کنندگان منتقل می سازد. از طرفی دیگر نیز به سبب ویژگی های ذاتی رنگ سفید مبتنی بر استرس آور بودن فضاهای درمانی، به بیماران و به ویژه کودکان آرامش را القا می کند. علاوه بر این باید افزود که رنگ سفید تکانه های احساسی و ناامیدی را تسکین داده و احساسات و افکار بیماران را تسکین می دهد. همانطور که می دانید رنگ سفید در کنار رنگ های دیگر به خصوص طیف های رنگی گرم، حس فوق العاده ای را به مخاطب منتقل می سازد. در این پروژه نیز هارمونی پوشش مراجعه کنندگان با زمینه سفید، در خدمت عملکرد بیش تر ایده ابتدایی طراحی عمل می کند و به علاوه آزادی بی حد و اندازه ای را به مخاطبان می دهد.

طراحی داخلی بیانگر نهایت صحت و دقت است و هیچ چیزی بیش از حد و زیادی نیست، بدون زمینه ای گزاف و مجلل، با تأکید بر سادگی و بی ‌آلایشی. اجزاء و وسایل مورد استفاده در مکان با طراحی داخلی مینیمال با اشکال هندسی مثل مربع با کنج‌های منحنی.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری ، خط معمار را همراهی کنید.

طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچریطراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری

تصاویر در حین بازسازی

طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری

تصاویر پیش از بازسازی

طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی مطب دندانپزشکی لاکچری پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,791

۱ دیدگاه

  1. حمید گفت:

    سلام
    طراحی خاص و زیبایی هست .
    در حال حاضر چنین طراحی برای یه کلینیک ۲۰۰ متری چقدر برآورد هزینه میکنید ؟!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *