طراحی لابی ساختمان: هر آنچه که باید طراحان بدانند

طراحی لابی

نمونه تصاویر طراحی و دکوراسیون لابی ساختمان

لابی ساختمان چیست؟

لابی ساختمان به بخشی از بنا گفته می شود که ورود و خروج افراد از این بخش صورت می پذیرد. در برخی از موارد این بخش از ساختمان با عنوان راهروی اصلی یا سالن ورودی یاد می شود. در سال های اخیر توجه ویژه ای به طراحی لابی شده است، شاید بتوان گفت به دلیل این که لابی هر ساختمان اولین بخش از فضای داخلی ساختمان است که افراد بعد از روبرو شدن با نما، با آن برخورد می کنند. از طرفی می توان گفت که لابی هر ساختمان می تواند محلی برای برگزاری جلسات مرتبط با آن ساختمان باشد. لابی ساختمان ها همچون میزبان به استقبال میهمانان شما می پردازند. از این رو طراحان و معماران همواره بر طراحی و دکوراسیون آن تأکید ویژه ای می کنند و سعی می کنند تا فضایی زیبا دلنشین و استقبال کننده ای را در این بخش از ساختمان ایجاد کنند. طراحی لابی هر ساختمان با توجه به نوع کاربری اش تا حدودی متفاوت بوده و اصول و قواعد خاص خود را دارد. خط معمار در این بخش نکاتی کاربردی و مهم در رابطه با طراحی لابی را برای کاربران گرامی اش آماده ساخته و در ادامه برای شما ارائه خواهد داد.

شما می توانید جهت مشاوره و طراحی لابی ساختمان خود با کارشناسان و متخصصان ما در گروه معماری آوگون تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

 

طراحی لابی

تصویر دکور لابی اداری

طراحی لابی

تصویر دکور لابی ساختمان مسکونی

طراحی لابی

تصویر دکور لابی هتل

لابی چند بخش دارد:

لابی هر ساختمان به طور معمول شامل دو بخش است که به شرح زیر می باشد:

_ بخش اول آن شامل فضای نگهبانی است که در اصطلاح به آن “لابی مَن” (lobby Man) گفته می شود. برخی از ساختمان ها دارای تعداد واحد های زیادی دارند و به دلیل رفت و آمد زیاد، در بخش لابی قسمتی را برای نگهبانی در نظر می گیرند. طراحان معمولا در این بخش یک کانتر و صندلی و سایر امکانات ارتباطی با ساکنین ساختمان را قرار می دهند. وجود این بخش در طول شبانه روز امنیت ساکنین را فراهم می آرود.

_ بخش دوم آن نیز سالن نشیمن می باشد. این قسمت برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. به عبارتی می توان گفت که لابی هر ساختمان میزبان میهمانان شما می باشند. بنابراین این بخش باید از لحاظ بصری زیبا و تا حد امکان برای میهمانان شما استقبال کننده باشد.

لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد

اولین سوالی که ممکن است پیش از طراحی برای شما پیش آید این است که یک لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ لابی ساختمان ها صرف نظر از نوع کاربری آن، دارای ویژگی های مشترکی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن خواهیم پرداخت:

_ قابل دسترس بودن

_ زیبا بودن

_ عملکردگرا بودن

_ داشتن تهویه مطبوع

_ تأمین امنیت

قابل دسترس بودن

اولین و شاید مهم ترین چیزی که باید در طراحی لابی هر ساختمان برنامه ریزی کنید، دسترسی آسان آن می باشد. همانطور که می دانید، کاربران ساختمان افرادی با ویژگی های مختلف می باشند. شما باید تمام موارد از قبیل سن، انواع معلولیت (بینایی/شنوایی/حرکتی و …) و سایر مشکلاتی که کاربران ممکن است داشته باشند را در نظر داشته باشید.

زیبا بودن

همانطور که می دانید اولین برخوردها بیش ترین و عمیق ترین تأثیرات را در ذهن افراد دارد. لابی ساختمان پس از نما، اولین بخش از فضای داخلی است که افراد با آن روبرو می شوند. از این رو باید علاوه بر عملکرد آن، به بحث زیبایی شناسی آن بپردازید تا از لحاظ بصری برای کاربران جذاب و دلنشین به نظر رسد.

کاربردی بودن

عملکرد گرا بودن لابی ساختمان به همان اندازه ی مبحث زیبایی اهمیت دارد. از این رو شما نباید در هنگام پرداختن به موضوع زیبایی شناسی، از بحث عملکرد لابی غافل شوید.

داشتن تهویه مطبوع

از آن جایی که ورود و خروج هر ساختمان از این بخش بوده به خصوص لابی ساختمان های اداری و هتل که تردد زیاد صورت می گیرد، توجه به سیستم تهویه اهمیت می یابد.

تأمین امنیت

یکی از نکات مهمی که در طراحی لابی ساختمان باید بدان توجه داشته باشید تأمین امنیت ساختمان است. از این رو باید تجهیزاتی چون دزدگیر و دوربین های مدار بسته را لحاظ کنید.

سبک دکوراسیون در طراحی لابی

انتخاب سبک دکوراسیون در طراحی لابی ساختمان تا حدودی ارتباط مستقیمی با سبک طراحی نما و سبک دکوراسیون بخش های داخلی و همچنین نوع کاربری ساختمان دارد. اما به طور عمده در ساختمان های ایرانی ما یا شاهد لابی های مدرن و ساده، یا لابی های لوکس و کلاسیک هستیم.

در ادامه به معرفی چند نمونه از لابی های لوکس و مدرن می پردازیم.

طراحی لابی مدرن

طراحی لابی

نمونه طراحی لابی مدرن

طراحی لابی لوکس

طراحی لابی

نموه طراحی لابی لوکس

 

در طراحی لابی چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم

به طور عمده مهعم ترین مورادی که در طراحی لابی باید بدان توجه داشته باشیم بخش های زیر می باشد:

کفپوش لابی

همانطور که می دانید بیش ترین تردد در بخش ورودی (لابی) ساختمان ها صورت می گیرد. این ترددها در ساختمان هایی چون اداری و هتل بیش تر می شود. بنابراین باید در انتخاب متریال کف حساسیت بالایی خرج دهید. برای انتخاب کفپوش باید توجه داشته باشید. متریالی که انتخاب می کنید علاوه بر این که باید ظاهر زیبایی داشته باشد، بادوام بوده و همچنین نظافت آن نیز آسان باشد. طراحان و کارشناسان معمولا برای پوشش کف لابی ها انواع مختلف سنگ ها را پیشنهاد می دهند. زیرا سنگ ها دوامشان نسبت به سایر متریال بالاتر بوده و در مدت زمان طولانی ساییده نمی شود و مهم تر از همه این که تمیز کردن آن ها آسان است. یکی از نکات مهمی که در هنگام انتخاب کفپوش باید بدان توجه کنیم رنگ آن ها می باشد. طراحان معمولا استفاده از کفپوش های تیره را در فضای لابی ها توصیه نمی کنند زیرا علاوه بر این که فضای این بخش را تاریک و تیره می سازد، به سرعت اثر کفش و گرد و غبار را نمایان می سازند. از این رو بهتر است رنگ های روشن را برای کفپوش های لابی انتخاب نمایید.

دیوار لابی

در انتخاب نوع دیوارپوش لابی، شما آزادانه تر می توانید تصمیم گیری کنید. اما باید کاربری ساختمان را هم در نظر داشته باشید. در ساختمان های مسکونی به دلیل اسباب کشی های مکرر، ممکن است بر اثر برخورد اشیا، دیوارها آسیب ببینند. بنابراین باید متریالی را برای پوشش دیوارها انتخاب کنید که کمترین آسیب به آن ها وارد شود. انتخاب رنگ و طرح دیوارپوش ها نیز بر اساس سبک دکوراسیون و نوع کاربری ساختمان صورت می گیرد. با این وجود توصیه می کنیم که رنگ های روشن را برای دیوارهای لابی ساختمان خود انتخاب کنید. دیوارپوش های چوبی و سنگی به دلیل استقامت بالا گزینه ی مناسبی می باشد. همچنین انواع کاغذ دیواری ها نیز برای پوشش دیوارهای لابی مرسوم است. حتی در برخی از موراد دیوارها را فقط با رنگ می پوشانند.

نورپردازی لابی

نورپردازی صحیح و خلاقانه می تواند یک لابی فوق العاده ای را خلق کند. انعکاس نور بر اشیا و مبلمان موجود در فضای لابی زیبایی آن را دوچندان می کند. شما برای نورپردازی فضای لابی ساختمان آیتم های مختلفی را پیش رو دارید. اگر سبک دکوراسیون لابی شما کلاسیک است، نصب یک لوستر کریستالی می تواند بر زیبایی این بخش بیفزاید. علاوه بر این لامپ های هالوژن می توانند فضایی زیبا و دل انگیزی را در این بخش از ساختمان ایجاد کنند.

طراحی لابی

تصاویر دکوراسیون لابی

طراحی لابی

تصاویر دکوراسیون لابی

طراحی لابی

تصاویر دکوراسیون لابی

طراحی لابی ساختمان خود را به دفتر معماری آوگون بسپارید

گروه معماری آوگون علاوه بر تخصص در زمینه معماری ساختمان، در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای داخلی با کاربری های گوناگون، از تخصص و مهارت کافی برخودار هستند. طراحان ما همراه در طی سال های فعالیتشان سعی کردند تا طرح هایی را متناسب با نیازها و علایق کارفرمایان طراحی کنند که در عین حال، کیفیت مطلوب را نیز دارا باشد. در زمینه ی طراحی لابی نیز این مجموعه نمونه های بی نظیری را طراحی و اجرا کرده است. شما نیز می توانید جهت طراحی لابی ساختمان خود به شرکت معماری آوگون مراجعه نمایید. ایده ها و خواسته های خود را مطرح کنید. شرکت طراحی دکوراسیون آوگون باتوجه به نوع کاربری ساختمان و سبک معماری و دکوراسیون داخلی، لابی ایده آل شما را طراحی خواهند کرد.

شماره تماس مستقیم بخش طراحی و اجرا:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

هزینه های طراحی لابی

هزینه های طراحی لابی تحت تأثیر عموامل مختلفی چون متراژ فضا، متریال کاربردی و مهم تر از همه بودجه ی کارفرما قرار دارد. طراحان و کارشناسان پس از بازدید و بررسی جنبه های مختلف هزینه ها را به صورت تقریبی برآورد می سازند. شما می توانید جهت اطلاع از هزینه های طراحی و ساخت لابی با مشاوران ما در گروه معماری آوگون تماس بگیرید.

اکنون خط معمار شما به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

در این بخش به طراحی لابی انواع ساختمان ها پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,323

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *