طراحی داخلی کافی شاپ گرن ، دفتر معماری سیاح

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

معماری: استودیو معماری سیاح

معمار مسئول: سیاوش سیاح

موقعیت: ایران، شیراز

مساحت: ۲۰۰ مترمربع

عکاس: پوریا زارع

سال: ۱۳۹۵

شرح پروژه

با توجه به خواسته ی کارفرما، ایده ی اصلی در طراح و دکوراسیون این کافی شاپ “گره” بوده است. این گره همان گره ای است که قرار است تا قلب ها را به هم گره زند. نام پروژه نیز با الهام از ایده ی اصلی طراحی پروژه انتخاب شد. در زبان و گویش شیرازی  به گره “گرن” گفته می شود. این کافی شاپ در پنج بخش طراحی شده است. پلکان طراحی شده در این مجموعه به عنوان یک عنصر و المان معماری زیبا و دلنشینی عمل کرده و طوری جای گذاری شده که تمامی پنج بخش را به یکدیگر متصل ساخته و یا به عبارتی گره زده و بدین ترتیب ایده اولیه طراحی را شکل داد.

طبقه ی همکف دارای سه بخش است که به شرح زیر می باشد:

۱_ فضای بیرونی: فضای بیرونی در کنار پنجره قرار گرفته است و هدف اصلی آن ایجاد ارتباط و اتصال خیابان به فضای درونی می باشد.

۲_ فضای ورودی: این بخش فضای تقسیم و مسیر تردد مشتریان را دربر می گیرد. در این بخش طراحان نشیمن هایی را در نظر گرفتند که فضای سرد را از بین برده و آن را به محیطی صمیمانه و دلچسب تبدیل ساختند. آن ها از آجر سنتی و طناب های گره خورده استفاده نمودند. ترکیب این دو عنصر فضایی دل نشینی ایجاد می کند. آجر به کار رفته در بخش ورودی و میز چوب طبیعی کانتر و درهم تنیدگی میز و طناب های گره خورده در ایجاد فضای دنج و گرم نقشی مهم و اساسی داشته است.

۳_ نشیمن دنج: طراحان این قسمت را با استفاده از نورپردازی متمرکز و دیواری که وجودش با طناب و ظروف مسی تزئین شده طراحی کردند که کاربران را به فضای خصوصی و خودمانی و آرامش بخشی می‌رساند. هنگامی که کاربران از پله‌هایی پر جزئیات که در تک تک اجزایش تلاش و هنرهای پر عشق و احساس مشاهده می شود بالا می‌روند، به بخش بالایی این مجموعه وارد می شوند. طبقه ی بالا نیز شامل دو بخش می باشد.

۴_ فضای دوستی، تفکر و آرامش: یکی از دلایل اصلی ایجاد این کافی شاپ، احساس عشق، علاقه و تفکر می باشد. وجود یک کتابخانه که با طناب های گره خورده به یکدیگر متصل شده این حس را به خوبی نمایش می‌دهد و ارتفاع کم آن احساس گرم و خودمانی بودن را تقویت می‌کند. استفاده از آجر و قطعات شیشه ای دست ساز از جزئیات سرشار از عشق و هنر در این بخش می‌باشد.

۵_ فضای VIP: طراحان با توجه به خواسته ی کارفرما باید فضایی را با عنوان VIP در نظر می گرفتند که از یک سو برایشان خلاف فضایی صمیمانه و دوستانه به شمار می‌آمد. از این رو جهت از بین بردن این حس، با توجه به اینکه تمامی مشتریان این مجموعه به یک اندازه از اهمیت برخوردار هستند، تلاش کردند فضای VIP به گونه‌ای طراحی کنند تا این بخش خودمانی و به دور از تجمل باشد، که این فضا را با دیواری شیشه‌ای که چیزی در این فضا را نمی‌تواند پنهان کند و ترکیب آن با آجر لعاب دار فیروزه ای و پوشش خاص جهت دیوار و سقف در عین متمایز کردن فضا به وجود آوردند. ترکیب عناصر سنتی مانند آجر و شیشه که توسط طناب های گره خورده ای از پله آویزان شده اند، همگی در کنار یکدیگر مفهوم فضا را به مخاطب منتقل می کنند.

همچنین آن ها با استفاده از مصالحی (چون سینترفلکس و …) در کنار مصالح سنتی (مانند آجر، شیشه و …) کافی شاپی مدرن طراحی کردند که در عین حال دارای حس و حال و گرمی فضای سنتی می باشد که مورد پسند عموم به ویژه جوانان باشد. رعایت ایده‌ی کلی حتی در فضای سرویس هم به چشم می‌خورد؛ همان جا که گره های درهم تنیده را مشاهده می کنید. نورپردازی که در سقف به مثابه ی ستارگانی می باشند که به کاربران چشمک می زنند و نویدبخش زندگی هستند. در نتیجه باید گفت که در این پروژه تلاش بر این موضوع بوده است که با رعایت فضایی با احساسات خالص و دور از هر گونه هیجان را با اتفاقاتی به نرمی طناب های کنفی و به لطیفی پارچه های حریر نمایش دهند.

اکنون در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی داخلی کافی شاپ گرن دعوت می نماید.

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

طراحی داخلی کافی شاپ گرن

تصاویر فضای داخلی کافی شاپ گرن

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معرفی پروژه ی طراحی داخلی کافی شاپ گرن پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 694

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *