
طراحی سکوی خلق آینده ، استودیو دیزاین نیکدل NDS

معماری: استودیو دیزاین نیکدل NDS
معمار مسئول: امیر نیکدل
تیم طراحی: شادی ملکی، آیدا رستگار، روجا چهره، کوثر باشتنی، شاهین نامدار
طراحی و معماری داخلی: استودیو دیزاین نیکدلNDS
مجری: مهندس حمید حبیبی
نورپردازی: شرکت رونا
مهندس تاسیسات: مهندس ایمان ایل بیگی
نوع تاسیسات: داکت اسپلیت و پکیج
نوع سازه: سازه فلزی
موقعیت: ایران، تهران
مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۵۰۰ مترمربع
تاریخ شروع-پایان ساخت: پاییز و زمستان ۱۴۰۱
عکاس: محمد حسین حمزه لویی
شرح پروژه از زبان معمار
پروژهی سکو، شامل بازسازی ۲ واحد مجزا از ساختمان اداری شرکت فناپ است. از آنجایی که مدل ذهنی فناپ، به عنوان سرمایهگذار اصلی سکو، مدل ذهنی جزیرهایست و طبق این نگرش تیمها در جریان فعالیتهای سایر گروههای کاری نیستند؛ مدیران شرکت فناپ تاکید داشتند تا طراحی داخلی این دو واحد، ماهیت جوان و خلاق شرکت سکو را، مستقل از ادبیات و لحن فناپ تعریف کند.
مطالعات عمیق روی برندبوک سازمانی سکو، نقاط روشنی را برای تیم طراحی فعال کرد. بهطوری که علاوه بر جانمایی عملکردی و تمرکز بر ارتباطات قراردادی برنامهی فیزیکی، فضایی طراحی شد که در عین حفظ محرمیت و استقلال خُرد شرکتهای زیرمجموعه، ارتباط و تعامل میان آنها نیز برقرار شود و افراد در جایگاه کاری خود ایزوله نباشند.
آرکیتایپهای «جستجوگرجادوگر» و «قهرمانحاکم» که آرکیتایپهای اصلی برند سکو هستند، به عنوان بنیانهای فکری طراحی تعریف شدند. برای طبقهی دوم با توجه به ماهیت سکو به عنوان یک سازمان شتابدهنده که حامی استارتاپهای نوپاست، بر «قهرمانحاکم» به عنوان یکی از آرکیتایپهای اصلی برند، تاکید شد و این ایده به صورت طراحی یک مسیر بستهی مارپیچ که در میان فضاهای اشتراکی حرکت میکند جنبهی کالبدی و بصری پیدا کرد. این مسیر دسترسی سیال که از یک نقطه آغاز شده و پس از گذشتن از تمامی فضاها در همان نقطهی شروع خود، در یک پلهی بالاتر، پایان مییابد خوانشی است از این کانسپت که استمرار روزانه در طی کردن مسیر رشد همراه با سکو، آیندهی روشنی برای تیمها به ارمغان خواهد آورد.
استفاده از رنگ آبی که کد رنگی سازمانی اصلی برند سکو است برای این مسیر، بازتابیست از جایگاه حمایتگر آن. در طبقهی سوم خواستهی کارفرما ایجاد ارتباط مستقیم و تعامل زیاد میان کارمندان و مدیران بود. چرا که آنها معتقدند افراد در سکو، با سمتهای مختلف، مهرههای ارزشمندی هستند. از این رو طراحان تلاش کردند تا یک فضای همگون طراحی کنند که بخشهای مدیریتی و کارمندی همکیفیت با هم، در تمام فضا تکثیر شوند. استفاده از خطوط مورب و طراحی پلان به صورت یک هزارتوی پیچ در پیچ که در آن فضاهای اداری باز به صورت جزیرههایی پراکنده بدون الگوی تکراری و تنها با توجه به ارتباطات عملکردی جانمایی شدند، تجسم بصری و کالبدی این خواسته بود. این مسیر مارپیچ که نشانهایست از شخصیت جستجوگر و ماجراجوی برند سکو، در فضا حرکت کرده و دسترسی افراد به تمامی جزیرههای کار را تامین میکند. این جزیرهها، پایگاههایی هستند که تحت حمایت سکو و همراه با روحیهی بلندپرواز آن، مسیر تبدیل کردن رویا به واقعیت را دنبال میکنند.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.
















پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.







تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنر معماری
تعداد بازدید: 66